V blízkej budúcnosti môže byť zrušený projekt nových ľahkých transportných lietadiel IL-112, tvrdí sa v článku časopisu Vzgľjad. Autor článku sa odvoláva na zdroje z Internetu, ktoré deklarujú blízkosť ku generálnemu štábu ministerstva obrany.
[sociallocker][/sociallocker]
Podľa kanála na sociálnej sieti Telegram, s menom Wargonzo existuje viac dôvodov.
Prvým dôvodom tohto rozhodnutia by mohol byť nedostatočný pokrok vývoja s obrovským množstvom technických chýb, ktoré sa vyskytli pri konštrukcii stroja; nevyhnutnosť dodatočného pridelenia prostriedkov na dokončenie pred sériovou výrobou; a nakoniec potreba znížiť rozpočet ministerstva obrany.
Pritom história tohto lietadla sa píše doslova desiatky rokov a na jeho konštrukciu boli už dávno pridelené obrovské prostriedky
Wargonzo tiež tvrdí, že v momente, ak by malo dôjsť k uvedeniu do letuschopného stavu, bude treba „položiť karty na stôl„. Putin sa dozvie, že ho celé vedenie projektu dlhé roky klamalo. To bude mať za následok obrovské personálne zemetrasenie a zrejme aj trestnoprávnu dohru, čoho sa všetci obávajú.
K odhaleniu skutočného stavu došlo až minulý rok. Hoci trpký osud postihne zrejme aj Alexeja Rogozina, súčasného šéfa koncernu Iľjušin, je v tom vraj nevinne.
Práve on prišiel do holdingovej spoločnosti pred viac ako rokom, kde zistil, že projekt lietadla bol úplne nepripravený. Ukázalo sa, že prípustné preťaženie experimentálneho IL-112 modelu namiesto normálnych tolerancií na 40% je len 10%, to znamená asi 3 tony.
Rogozin odhalil zlyhanie nielen v technickej, ale aj v ekonomickej kalkulácii, čím skrátka išiel po krku zabehanej skorumpovanej mafii. To rozzúrilo spolupracujúce štruktúry, úspešne sa zaoberajúce maskovaním tohto druhu akcií.
Osvedčené reportovanie prezidentovi o úspechoch bez skutočných úspechov Rogozin zničil, starostlivo ukrytá špina sa vyliala von, čo narušilo dovtedajší firemný „spôsob práce„.
Okrem toho sa Alexej Rogozin pokúsil oživiť projekt IL-112. Lenže zo strany zákazníka, ako aj dodávateľa, by bolo výhodnejšie projekt potichu pochovať. A už vôbec nie je prijateľné ho kompletne prerábať a potom predať armáde.
K tomu Vzgľjad pripojil, že Rogozin 22. júna avizoval spustenie sériovej výroby lietadiel IL-96 a IL-112V v Voronežskom leteckom závode v roku 2020.
Il-112V je ľahké vojenské dopravné lietadlo s maximálnym zaťažením do piatich ton. Má byť náhradou dnes už ukrajinského turbovrtuľového lietadla An-26 a An-24. Armáda si objednala najmenej 100 takýchto strojov. V decembri 2017 bola dokončená prvá fáza testov nového motora pre model Il-112V.
Informáciu komentovalo v diskusii viacero ľudí. Projekt síce zjavne poslúžil množstvu ľudí na tunelovanie fabriky, ale hlavnou príčinou prípadného pozastavenia (nie zrušenia) je akútna potreba výroby IL-114.
Stredný turbovrtuľový IL-114 je ešte starší projekt ako IL-112, ktorý však už dospel v minulosti aspoň do letovej fázy. Rusko dnes potrebuje riešiť civilnú infraštruktúru a preto sa bude škrtať hlavne vo vojenskej oblasti na úkor civilnej výroby.
Pre IL-114 sa už riešia konkrétne veci ako usporiadanie a vyhotovenie pasažierskej kabíny a výroba by mohla onedlho začať. Rusko vzhľadom na svoju veľkosť potrebuje malé a stredné robustné lietadlá, ktoré umožnia prekonávať nekonečné ruské vzdialenosti.
Mnohí pochybujú o konci projektu vojenského transportného lietadla aj preto, lebo Rusi jednoducho nemajú žiadnu alternatívu k AN-26. Podľa nich sa skôr počká na výrobu IL-114 a potom sa budú unifikovať jednotlivé časti.
Hoci IL-112 je hornoplošník a IL-114 dolnoplošník, kapacitne sú podobné, takže niektoré časti skutočne môžu byť zhodné. Minimálne by sa pre oba typy hodil silnejší motor než tie súčasné z rodiny TV7-117, pre IL-112 sa hovori o VK-3500.
Tak, alebo onak, Rusko má po dlhých rokoch stability za vlády Putina „malý problém„. Autokratický systém bez skutočnej konkurencie a kontroly umožňuje konzerváciu verchušky okolo Putina. S mocou a prístupom k veľkým peniazom rastie aj pokušenie.
Rozkrádanie a tunelovanie projektu IL-112 je len jedna malá časť. Ak si Putin v tomto funkčnom období vytýčil zlepšiť vnútornú ekonomiku Ruska a výrazne zdvihnúť životnú úroveň jej obyvateľov, bez tlaku na oligarchov a miestnych potentátov to nepôjde. A ak hovoríme o tlaku, myslia sa tým v krajnom prípade aj kruté tresty.