Rada federácie podporila návrh zákona o obmedzení exportu titánu do USA a obmedzení spolupráce v oblasti letectva.
Predseda Výbor pre zahraničné záležitosti Rady federácie Andrej Klimov poznamenal, že o návrhu zákona sa rokuje. Rada Federácie vo všeobecnosti podporuje návrh zákona Štátnej dumy, ale je presvedčený, že je potrebné spočítať všetko, aby nikto neutrpel straty.
Podľa senátora existujú oblasti, v ktorých sú kontakty s USA navzájom prospešné. Súčasne existujú oblasti, kde sa môžu realizovať ruské protiopatrenia, píše Izvestia.
Stavba lietadiel v USA závisí od vývozu ruského titánu. Podľa rôznych odhadov dodáva Moskva spoločnostiam Boeing a Airbus približne 40-60% požadovaného objemu. Návrh zákona o nových reštriktívnych opatreniach prejde cez niekoľko schvaľovaní a vylepšení. Ale už teraz je známe, že nový balík sankcií bude doteraz najtvrdší….
Ak Rusko obmedzí export titánu, môže stratiť veľa
Rusko nedodáva len surovinu, ale kooperuje s výrobcami a export titánu prebieha vo forme polotovarov a hotových dielov pre záverečnú montáž.
Podľa portálu pre leteckú techniku AIN Online spoločný podnik firmy Boeing a ruského štátneho holdingu Rostec (súčasťou je aj zbrojárska výroba) Urals Boeing Manufacturing (UBM), bude mať obrat okolo miliardy dolárov. Spolupráca sa datuje od roku 2009, ale postupný nárast požiadaviek Boeingu viedol k vybudovanie novej továrne, ktorá bude mať trojnásobnú kapacitu.
Už dnes je 56 dielov o celkovej hmotnosti 22 ton na vlajkovej lodi flotily Boeingy, lietadle Dreamliner, z dielne UBM. Pritom nárast ruskej produkcie priamo kopíruje nárast výroby Boeing 787 Dreamliner. Keď na začiatku výroby Boeing produkoval 2 lietadlá mesačne, dnes je to celkove 12 lietadiel. Boeing ráta s tým, že nová výroba lietadiel série 777X bude mať ešte viac titánových dielov, preto je potrebné rozšíriť výrobu.
Boeing zamestnáva priamo okolo 1200 inžinierov, 800 pracuje pri návrhoch výkresovej dokumentácie a 600 ruských vedcov pracuje pre americký koncern.
Riaditeľ UBM Sergej Kravčenko pripomína, že v niektorých oblastiach Boeing a Rusko pôsobia skôr ako konkurenti ako partneri. Na začiatku programu ruského regionálneho lietadla, z ktorého neskôr vzišiel Suchoj Superjet 100, Boeing poskytoval konzultačné služby. Avšak „po tom, čo lietadlo získalo certifikáciu a začal predaj, táto spolupráca prestala,“ poznamenal Kravčenko.
Konkurencia nespí
Americké firmy produkujú Oxid Titaničitý a Rusko ho dováža v množstvách tisícok ton. V polovičke roku bol zaznamenaný pokles amerického vývozu.
Zároveň nórska firma Norsk Titanium dokázala prelom vo výrobe komponentov, keď zvládla ich výrobu pomocou 3D tlače. Podľa informačných materiálov ide o zásadnú zmenu vo výrobe, ktorá dramatickým spôsobom urýchľuje a zlacňuje výrobu, za zvýšenia bezpečnosti.
Práve Dreamliner je prvým lietadlom, ktorý obsahuje certifikované komponenty vyrobené pomocou 3D tlače.
Ruský variant Ezopovej bájky
V tomto momente nie je celkom jasné, kvôli čomu sa Rusko snaží obmedziť export titánu. Rusko je skutočne významným dodávateľom suroviny aj polotovarov na svetový trh, ale nie jediným. Určite to spôsobí veľké problémy Boeingu aj Airbusu, ale časom sa náhrada nájde. Zároveň sa vo svete pripravuje revolúcia vo výrobe komponentov a certifikáciou môžu prejsť ďalšie významné komponenty vyrobené pomocou 3D tlače. Tým sa ruská výroba stane menej konkurencieschopná. Za predpokladu, že titán z iných zdrojov dokáže pokryť ruské obmedzenia, tieto sankcie nemajú dlhodobý zmysel a teda ich účinok bude malý. Rusi to musia vedieť, nakoniec oni sami tvrdia, že ekonomické sankcie na globálnom trhu nemajú opodstatnenie. A na príklade Ruska, ktoré úspešne napreduje aj po zavedení drastických západných sankcií, to vidno viac ako dobre.
Ak teda sankcie spôsobia len dočasné ťažkosti a Rusko by tak, alebo onak o časť trhov prišla, možno je iné vysvetlenie. Skôr to pripomína komentár líšky z Ezopovej bájky, ktorá keď nedosiahla na hrozno, odišla s poznámkou – aj tak je kyslé.