Ide však o to, či túžime po transformácii cirkvi bez Krista, alebo si Krista znetvoríme podľa mienky sveta. …mnohí sa boja…úplne zbytočne. Pretože ak ľudia niečo hľadajú v cirkvi, tak určite nie to, čo majú aj vo svete.
Ideológie Gender a LGBTI vo svojej najhoršej podobe sa, žiaľ, pomaly vkrádajú až aj do cirkvi, za výdatnej pomoci vybraných „osobností“ z Evanjelickej bohosloveckej fakulty a z cirkevného zboru Bratislava – Staré mesto.
V piatok 24. novembra sa konala v Malom evanjelickom kostole v Bratislave Konferencia o rodovej rovnosti. Bližšie informácie si máte možnosť pozrieť na priloženom letáku.
Keďže na letáku sa nachádza logo cirkevného zboru ECAV Staré mesto, aj logo Evanjelickej bohosloveckej fakulty (EBF UK), s poslankyňou Martinou Šimkovičovou sme napísali e-mali a žiadali odpoveď od dekana EBF UK, Ľubomíra Batku, ako aj od generálneho biskupa ECAV, Miloša Klátika na otázky, kto je organizátorom podujatia a či považujú chrám Boží za vhodné miesto pre tento typ podujatia.
Na konferenciu som sa išla pozrieť. Otvárala ju pani farárka Anna Polcková, ktorá nás informovala, že spoluorganizátorom podujatia je Evanjelická bohoslovecká fakulta a konferencia sa koná pod jej záštitou pri príležitosti 500. výročia Reformácie. Ďalej hovorila o tom aké je dôležité aby cirkev odpovedala na výzvy súčasnosti, aj o tom ako mnohé kresťanské spoločenstvá živia predsudky ohľadom migrantov aj LGBTI komunity. Odsúdila hlasy v spoločnosti a cirkvi, ktoré odmietajú tieto moderné trendy a nezmyselne označujú agendu LGBTi a Gender za trójske kone ohrozujúce kresťanské hodnoty a rodinu.
Relativizácie a manipulácie
Z pozvánky na konferenciu mal človek pocit, že ide primárne o tematiku násilia na ženách, ale prvá hodinu a pol trvajúca prednáška nemeckej teologičky a expertky na Gender témy v cirkvi, Ellen Radtke, ma presvedčila, že ide skôr o rozvrat všetkého, čo vnútorne vnímame ako tradičné, správne, normálne. O násilí na ženách nepadlo ani slovo.
Prednáška sa niesla v znamení snáh nájsť odpovede na to, ako raz a navždy zrušiť a zrúcať rodové stereotypy, ktoré podľa pani Radtke ničia našu spoločnosť a zotročujú človeka. Motívom zrušenia rodových stereotypov, je podľa tejto nemeckej teologičky, snaha „oslobodiť“ človeka, v zmysle učenia Ježiša Krista. Z tohto teda vyplýva, že podľa jej vnímania, človek, ak žije v spoločnosti, kde sa necháva voľný priebeh uplatňovaniu rodových stereotypov, teda, že žena je ženou a muž mužom, tak človek v takejto spoločnosti trpí a je uväznený. Pretože podľa tejto teologičky sú rodové stereotypy alebo tradičné roly len sociálnym konštruktom a nie sú nám biologicky dané.
Pani teologička zašla až tak ďaleko, že manipulovala významy slov v pôvodnom, hebrejskom znení Starého zákona absolútne amatérskym spôsobom, aby dokázala, že Boh stvoril človeka ako bezpohlavnú bytosť. Rodové roly si už človek vytvoril sám ako sociálny konštrukt. Napriek jasným slovám v knihe Genesis, na ktoré pani Radtke sama upozornila, Gn 1:27: „Tak stvoril Boh človeka na svoj obraz; na Boží obraz ho stvoril; ako muža a ženu ich stvoril“, pani teologička vyhlásila, že pohlavia nie sú Božím stvorením ale iba konštruktom ľudí. Pani Radtke stačí na to, aby urobila uzáver, že Bohu sa tradičné rodové roly nepáčia to, že nikde v Starom zákone Boh explicitne neurčuje ako sa má správať muž a ako žena. Jediné miesto v Starom zákone, ktoré trošku pani Radtke mätie, je Dt 22:5 „Žena nech nenosí mužský odev, ani muž si neoblečie rúcho ženy, lebo je ohavný Hospodinovi, tvojmu Bohu…“. Avšak aj na toto má pani „vedkyňa“ odpoveď – v skutočnosti sa oblečenie malo líšiť iba preto, aby ľudia hneď vedeli s akou osobou na hierarchickom rebríčku v rámci ľudských práv majú do činenia. (spoločnosť tej doby bola veľmi prísne a jednoznačne hierarchicky členená v zmysle muž – žena, starší-mladší, zdravý-chorý a pod.) Nie pre to, aby sa muž správal ako muž a vyzeral ako muž a žena ako žena.
Nebudem vymenúvať všetky dezinterpretácie a manipulácie ktorých sa pani Radtke na prednáške dopustila ale dovolím si tvrdiť jedno: vo svojich tvrdeniach by nebola taká odvážna na skutočne vedeckej pôde niekde v zahraničí, na fóre kde by bola prítomná adekvátna názorová oponentúra, exegéti a experti na Starý zákon a hebrejčinu a iní epxerti na rodovú rovnosť. Na Slovensku je evidentne každý „vedátor“ zo zahraničia celebritou.
