vlaky "zadarmo"

Vlaky „zadarmo“ za zlý stav železníc nemôžu

V poslednom čase sme svedkami toho ako každú nemilú udalosť na železnici sprevádzajú posmešky v médiách. Za každú poruchu rušňa či meškanie vlakov sú vinní Róbert Fico a vlaky „zadarmo“.

Politici, ktorí väčšinou nemajú riešenia a jedinou príčinou problémov pre nich často býva „lebo Fico“ sa snažia ohlupovať verejnosť a kritizujú koncepciu Smeru – SD vlaky „zadarmo“. Richard Sulík z SaS, ktorý sa už dnes vidí budúcim slovenským premiérom sľubuje, že vlaky zadarmo zruší. Opozícia vytvára ilúziu, že s odchodom Fica a zrušením bezplatných lístkov pre deti, študentov a dôchodcov akoby čarovným prútikom vyrastie v okolí Bratislavy železnica akú majú v Dubaji alebo medzi Košicami a Banskou Bystricou začne premávať Shinkanzen.

vlaky "zadarmo"

O takomto vlaku do Bratislavy sa môže Slovákom iba snívať

Cestovné nie je zadarmo

Klamstvom je ak médiá tvrdia, že za poruchy, nedostatky a zlý stav techniky, prípadne že za chýbajúcu modernizáciu na železnici môže výpadok tržieb z lístkov zadarmo alebo keď sa politikmi vytvára ilúzia, že nejaký zlý Fico nám chodí podpaľovať lokomotívy. Cestovné predsa nie je zadarmo a Fico má iné starosti. Samozrejme, technika je poruchová, poukazuje sa na starú techniku. Paradoxne sa kazia rušne nových súprav, ktoré počas dlhotrvajúcich opráv musia ťahať staršie lokomotívy, ktoré však potom chýbajú inde.  Z toho pramenia meškania vlakov alebo dlhé čakacie doby na výmenu rušňa pri prípadnej poruche. Bezplatné lístky pre deti, dôchodcov a študentov železniciam prepláca štát, príplatky za lôžko alebo IC vlaky si hradia aj osoby oslobodené od cestovného samé. Lístkov dotovaných štátov tiež nie je nekonečné množstvo, ich počet je obmedzený a nemusí sa vám vždy bezplatné cestovné ujsť, hoci spĺňate podmienky na jeho využitie.

Vládny SMER tvrdí, že sa po ich opatrení zvýšil počet cestujúcich vo vlakoch. S tým sa dá súhlasiť, rovnako ako je pravda, že s „bezplatnými“ cestujúcimi, teda s tými, za ktorých platí štát, často cestuje aj normálne platiaci cestujúci, ktorý by inak vlakom necestoval. Takže železnice o tržbu neprídu, skôr naopak. Cestovné u nás napriek tomu nie je lacné. Ak dnes trojčlenná rodina zaplatí za IC vlak Bratislava – Košice a späť bezmála 150€, niet sa čo čudovať, že množstvo ľudí dá prednosť osobnej doprave autami pred vlakom. Na identickej trati pritom súkromný prepravca v porovnateľnej kvalite dokázal zabezpečiť cestovanie za neporovnateľne nižšiu cenu. Kým ho nezrušili. Problém je aj v tom, že IC je u nás stále považované za nadštandard a luxus, štandardom u nás zostáva cestovanie klasickými, modernej dobe nevyhovujúcimi rýchlikmi.

Prečo nemajú železnice peniaze ?

Železnice boli a sú brutálne rozkrádané a zle riadené naprieč každou vládou, či už vládou Mečiara, Fica, Dzurindu, Radičovej. Každá politická garnitúra si zo železníc odtŕha svoje. Predražuje sa úplne všetko. Nákupy techniky, náhradných dielov, prenájmy, leasingy… Železnice sú vedené politikmi a strácajú na rôznych nevýhodných politikmi riadených kšeftoch. Na vysokých nákladoch sa podieľajú aj vysoké ceny elektriny a distribučných poplatkov. Neefektívne sa investuje do železníc z eurofondov.

Vlaky „zadarmo“ nespomalili modernizáciu

ako sa to často nesprávne tvrdí. Treba si pripomenúť, že „vlaky zadarmo“ sú tu dva roky a modernizácia 200km dlhej trate medzi Bratislavou a Žilinou na rýchlosť „neuveriteľných“ 160km/hod trvá neskutočných 20 rokov. O modernizácii iných tratí sa nám môže iba ak snívať.

Zrušiť vlaky „zadarmo“ neznamená vyriešiť problémy našich železníc.

Verejnú dopravu by mal dotovať štát. Aká forma sa zvolí je na tej ktorej vláde. Či sa pre železnice zadotuje cena elektriny, nakúpia sa nové vlakové súpravy miesto vojenských transportérov či sa pri investíciách využijú prostriedky z eurofondov alebo sa preplatia cestovné lístky deťom je v podstate len rôznou koncepciou politického marketingu. Sulíkov koncept, zrušiť vlaky „zadarmo“ a vôbec zrušiť štátne vlaky a pustiť na trate iba súkromných prepravcov, je trochu naivný. Na aké trate? Severná trasa Bratislava – Kysak – Košice je pomalá, na väčšine úsekov nie je modernizovaná. Južná trasa cez Zvolen a Fiľakovo je čistá katastrofa, je dlhá, z veľkej časti jednokoľajná a chýba jej elektrifikácia. V 21. storočí… Kto tie trate vybuduje, súkromný prepravca?

Bolo by potrebné urýchliť modernizáciu severnej trasy až po Humenné cez Prešov. Rovnako ako spojiť Košice s Bratislavou inou, kratšou, rýchlejšou trasou. To by chcelo postaviť nový južný vlakový koridor cez Zvolen alebo Banskú Bystricu do Košíc či až do Michaloviec aspoň na rýchlosť 250km/hod. Také trate sa bežne stavajú napríklad v susednom Rakúsku. Na trasu nasadiť súpravy s cestovnou rýchlosťou 200-230km/hod, ktoré by nanovo spojili Bratislavu a Košice rýchlo a kratšou trasou.

Zdvojkoľajniť a elektrifikovať trať z Dunajskej Stredy cez Dunajskú Lužnú do Bratislavy je nevyhnutné z hľadiska zvýšenia kapacity a odľahčenia cestnej dopravy vo vnútri hlavného mesta. Podobne napájať nové a veľké satelity Bratislavy ako napríklad Chorvátsky Grob na železničnú sieť. Bratislava by potrebovala lepšie využiť svoju železničnú sieť a trate z priľahlých miest ako je Pezinok či Malacky, vybudovať moderné dopravné uzly s napojením na električky a cestnú MHD.

Samozrejme, je potrebné prispôsobiť ceny cestovného vhodným spôsobom podpory hromadnej verejnej dopravy a aj vytvorením konkurenčného prostredia. Len kde to konkurenčné prostredie chceme vytvárať, keď nemáme vyhovujúce trate. Stav našich železníc je zúfalý a vyžaduje okamžité, komplexné riešenia. Nemyslím, že stačí vykričať do sveta, že zruším vlaky „zadarmo“ a svet bude razom dúhovejší.  Figu borovú, Richard!

 

 

 

 

 

 

 

 


Publikovaný

v

,

od