Vyberte položku Stránka

Rusi informujú o tisícke amerických inštruktorov v sýrskej provincii Idlib

Rusi informujú o tisícke amerických inštruktorov v sýrskej provincii Idlib

Agentúra Interfax zverejnila, že podľa vyjadrenia predsedu Obranného výboru Štátnej Dumy Vladimíra Šamanova, v oblasti zostrelenia ruského lietadla SU-25 pôsobí okolo 1000 amerických inštruktorov.

Franz Klincevič z Rady federácie tvrdí, že Spojené štáty do oblasti dodávaju ručné protilietadlové systémy MANPADy.

[sociallocker][/sociallocker]

Americká strana toto obvinenie rázne odmieta. Podľa hovorcu Pentagonu USA pôsobí len vo východnej Sýrii a zameriava sa na porážku ISIS. Žiadne vyspelé zbraňové systémy nedodáva nikomu v oblasti. Kongres však už v roku 2016 povolil administratíve prezidenta dodávky MANPAD do Sýrie.

Špekulácie, že teroristi majú výzbroj od Turkov je čiastočne spochybnená tým, že v deň zostrelu ruské letectvo organizovalo návrat leteckého transportu cez Turecko. Lietadlo transportu letelo z ruskej základne Hmeimim v Sýrii do Ruska cez Turecko. To ukazuje, že Rusi Turkov neupodozrievajú, alebo im chcú názorne ukázať že im dôverujú.

Misia, na ktorej bolo 3.2.2018 zostrelené lietadlo SU-25, prebiehala normálne. Zúčastnili sa jej dve lietadlá. Vedúci pilot lietadlo RF-95486/06 Modrý (bývalý Červený) letel nad mestom Maasran v Idlib.  Úloha spočívala v leteckom útoku a pilot práve vystrelil rakety na cieľ, keď počas odletu došlo k zásahu.

Pilot sa po zasiahnutí lietadla zachránil na padáku. Fotky ukazujú, že utrpel ťažké popáleniny. Nie je jasné, či to bolo následkom plameňov vo vnútri lietadla, alebo na zemi pri prípadnej obrane, resp. ako tvrdili niektoré správy, pri zohavení mŕtvoly teroristami.

Po dosadnutí na zem sa pilot bránil mierenou streľbou. Vystrelil okolo 30 nábojov, pričom zabil dvoch teroristov. On sám umrel následkom výbuchu granátu. Predpokladá sa, že granát inicioval k výbuchu sám, aby sa nedostal do zajatia živý.

Zdroje tvrdia, že jeho posledné slová, ktoré možno počuť na videu sú: „Toto je pre vás„, resp. „Toto je za našich [padlých] chlapcov„. Je to veľmi nezreteľné, nevedno, či to skutočne povedal.

Video boja

Iný zdroj videa https://vk.com/video-70187376_456239901

Pilotom bol major Roman Filippov, Mal 33 rokov, kariéru začal v Priamurí na Ďalekom Východe. Vo Vladivostoku chcú po ňom pomenovať ulicu. Posmrtne bol navrhnutý na titul Hrdina Ruskej federácie

Portál Aviationist tvrdí, že SU-25 bolo zostrelené čínsky kompletom FN-6. Pre svoje tvrdenie neuvádza žiadne dôvody, jedine že sa vie o existencii v rukách džihádistov.

Do oblasti zostrelenia boli vyslané špeciálne jednotky, ktoré skúmali miesto zostrelenia aj pádu lietadla a hľadali dôkazy o použití MANPADu. Žiadne stanovisko oficiálne orgány nevydali.

V prípade je viacero nejasností.

  • Pilot mal pri sebe osobné predmety, z ktorých je možné identifikovať jeho identitu. To by nemal mať
  • Na misiách lietajú útočné stroje vždy vo dvojici. Kde ostalo druhé lietadlo, ktoré malo prípadne zaisťovať zo vzduchu katapultovaného pilota?  Aviationist tvrdí, že reportér, vo videu označený ako „novinár Moazom Al-Chamie“ hovorí, že lietadlo bolo zostrelené raketou, ktorú videli vodiči v kamióne. Reportér tiež tvrdí, že po tomto incidente okolie monitoroval ďalší ruský SU-25 a že muži na videu dúfali, že zničia aj toho. Zdá sa teda, že teroristi majú viac takýchto zbraní. Tento príbeh však nik nepotvrdil.
  • Zároveň si pozorovatelia všímajú už dlhšiu dobu, že ruské stroje SU-25 neodhadzujú po útoku fléry, ktoré majú zmiasť prípadný útok rakety. Ani v prípade zostreleného pilota žiadne svetlice neboli odpálené.
  • Pilot sa dopustil zásadnej chyby pri plánovaní, resp. realizácii misie. Stroje by nemali nikdy lietať po predvídateľných trasách. Príprava MANPADu na odpálenie nie je vecou okamžiku. Ak však ruské lietadlá prelietavali nad oblasťou pravidelne, potom bolo možné akciu naplánovať
  • A nakoniec, analytici sa pýtajú ako je možné, že nezareagovali systémy obrany Vitebsk resp. Omuľ na starších typoch.

