Rezort obrany sa teoreticky ničím nelíši od iných rezortov. Z praktického hľadiska je tu však jeden obrovský rozdiel.

Tento rezort totiž disponuje obrovským množstvom zbraní, munície, granátov, výbušnín, trhavín, techniky a živej sily, za ktoré zároveň aj zodpovedá, no hlavne zodpovedá za obranyschopnosť štátu. A to nie je to isté, ako keď je napríklad rezort školstva disponujúci množstvom tlačiarní, kopíriek a hromadami kancelárskeho papiera zodpovedný za to, aby sa nejaký bezvýznamný a nič nehovoriaci obežník dostal na každú školu.

Ak očakávame, že za každý rezort musí niesť zodpovednosť človek fundovaný a znalý, v rezorte obrany to platí desaťnásobne. Je totiž diametrálne odlišné ak sa ,,stratí“ 200.000 nábojov alebo rovnaké množstvo obálok. Kto sleduje situáciu vie, že tento rezort sa ozaj nemá čím pýšiť, čo sa ministrov týka. Trend je taký, že s každým novým ministrom prichádzajú zároveň stále väčšie a absurdnejšie kauzy. A hoci súčasný minister obrany na rozdiel od svojich predchodcov amatérov a politických nominantov s modrými knižkami je vojak, aj on je iba nastrčenou figúrkou poslušne plniacou príkazy a rovnaký amatér.

Nie je totiž možné, aby generál, ktorému ,,odpochoduje“ z muničného skladu 80 ručných granátov RG-F1, 11 protitankových granátov – RPG 75, 40 ručných granátov URG 86, 6 nábojov do pancierovky, 1 náboj do BVP, cez 200.000 kusov nábojov 5,6 Long a stovky ďalších druhov nábojov obhajoval svoje zotrvanie vo funkcii výhovorkou, že zistené nedostatky (!) nie sú záležitosťou posledných mesiacov, ale môžu siahať až k rozdeleniu bývalého Československa. A čerešničkou na torte amaterizmu a nezodpovednosti je jeho argument – ktorýkoľvek z mojich predchodcov mohol nariadiť inventarizáciu…

Riaditeľ NAKA, ktorý na riešení záhady spolupracuje posunul latku absurdnosti ešte vyššie, keď vyhlásil: ,,Veľmi silnou verziou je, že uvedený materiál nebol odcudzený, ale bol evidenčne zanedbaný, respektíve nikdy nebol dodaný“.

Ako sú nastavené opatrenia, bezpečnostné a kontrolné mechanizmy v armáde, ak môže dôjsť k niečomu takému? Pán generál evidentne pohltený svojou politickou funkciou už zrejme zabudol na poriadok v armáde a na to, ako to u jeho podriadených chodí. Prax je totiž taká, že aj na tej najnižšej úrovni – úrovni dozorného ktorejkoľvek roty, je tou najdôležitejšou časťou odovzdania a prevzatia služby fyzická kontrola inventáru zbrojného skladu. Každých 24 hodín, 365 dní v roku. A ak tam chýba čo i len špendlík, služba sa neodovzdá ani neprevezme, skutočnosť sa ohlási a do 15-tich minút je tam Vojenská polícia a zaháji vyšetrovanie.

V prípade muničného skladu – čo je teda úplne iná liga, sa Gajdošovi stačí ohradiť, že veď kontrolu mohol vykonať ktorýkoľvek z jeho predchodcov. Ale nevykonal. A nevykonal ju ani on sám.

Ako sa teda odovzdáva a preberá niečo tak dôležité, ako funkcia ministra obrany??? Aká je kontrola nad zbraňami a muníciou??? Úprimne povedané – vyzerá to na riadny neprehľadný bordel a zodpovednosť za to leží na pleciach všetkých doterajších ministrov, vrátane súčasného.

Inšpektor Regionálnej a veterinárnej správy bol odsúdený na 5 rokov nepodmienečne za korupciu. Dôvod? 10 kilogramov ryže. Toto je správa storočia – ryža a nie nejaké nedovolené ozbrojovanie a obchod so zbraňami, nekompetentnosť, ľahostajnosť, absencia kontrolného mechanizmu, benevolencia a to priamo ma ministerstve obrany!

