Ako píše portál agentúry TASR, slovenský vedec a podnikateľ Róbert Mistrík ohlásil kandidatúru na post prezidenta. Na kampaň si vyhradil 450tisíc eur vlastných a 50tisíc od majiteľa Esetu Richarda Marka.
[sociallocker][/sociallocker]
Róbert Mistrík podľa tlačovej správy na svojej stránke, vyrastal v Banskej Bystrici. Tu oficiálne ohlásil svoj úmysel kandidovať na prezidenta SR. Teda, nie že by sme to už nevedeli, keď su billboardy s jeho portrétom rozvešané po celom Slovensku. Na bilboardoch sa jasne píše aj o jeho kandidatúre na prezidenta. Tvrdí, že mu ide o slušnosť, poctivosť a rozumný prístup.
Kampaň ho vraj bude stáť z vlastných a riadne zdanených 450.000 eur a sumou 50.000 eur mu prispeje Richard Marko zo spoločnosti Eset. Napriek tomu, že podobné peniaze (z firmy Eset) stoja za Denníkom N a vznikom Progresívneho Slovenska, o post prezidenta sa chce Mistrík uchádzať ako nezávislý kandidát.
Technicky vzaté však ešte kandidátom nie je. Najprv musí zabezpečiť zber 15tisíc podpisov potrebných na podanie oficiálnej kandidatúry. To mu bude organizovať tzv. petičný výbor, ktorého šesť členov na ohlásení kandidatúry predstavil. Členmi petičného výboru sa stali manželka Zuzana Mistríková, detská lekárka Marta Špániková, vedec Pavol Čekan, fotograf Ján Miškovič, filozof Fedor Blaščák, ktorý by mal viesť celú kampaň a ekonóm Ján Marušinec.
Fedor Blaščák je človek, ktorý sa smutne preslávil účasťou na politických akciách Progresívneho Slovenska (PS), keď bol zároveň externým redaktorom RTVS. Rada RTVS na podanie z obvinenia porušenia verejnoprávneho charakteru média doteraz nereagovala.
Blasščák mal v Rádiu FM svoju vlastnú diskusnú reláciu „Chrobák v hlave„. V poslednej relácii z 11.6.2018, keď už boli všade plagáty s Róbertom Mistríkom po Slovensku a s Mistríkom bol dohodnutý, sa v jeho relácii preberali témy, ktoré úzko súvisia s kandidatúrou Mistríka.
V upútavke sa píše :
„Quo vadis, Slovensko? Dnešný Chrobák v hlave_FM bude správou o stave spoločnosti a čiastočne aj odpoveďou na otázku, čo len s nami bude? Je na Slovensku menej tolerancie? Prečo sa nezvyšuje dôvera k iným ľuďom aj inštitúciám v situácii, keď sa krajine ekonomicky darí? Strácajú ľudia záujem o politiku? Mení sa politický konsenzus, že Slovensko patrí na západ? Kam sa podela nádej, ktorá sprevádzala vstup krajiny do NATO a EÚ?
So sociologičkou Oľgou Gyarfášovou, sociológom Martinom Slosiarikom a politológom Jurajom Marušiakom budeme hovoriť o zmenách v postojoch a názoroch ľudí na Slovensku na otázky, ktoré rozhodujú o tom, ako si tu žijeme a budeme žiť.„
Fedor Blaščák ohlásil príchod k Róbertovi Mistríkovi len pred niekoľkými dňami.
Ale ako sám hovorí, rozhodol sa už dávno predtým. Tvrdí totiž, že hoci spolupracoval s PS, s Mistríkom sa dohodol ešte predtým ako hnutie oznámilo vlastnú kandidátku. Podpredsedníčka PS Zuzana Čaputová ohlásila svoju kandidatúru 29.5.2018.
„O kandidatúre Zuzany Čaputovej som sa dozvedel z novín až neskôr,“ dodal šéf Mistríkovej kampane pre portál Aktuality.
Z logiky veci potom vyplýva, že poslednú reláciu vo verejnoprávnom rozhlase potom už podľa vlastného priznania robil ako zatiaľ ešte neohlásený šéf Mistríkovej kampane – SLUŠNE, POCTIVO…
Mimochodom, zákulisné informácie hovoria, že Čaputovú PS odpísalo. Firma Eset predsa nebude platiť nákladnú kampaň dvom kandidátom. Zrejme bude naďalej kandidátkou, aby sa mohla zúčastňovať rôznych debatných stolov, ale len za minimálne podpory. V skutočnosti bude PS podporovať Róberta Mistríka. Nakoniec prechod človeka, ktorý bol súčasťou interného tímu (aj keď nie členom) PS priamo do vedenia kampane nádejného prezidenta, hovorí za všetko.
