Portál denníka Rosijskaja gazeta zverejnil informáciu o zamrazení projektu mobilných raketových komplexov presúvaných po železnici. Dôvodom je zrejme nedostatok financií.
V Rusku sa zastavil vývoj bojových železničných raketových komplexov (BŽRK) novej generácie – raketových vlakov Barguzin, informuje denník s odkazom na informovaného zástupcu komplexu národného obranného priemyslu.
V decembri 2015 informoval veliteľ strategických raketových síl Sergej Karakajev o dokončení nového koncepčného návrhu BŽRK, vývoji pracovnej projektovej dokumentácie na zariadenia a systémy komplexu. Zároveň povedal, že správa o vyhliadkach na nasadenie nových komplexov by mala byť predložená ruskému prezidentovi v roku 2017.
Podľa denníka Vesti v roku 2016 úspešne prebehli testy rakiet pre vlak Barguzin. Rakety pre atómové vlaky mali byť založené na existujúcich raketách Jars. Podľa plánu sa BŽRK mal vyvíjať až do roku 2018. Agentúra RIA Novosti pri informáciách z ruského obranného priemyslu zverejnila, že letové skúšky rakety sa mali konať v roku 2019.
Ako mal vyzerať raketový komplex na železnici
Projekt však nabral meškanie a ani do konca roka 2017 sa nestal plnohodnotným vlakovým komplexom. Rosijskaja gazeta uvádza, že dôvodom zastavenia projektu sú zrejme finančné problémy.
Atómové vlaky zatiaľ nie sú nevyhnutné
Text novín ďalej tvrdí, že Rusko má v tomto momente dosť strategických rakiet na odvetný jadrový úder. Jednak sú to rakety stacionárnych odpaľovacích pozícií ale tiež rakety umiestnené na mobilných platformách – či už automobilových, alebo prostriedkov námorníctva na raketových ponorkových krížnikoch. Testujú sa nové vzdušné prostriedky so strategickým doletom. Od budúceho roku by rakety RS-28 Sarmat mali začať nahrádzať 40 rokov staré superťažké rakety R-36M Vojevoda, známe v kóde NATO ako SS-18 Satan.
Rusko má v súčasnosti ekonomické problémy a je nerozumné začať s novým, extrémne drahým projektom.
Práce na výskume a testoch však boli úspešné. Takisto sa otestovali aj štartovacie procedúry. Komplex je fakticky pripravený do výroby.
„Ak to bude naliehavo potrebné, náš raketový vlak sa rýchlo dostane na koľajnice. Ale medzitým na neho zabudneme,“ uvádza článok.
Sovietsky BŽRK s raketou Molodec bol vyradený z prevádzky v roku 2005 v súvislosti s ustanoveniami zmluvy START II. Navyše, pôvodný BŽRK bol pripravený konštrukčnou kanceláriou Južnoe v Dnepropetrovsku, ktorý je dnes súčasťou Ukrajiny. Vzhľadom na konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou Južnoe, ale aj ďalšie ukrajinské podniky majú zákaz podieľať sa na príprave akejkoľvek vojenskej techniky v Rusku.