LGBTI komunita žiari nadšením nad tým, ako sa deformuje učenie Krista
K zvyšku prednáškového dňa sa nebudem vyjadrovať, pretože som tam už osobne nebola. Veľa však napovedia fotky, ktoré pripájam k tomuto blogu.
Žiadna oponentúra
Čo ja osobne viem už zo zloženia prednášajúcich je, že nebola na konferencii prítomná žiadna názorová oponentúra, čo potvrdila aj pani organizátorka, Anna Polcková. Na moju otázku – prečo tak je, prehodila loptičku na moju stranu kurtu a opýtala sa ma, či poznám niekoho kto by mohol a kto je expertom na tému a reprezentuje názor z iného názorového spektra. Nuž, pani Polcková, toto nie je otázka na mňa. Ja nie som organizátor vašej konferencie ale môžete mi veriť, že ak by som bola, konferencia by bola vedecká a vyvážená. Pán Prostredník v podstate potvrdil, že oponentúru ani nehľadali, keď na túto moju otázku odpovedal, že celá naša cirkev a aj verejnosť je ladená konzervatívne a teda proti Gender ideológii, takže chceli konferenciou skôr urobiť protiváhu zvyšku spoločnosti.
Je zaujímavé, že si naši organizátori konferencie nespomenuli na doktorandku z EBF UK ktorú určite veľmi dobre poznajú, ktorá sa témam rodovej rovnosti venuje práve z vedeckého hľadiska, Mgr. Adriánu Bielu, PhD ktorá by sa, myslím do panela diskutujúcich veľmi dobre hodila. Pripájam link na jej publikačnú činnosť, kde sa vynímajú diela ako: „Imago Dei“ ako norma pri analýze rodovej rovnosti a spravodlivosti“, či „Teórie vývoja rodovej identity“.
https://uniba.sk/ludia/biela4/publications/
Rovnako si myslím, že mohli organizátori, ak by boli chceli zabezpečiť objektivitu, osloviť dámy zo spoločnosti EsFem ktoré sa tematike venujú veľmi komplexne a vedecky z filozofickej, etickej aj pedagogickej stránky veci.
http://www.esfem.sk/
Zdá sa však, že nebola snaha si spomenúť na nikoho kto sa pozerá na túto kontroverznú tému z inej stránky ako tej požadovanej.
Táto neskutočne snaživá potreba niektorých našich cirkevných osobností odpovedať na „výzvy súčasnosti“ je až neznesiteľná.
Evanjelická cirkev sa chce „zapáčiť“ svetu
Zdá sa, pri tom ako dlhodobo sledujem dianie, že predstaviteľov ECAV Staré mesto trápi najviac zo všetkých vecí to, aby sme my, Evanjelická cirkev votreli sa do priazne sveta a transformovali sa podľa potrieb súčasnosti. Tu si pomôžem parafrázou slov jednej evanjelickej farárky z internetu: ide však o to, či túžime po transformácii cirkvi bez Krista, alebo si Krista znetvoríme podľa mienky sveta. Alebo či dokážeme v meniacom sa svete udržať si to, čomu cirkev ako spoločenstvo verí, napriek tlakom sveta. Ak sa dobrovoľne vzdávame vierouky, lebo sa bojíme kritiky a nevieme hlásať evanjelium pravdivo, lebo vieme, že nám uštedria niekoľko rán, potom nie sme pre ľudí prínosom, ale len priateľmi na pive. Ako obohacujeme svet? Tým, že sa bojíme povedať, čo je „hriech“, čo je „zlo“? Posúvame hranice a manipulujeme Písmo, lebo Biblia je „neaktuálna“? Budeme vnímaní ako milí. A? Kde je „..čiňte mi učeníkmi, učiac ich zachovávať..“?
Ako by sme my kresťania stratili smer a teraz habkáme, čo povedať svetu. Namiesto hlásania evanjelia sa zaoberáme všetkým možným. Ako veľmi vidím, že sa mnohí boja, len aby ich neodsúdili za to, že si budú stáť za kresťanským názorom, postojom. A úplne zbytočne. Pretože ak ľudia niečo hľadajú v cirkvi, tak určite nie to, čo majú aj vo svete.
A ja dodávam, že my, luteráni, sa často pod úporným snažením o pokrok, ktorý nám je historicky vlastný, necháme ovplyvňovať k „novinkám“ ktoré nie vždy sú progresom k lepšiemu. Pretože podľa môjho názoru, ak my sme schopní obrody a ďalšej reformácie, malo by to byť k lepšiemu. K vyššej morálke, k dobru, ku šľachetným myšlienkam a hodnotám, ktoré obohacujú, všetko v zmysle Kristovho učenia. Nie k úpadku hodnôt, k dekadencii, k relativizácii toho, čo chápeme ako „dobré“ a „zlé“. Nesmieme chcieť byť na tepe doby za každú cenu. Vždy sa musíme vedieť odlíšiť od toho svetského a ponúknuť viac ako len prispôsobenie sa požiadavkám doby.
Na záver už len čerešnička na torte, ktorá možno pomôže dotvoriť obraz v akom sa naša drahá Evanjelická cirkev nachádza: dekan EBF UK, Ľubomír Batka na náš email odpovedal, že fakulta nie je oficiálnym spoluorganizátorom podujatia a použité logo nie je oficiálnym logom fakulty, použité logo sa viaže asi len k účasti p. O. Prostredníka na konferencii. Biskupský úrad prostredníctvom tajomníčky, pani Edity Škodovej odpovedal, že chrámy Božie by mali slúžiť na ten účel na ktorý boli našimi predkami vybudované, teda na služby Božie a dodala, že GBÚ nie je spoluorganizátorom tejto akcie a ani na ňu nedali povolenie.