Americký denník Washington Post zverejnil článok, ktorý informuje o výsledkoch vyšetrovania toho, ako Rusko zmenilo americké voľby prezidenta. Zdá sa, že konečná sumarizácia ukazuje na hystériu a po roku sa ukazuje táto teória ešte menej pravdepodobná.
Myšlienky, že Rusi zasiahli cez sociálne médiá do amerických volieb sa neustále premieľajú v médiách a medzi politikmi. Podľa denníka sa skúmali správy na Facebooku a Twitteri.
„Rusi spustili stovky reklám v službe Facebook a oslovili milióny ľudí v kolísajúcich štátoch. Spustili tisíce falošných účtov Twitter, ktoré boli následne preposielané stovky a tisícekrát. V rôznych spravodajských správach bolo písané zacielenie používateľov na Facebooku, ktoré sa zdalo byť „vysoko sofistikované,“ čo prirodzene vyvoláva otázku, či Rusi pomohli v ich [Trumpovmu štábu] úsilí.“
To všetko je však v rozpore s tým, čo skutočne vieme o ruskej aktivite na Facebooku a Twitteru. Analýza reklám v kontexte celého obsahu sociálnych sietí ukazuje iný obraz
Demokrati uviedli príklad reklám, ktoré podľa nich pochádzali od Rusov vplývali na politickú situáciu v krajine. Mnohé z nich sa zaoberali rozporuplnými otázkami z oblasti kultúry ako Black Lives Matter či imigrácia,
Z 30 reklám, ktoré demokrati zdieľali, bolo v roku 2015 spustených 6 reklám, ktoré vytvorili celkove 1,2 milióna zobrazení. V poslednom mesiaci predvolebnej kampane sa spustilo iba sedem reklám, čo predstavuje približne 340 000 zobrazení. Reklamy neboli zacielené na žiadny zo štyroch štátov vo voľbách, kde bola situácia najtesnejšia – konkrétne New Hampshire, Michigan, Pennsylvania a Wisconsin. Väčšina z nich bola národná reklama. Ak bola reklama zacielená na konkrétny štát, konkrétne Texas a New York, ani jeden nebol považovaný za váhajúci štát.
Málokto si všimol poznámky senátora Richarda Burra, ktorý dokumentoval, ako nekoordinovane a hlúpo bolo zacielenie prevedené. Napríklad spomenul
- Na Maryland bol zamerané takmer päťkrát toľko reklamy ako na Wisconsin (262 až 55).
- Tridsaťpäť z 55 reklám zacielených na Wisconsin bežalo počas primárok.
- Viac reklám bolo zameraných na Washington DC [tradične demokratický] než na Pennsylvaniu [váhajúci štát].
- Celkovo bolo vo Wisconsine vynaložených 1 979 dolárov – z toho 1925 dolárov v primárkach.
- Výdavky v Michigane av Pensylvánii boli 823 USD, resp. 300 USD.
- V roku 2015 bežalo viac geograficky zacielených reklám ako v roku 2016.
Facebook uviedol podľa WP aj časové rozdelenie reklám Celkove videlo ruské reklamy desať miliónov ľudí – ale 5,6 milióna z nich bolo po voľbách.
Denník konštatuje, že Rusi skoro vôbec nepoužili špecifické možnosti, ktoré Facebbok poskytuje na zacielenie reklám.
Rovnako dopadli aj analýzy na Twitteri. Denník spomína, že Twitter identifikoval približne 2700 plus účtov, o ktorých sa domnieva, že boli spojené s ruskými aktérmi. Podľa analýzy NBC News tieto twitterové účty niečo preposlali asi 202.000 krát v čase od roku 2011 do augusta 2017 (keď ich Twitter zatvoril).
Koľko je to, pýta sa WP? Twitter oznámil, že od od augusta 2015 bolo do volieb 2016 zaslaných celkove 1 miliarda tweetov. Dokonca aj za predpokladu, že všetkých 202.000 tweetov z ruských účtov bolo zaslaných v tomto období, znamená to, že tvorili len 0,02% zo všetkých volebných tweetov. V deň volieb bolo zaslaných 75 miliónov tweetov súvisiacich s voľbami. Keby sa v deň volieb vytvorili a preposlali všetky tweety vytvorené Rusmi predstavovalo by to len 0,27% tweetov z toho dňa. Ale to sa nestalo.
Možno je tu niečo, čo sme prehliadli, hovorí denník. Ale zatiaľ skrátka nie sú dôkazy o zločineckej dohode, o ktorej by americkí ľud ešte nevedel. Argumentovať, že aj malé snahy Ruska mohli pomôcť Trumpovi, prehliada fakt, že podobných malých vecí v posledných dňoch volieb boli stovky. A žiadna z nich s Rusmi nesúvisela
V súčasnej dobe verejné dôkazy nepodporujú myšlienku, že Rusi pracovali v sociálnych médiách na základe inteligentnej volebnej stratégii, aby zabezpečili víťazstvo Trumpa. V skutočnosti sa zdá, že vykonali ešte menej, než sa to javilo v júli tohto roku, uzatvára denník.