Ostré reakcie z celého sveta na americké zvýšenie taríf ocele a hliníka viedli u Trumpa k vzdorovitým výrokom, píše Reuters
Z Bieleho domu uniklo, že Amerika zvýši colné sadzby pri oceli na 25% a pri hliníku 10%. Tento plán bude formálne ohlásený budúci týždeň.
[sociallocker][/sociallocker]
Historicky najvyššie sadzby vzbudili vo svete protesty a vyhrážky odvetných opatrení.
„Keď krajina (USA) stráca miliardy dolárov na obchode s prakticky každou krajinou, s ktorou obchoduje, obchodné vojny sú dobré a ľahko sa vyhrajú,“ uviedol Trump v piatok na Twitteri.
When a country (USA) is losing many billions of dollars on trade with virtually every country it does business with, trade wars are good, and easy to win. Example, when we are down $100 billion with a certain country and they get cute, don’t trade anymore-we win big. It’s easy!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) March 2, 2018
V neskoršom príspevku prezident uviedol, že jeho cieľom je chrániť americkú prácu tvárou v tvár lacnejším zahraničným produktom. Tým podľa neho napĺňa heslo „Amerika na prvom mieste,“ za ktoré bojoval vo voľbách v roku 2016.
„Musíme chrániť našu krajinu a našich pracovníkov. Náš oceliarsky priemysel je v zlom stave. Ak nemáte oceľ, nemáte krajinu!“ napísal.
We must protect our country and our workers. Our steel industry is in bad shape. IF YOU DON’T HAVE STEEL, YOU DON’T HAVE A COUNTRY!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) March 2, 2018
Trump získal pre tieto plány podporu od oboch strán politického spektra, hlavne z krajína tzv. „hrdzavého pásu,“ ktoré z tejto politiky budú najviac profitovať.
Európske krajiny sa chystajú na odvetu
Predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker sa v nemeckej televízii vyhrážal, že EÚ uvalí „clá na Harley-Davidson, bourbon a modré džínsy od Levi Strauss.„.
Peter Navarro, Trumpov poradca s protekcionistickými názormi tvrdí, že efekty cla sú zanedbateľné
Povedal, že 10-percentná sadzba na hliník by zvýši cenu plechovky piva o jeden cent, cenu auta o 45 dolárov a cenu lietadla Boeing 727 Dreamliner o 20 000 dolárov. „Veľké cenové efekty? Zanedbateľné cenové efekty,“ povedal pre Fox News.
Ale výrobca domácich spotrebičov Electrolux ( ELUXb.ST ) povedal, že odkladá rozšírenie svojej továrne o 250 miliónov dolárov v Tennessee, pretože sa obával, že ceny ocele v USA budú stúpať a výroba tam bude menej konkurencieschopná.