Tesla sa púšťa do masovej výroby. Vďaka Modelu 3, ktorý firma uvedie na trh v tomto roku, sa stanú vozidlá na elektrický pohon tejto priekopníckej firmy cenovo dostupné pre oveľa širšiu radu zákazníkov. Ceny modelu totiž začínajú na 35 tisícoch dolároch, čo je oveľa priaznivejšia suma než u predchádzajúcich modelov vyššej triedy, Modelu S a X. Lenže …

Záujem o nové vozidlo je už teraz ohromujúci. Tesla má na revolučný model už 400 tisíc rezervácií, čo je úchvatné číslo, ak vezmeme do úvahy, že za celý rok 2016 firma predala celkovo 76 tisíc vozidiel. To vyzerá ako výborná správa. Lenže takto vysoký dopyt by mohol firme spôsobiť značné problémy, píše server Business Insider Deutschland.

Predať tak veľký počet elektrovozidiel len v USA pri tejto cene „by bolo vzhľadom na to, čo o automobilovom trhu dnes vieme a vďaka tomu, ako dnes ľudia míňajú peniaze, niečo, čo tu ešte nikdy nebolo,“ povedal nemeckému serveru Welt.de analytik spoločnosti Bloomberg Salim Morsy. Môže to vraj fungovať, ale je si vraj celkom istý, že to nedopadne dobre.

Brian Johnson, analytik banky Barclays, zase varuje, že Tesla nemá s masovým predajom vozov zatiaľ žiadnu skúsenosť. Tam môžu mať aj malé problémy veľké dôsledky. Napríklad naposledy predstavený Model X mal problémy s klimatizáciou a otváraním okien. Takéto poruchy by podľa neho u Modelu 3 pri tak vysokých počtoch plánovaných predajov viedli k obrovským prieťahom vo výrobe či zvolávaním do servisov.

Tesla rozdeľuje investorov a analytikov na dve skupiny – jedni ju milujú, druhí nenávidia. Mnohí sú presvedčení o tom, že stratégia Elona Muska, CEO Tesly, je správna, a ženú cenu akcií tejto automobilky do nebies. Existujú však tiež kritici, ktorí naopak varujú, že súčasná rally na akciách Tesly je len prázdnou bublinou, ktorá jedného dňa praskne. Napríklad známy prorok burzových krachov Marc Faber nedávno serveru Busines Insider Deutschland povedal, že podľa jeho názoru je Tesla „bezcenná“. „Akcie spadnú na nula dolárov. Otázkou je len, ako vysoko predtým ešte vzrastú. Lebo v investičnej bubline, v akej sa práve nachádzame, je ťažké predpovedať, ako ďaleko akcie ešte porastú, než sa zrútia, „myslí si Faber.

Dôvod? Tesla vraj nemá žiadne dôležité patenty. Konkurencia má lepšiu finančnú pozíciu a firme vypáli rybník. Pritom je otázkou, prečo Tesle narastajú straty tým viac, čím viac vozov predá. Ale zatiaľ sa zdá, že tieto argumenty väčšinu investorov nijako zásadne neznepokojujú.

(Článok pôvodne vyšiel ako autorský komentár na ROKLEN24)