Podľa agentúry TASR chce byť Mistrík prezidentom, ktorý počúva ľudí a stojí na strane slušnosti. „Kandidujem za prezidenta, aby som pomohol splniť najdôležitejšie ciele, a to vyššiu životnú úroveň ľudí a vyššie platy, slušnú a spravodlivú krajinu, ochranu našej krásnej prírody a rozvíjanie našich tradícií,“ uviedol na tlačovej konferencii.
Mistrík je uznávaný vedec v oblasti biochémie. Jeho firma HighChem pôsobiaca v oblasti hmotnostnej spektrometrie, ktorú založil v roku 1998, vykázala po zdanení v minulom roku čistý zisk necelých 500tisíc eur.
V roku 2009 spolu s Richardom Sulíkom, Jozefom Mihálom a Richardom Švihurom, predsedom mladých liberálov zakladal stranu Sloboda a Solidarita
Podľa vtedajšieho iniciátora založenia strany Richarda Sulíka ponúkala nová strana doteraz nepoznanú esenciu
„Ponúkam, čo mne ako voličovi chýba. Je to SLOBODA. Osobná sloboda, ekonomická sloboda a netreba si to zamieňať s demokraciou. Demokracia je presný opak. Podľa demokratických princípov môže napríklad dostatočne veľký počet lenivcov obrať pracujúceho jednotlivca o jeho peniaze tým, že zvolí toho, kto sľúbi a presadí vyššie dane. V žiadnom prípade nechcem spochybňovať demokraciu. Som ale presvedčený, že sloboda jednotlivca, pokiaľ nezasahuje do slobody iného jednotlivca, je vyššia hodnota,“ tvrdí Richard Sulík pri oznámení založenia strany
Zároveň sa však nová strana nemala zbavovať zodpovednosti. Nakoniec zodpovednosť je a vždy bola neoddeliteľnou súčasťou slobody
„Druhá dôležitá hodnota je SOLIDARITA. Konkrétne solidarita bohatých s chudobnými a chorými. V 21. storočí v strede Európy nesmieme nikoho nechať umrieť hladom a byť ľahostajní k bolesti. Preto musia bohatší odovzdať práve toľko, aby štát mohol každému obyvateľovi po celý jeho život garantovať životné minimum a základnú zdravotnú starostlivosť. Dnes sa strany pretekajú o to, kto dá komu viac, ale zamlčia, že tie peniaze najskôr niekomu formou daní a odvodov (násilím) vezmú„.
Strana sa však mala opierať aj o ďalšie hodnoty, ako vláda zákona, príslušnosť k západnej civilizácii a už o spomínanú demokraciu.
Mistrík členstvo v SaS ukončil v roku 2012.
V neskoršom období sa mimoriadne negatívne a nelichotivo vyjadroval o politike.
Tvrdil tiež, že na politiku nemá talent
Napriek tomu Mistrík znova vstúpil do politiky a podľa množstva billboardov už značnú časť svojho rozpočtu minul. Jeden billboard stojí pri objednávke vo veľkých množstvách a dlhodobej objednávke okolo 100eur na mesiac, ich počet po Slovensku sa pohybuje rádovo v stovkách. 250 billboardov na mesiac teda stojí 25tisíc a na desať mesiacov 250tisíc. Zároveň bude treba platiť ľudí z kampane, ktorí podľa všetkého nebudú pracovať zadarmo. Kde je reklama v ďalších médiách, kde je financovanie výjazdov na predvolebné zhromaždenia apod? Samé otázky.
Dôležitou otázkou je, kto robí jeho kampaň. Podľa prakticky totožného vizuálu pri Lunterovej kampani by to zrejme mala byť firma Komplot Advertising.
Jej spolumajiteľ Znášik sa vo februári vyjadril, že treba nájsť lepších kandidátov ako Remišová. Podľa priebehu kampane v Česku, kde bol favorit politicky nepopísaný vedec Jiří Drahoš, je zrejme Róbert Mistrík zásah do čierneho.
Druhý spolumajiteľ firmy Komplot Advertising Peter Hajdin rozpútal vojnu „angažovaných občanov“ proti nezávislým médiám, ktoré majú byť vytlačené z reklamného a predajného trhu. Jiří Drahoš prehral proti Milošovi Zemanovi len tesne v druhom kole. Podľa mienky analytikov rozhodli práve tie informácie, ktoré neboli súčasťou marketérmi ovládaného informačného trhu – SLUŠNE, POCTIVO…
V januári 2018 mu prezident SR Andrej Kiska udelil Pribinov kríž I. triedy za zásluhy o rozvoj slovenskej vedy. Toto ocenenie si určite zaslúžil, keďže na poli vedy zanechal nezmazateľnú stopu.
Mistríkova firma Highchem spolupracuje s Thermo Fischer Scientific (TMO), čo je globálny líder na poli analytických prístrojov, laboratórnych zariadení, spotrebného materiálu a činidiel. Dokonca firma TMO ponúka softvér Highchem priamo na svojich stránkach.