Ďalším profesionálnym amatérom je bývalý minister obrany Galko. Odborník, ktorý tak ,,výhodne vykšeftoval“ samopaly a tanky a prispel tak k výpredaju armády, že sa od neho môžu učiť aj jeho zahraniční kolegovia. 90.183 kusov samopalov vzor 58 – 12,11 eur za kus. 37 tankov T 72 – 22.000eur za kus…

Galko

Exminister obrany Ľubomír Galko pri streľbe z automatickej pušky vz.58

Galko svoju veľkolepú transakciu so samopalmi dodnes obhajuje tým, že to boli staré šroty. Minister s modrou knižkou si dovolí vyjadrovať sa k samopalom, ktoré sú prakticky nezničiteľné. Všetci, ktorí absolvovali ZVS ju mali ako osobnú zbraň a potvrdia, že tie ,,šroty“ fungovali bezchybne pod vodou, zaprášené, alebo pod nánosom blata. Rozobrať a poskladať trvá pár sekúnd a dokonca aj keď jednotlivé časti hodíte o zem, alebo do blata, podupete po nich a znova poskladáte, na funkciu to nemá žiadny vplyv.

Ak sú to staré šroty ako to, že sú stále vo výzbroji armády? Ako to, že tými šrotmi sú vyzbrojení aj vojaci v misiách, kam sú tak hrdo posielaní? Prečo ich používa polícia? No pretože to šroty nie sú.

Po vypálení 2000 rán sa im neroztopí hlaveň a nezačnú horieť plasty, ako tým slávnym M-16 tkam. 12 eur za kus, keď reálna cena sa pohybuje medzi 150-200 eur? Smrdí to špinavým biznisom a obchodom so zbraňami. O úmyselnom rozklade armády, totálnom výpredaji a oslabení obranyschopnosti štátu nehovoriac.

Čo je funkčné a rokmi overené, treba rozpredať a vyhodiť miliardy za nákup nových zbraní a techniky. Miliardy zodraté z ľudí na daniach, aby sa zase niekto nabalil a poslušne splnil príkaz hegemóna. Veď my na to máme. U nás všetko funguje ako namazaný stroj, takže tie zvyšné miliardy môžeme kľudne ,,výhodne“ utratiť za pár chlapských hračiek.

A takíto ľudia sú zodpovední za naše životy v prípade konfliktu. Jeden sa tvári, ako zodpovedne zastáva svoju funkciu, aj keď mu pod nosom mizne arzenál muničného skladu a ten druhý, schovaný za nápis Som za slušné Slovensko, presviedča národ o nutnosti predčasných volieb, pretože iba oni vedia a dokážu spravodlivo vládnuť a byť garantom prosperity.

Nezvládli svoje ministerstvá. Nie sú to odborníci, ale politické figúrky. Rád by som povedal, že zisk pre štát, výhodné tendre a obchody a snaha o dobrú reputáciu armády v spoločnosti je to, o čo sa snažia. V skutočnosti je toto posledné, na čo myslia. Títo ľudia to ani nemajú vo svojom slovníku.

Nevyhnutným riešením teda je:

  • Minister musí byť človek nezávislý, ktorý rozumie armáde, teda je z prostredia armády, nie politický nominant a odborný analfabet.
  • Minister nesie plnú zodpovednosť za tendre v oblasti nákupu a predaja zbraní.
  • Minister je zodpovedný za prácu svojich podriadených.
  • Minister musí byť za svoje rozhodnutia trestnoprávne a hmotne zodpovedný.
  • Minister zodpovedá za pravidelné kontroly muničných skladov min. 2 x do roka.
  • Odovzdanie a prevzatie funkcie ministra sa nemôže uskutočniť bez dôkladnej kontroly muničných skladov.
  • O každej kontrole musí byť záznam, archivovaný na dobu neurčitú.
  • Minister je zodpovedný za to, že armáda si bude spravovať svoje záležitosti sama a nie v spolupráci so súkromnými firmami, súkromnými bezpečnostnými službami, alebo členmi neziskových organizácií, alebo organizáciami samotnými.
  • Bezpečnostné previerky najvyššieho stupňa pre všetkých kompetentných úradníkov.