Ako informoval na stránke sociálnej siete výrobca lietadiel „Spojená letecká korporácia“ (UAC), onedlho začne výroba najutajovanejšieho projektu SU-57.
„Najnovší budúci letecký komplex piatej generácie T-50 \ PAK FA, do ktorého vkladáme veľké nádeje a plány. Veľmi skoro začne vstupovať do arzenálu Vzdušných a kozmických síl Ruska. Ale zatiaľ si „ulovte“ infografiku, sumarizujúcu niektoré údaje o tomto mimoriadne tajnom ruskom projekte.„
Treba si všimnúť, že na infografike je zvýraznené uskutočnenie prvého letu s motorom druhej etapy (Izdelije 30). Stíhačka piatej generácie Su-57 sa vzniesla do vzduchu s týmto originálnym ruským vývojom 5. decembra minulého roka.
Let SU-57 s motorom druhej etapy Izdelije-30
https://youtu.be/huzDESqE3J0
Motor bol namontovaný do pôvodne druhého prototypu nového lietadla (T-50-2). Zároveň boli spustené letové testy tohto posledného pilotného prototypu piatej generácie stíhačky Su-57 (PAK FA, T-50). Ako uvádza UAC, Su-57 bude čoskoro nasadený do zostavy Vzdušných a kozmických síl Ruska.
Su-57 je viacúčelové stíhacie lietadlo piatej generácie, vyvinutý konštrukčnou kanceláriou Suchoj. Lietadlo je vybavené novým komplexom vysoko integrovaných avioniky. Má vysokú úroveň automatizácie riadenia a digitálnej podpory posádky. Je tiež prvým ruským lietadlom konštruovaným s vlastnosťou „stealth“
Plán spustenia sériovej výroby v roku 2018, o ktorom ruské agentúry v minulosti informovali, je podľa všetkého reálny.
Izdelije 30 – prelom ruskej výroby
Motor s kódovým označením „Izdelije-30,“ je v skutočnosti prvým ruským projektom od čias rozpadu Sovietskeho zväzu. To je hlavný význam dokončenia vývoja. Rusku sa podarilo nadviazať na konštrukčnú a výrobnú sovietsku školu a pokračuje vo vývoji a výrobe unikátnych špičkových zariadení.
Predchádzajúce motory AL-41F1 ktoré sa používali v deviatich prototypoch T-50, boli len vylepšené motory stíhačky SU-27 z osemdesiatych rokov minulého storočia. Motor AL-41F1 je vylepšenou verziou AL-41F1S (Izdelije 117S), ktorý nájdeme na ruských stíhačkách Su-35. Motory AL-41F1 / F1S majú konštrukčný základ v motore Saturn AL-31 stíhačiek Su-27. AL-41F1 má ale údajne až 80% nových vylepšených komponentov.
Motor Izdelije 30 prekonáva svojich predchodcov vyšším ťahom 107 kN/170 kN (bez / s prídavným spaľovaním) oproti 93 kN /150 kN pri motore AL-41F1, avšak pri nižšej mernej spotrebe paliva a menšej vlastnej hmotnosti. Izdelije 30 má mať naviac menej pohyblivých častí, dlhšiu životnosť, dlhšie servisné intervaly a nižšiu infračervenú stopu. Tieto vlastnosti spolu s následnou vylepšenou spoľahlivosťou a nižšími nákladmi na údržbu zlepšia výkonnosť a spoľahlivosť lietadla. Izdelije 30 má o 30% nižšiu špecifickú hmotnosť ako jeho predchodca Izdellije 117.
Nová pohonná jednotka je pritom navrhnutá tak, aby bolo možné nahradiť starý motor s minimálnymi zmenami na draku lietadla. Ruské letectvo ráta s postupnou náhradou motorv za Izdelije 30 aj na lietadlách 4 a 4++ generácie.
Dňa 5. decembra 2017 sa uskutočnil v Gromovskom leteckom výskumnom inštitúte prvý let druhého prototypu Su-57 (trupové číslo 052) vybaveného motorom Izdelije 30. 17-minútový skúšobný let vykonal Sergej Bogdan, hlavný skúšobný pilot firmy Suchoj. Motor Izdelije 30 bol nainštalovaný na ľavej strane, zatiaľ čo motor Izdelije 117 zostal na pravom boku. Izdelije 30 je vybavený novými zúbkovanými tryskami, ktoré sú o niečo kratšie, ale majú väčší priemer, než trysky Izdelije 117
Izdelije 30 je oproti AL-41F1 / F1S motor úplne novej konštrukcie. Napríklad lopatky turbíny motora sú vyrobené z novej zliatiny niklu, ktorá lepšie odoláva obrovským tlakom, teplotám a korozívnym plynom. Vďaka novým lopatkám možno zvýšiť teplotu pred turbínou, čím je možné dosiahnuť väčšieho ťahu motora a tiež let nadzvukovou rýchlosťou (supercruise) bez prídavného spaľovania. Podľa videa z letu prototypu, Izdelije 30 má aj nové trysky.