Sýrsky prezident Bashar al-Assad okomentoval posledný boj ruského pilota:

Keď vidíte ako tvrdo [Rusi] bojujú za Sýriu, potom si predstavte ako tvrdo budú bojovať za Rusko.

SU-25  v údajoch

SU-25 je mimoriadne odolný stroj, podobne ako jeho americký náprotivok A-10 Warthog.

Kabína je zo spodnej časti a bokov chránená 25mm pancierom z titánovej zliatiny a jeden z motorov je umiestnený v pancierovej vani, pričom lietadlo je schopné letu aj s jedným motorom. Môže pôsobiť za akýchkoľvek poveternostných podmienok, cez deň aj v noci. Jeho výbavu dotvára vystreľovacia sedačka K-36 s charakteristikami 0 – 0 (možnosť katapultáže pri nulovej výške a nulovej rýchlosti), pričom ide o najlepšiu sedačku vo svojej triede na svete.

Palivové nádrže sú naplnené ochrannou disperziou a plynom, ktoré minimalizujú možný výbuch. Motory sú schopné v prípade potreby lietať na kerozín, naftu alebo benzín, čo však znižuje ich životnosť.

Od samého začiatku bol Su-25 navrhnutý tak, aby ho mohol obsluhovať aj málo skúsený letový a pozemný personál. Špecializovaný aeromobilný komplex údržby lietadla AMK-8 zabezpečuje nezávislosť Su-25 aj pri použití na slabo vybavených a poľných letiskách.

Všetky dôležité systémy lietadla sú chránené pancierom odolávajúcemu strelám do kalibru 20 mm. Medzi každý z dvoch motorov je  inštalovaná 5 mm pancierová doska dlhá 1,5 m. Do stroja sú zabudované integrované samohasiace penové zariadenia motora a na vrchnú časť motorových gondol sú inštalované ďalšie výmetnice klamných cieľov.

Na sieti je možné nájsť videá obrovského poškodenia, ktoré nezabránili pilotovi stroj posadiť na zem

Ťažké poškodenie raketou FIM-92 Stinger

SU-25 sa od rozpadu ZSSR už nevyrába, dodnes sa realizujú len hĺbkové modernizácie. Posledný aktuálny typ je SU-25SM3  Táto verzia získala pre vlastnú ochranu systém elektronického boja „Vitebsk-25” a 2 rakety vzduch-vzduch R-73. Pribudol tiež nový šifrovaný komunikačný systém s dosahom 1000 km a satelitný navigačný systém, podporujúci GLONASS alebo GPS. Kokpit je vybavený ďalším viacúčelovým farebným displejom pred čelným sklom MFTsI-0332M, ktorý integruje údaje pozorovacieho a navigačného systému. Piloti tejto modernizovanej verzie získali aj infračervený vyhľadávací a zameriavací systém. Výzbroj na ničenie pozemných cieľov bola rozšírená o riadené strely (Ch-25ML, Ch-29, Ch-58UŠ), opticky navádzané bomby typu KAB-500Kr a satelitom navádzané bomby KAB-500S. Verzia SM3 je na rozdiel od prvých verzií SU-25 schopná útočiť aj v noci.

Zásadným vylepšením je subsystém SVP-24-25, ktorý zabezpečuje presnejšiu deštrukciu cieľa. Systém prepočítava polohu na základe systému GLONASS a inerciálneho systému. Berie do úvahy trajektóriu letu bomby a hydrometeorologické podmienky a určuje optimálny moment odpojenia neriadených bômb. V dôsledku toho sa presnosť dopadu pri takýchto zbraniach výrazne zvýšila. Súradnice môžu byť trochu skreslené pri ostrých manévroch lietadla v cieľovej oblasti alebo pri nedostatku informácií o hydrometeorologických podmienkach a stave ovzdušia. Pravdepodobnosť zničenia malých dobre chránených podzemných zariadení je 30 až 40%. Účinnosť pri ničení zle chránených nadzemných cieľov môže dosiahnuť až 60%. Použitím bômb dopadajúcich voľným pádom namiesto navádzaných bômb alebo rakiet, umožňuje šetriť náklady.

Úlohy, ktoré dnes vykonáva SU-25 by mohol podľa predstáv vojenských činiteľov do určitej miery zastúpiť Jak-130 ako ľahký bitevník

 

O autorovi

Pin It on Pinterest

Share This