Poznáme program dnešnej Rady ECOFIN (Rada v zložení hospodárske a finančné záležitosti EÚ) ako aj pozície Slovenska k jednotlivým bodom

Členovia Výboru NR SR pre európske záležitosti obdržali včera informácie k programu zasadania Rady ECOFIN, ktoré sa uskutoční dnes 10. októbra 2017. Samotný Výbor pre európske záležitosti sa zíde 11. októbra, teda deň po Rade v zložení hospodárske a finančné záležitosti. 

Radu Ecofin tvoria ministri hospodárstva a financií všetkých členských štátov EÚ. Na jej zasadnutiach sa zúčastňujú aj príslušní európski komisári.

Existujú aj osobitné zasadnutia Ecofinu, na ktorých sa zúčastňujú národní ministri zodpovední za rozpočet a európsky komisár pre finančné plánovanie a rozpočet, aby pripravili ročný rozpočet EÚ.

Zasadnutia Rady Ecofin sa vo všeobecnosti konajú raz za mesiac.

Rada pre hospodárske a finančné záležitosti, všeobecne známa ako Rada Ecofin, zodpovedá za hospodársku politikudaňové záležitosti, finančné trhy a pohyby kapitálu, ako aj za hospodárske vzťahy s krajinami, ktoré nie sú v EÚ.

Pripravuje tiež ročný rozpočet EÚ a má na starosti právne a praktické aspekty jednotnej meny – eura.

Rada Ecofin koordinuje hospodárske politiky členských štátov, prehlbuje konvergenciu ich ekonomickej výkonnosti a monitoruje ich rozpočtové politiky.

Koordinuje taktiež pozície EÚ na medzinárodných zasadnutiach, ako sú napríklad zasadnutia skupiny G20, Medzinárodného menového fondu a Svetovej banky. Zodpovedá aj za finančné aspekty medzinárodných rokovaní o opatreniach v boji proti zmene klímy.

Dnešný Program zasadania Rady ECOFIN:

  1. Aktuálne legislatívne návrhy v oblasti finančných služieb = informácia Komisie
    Definitívny systém DPH = prezentácia Komisie
    * Prezentácia návrhu fungovania definitívneho režimu DPH pre cezhraničné dodávky tovaru v EÚ.
  2. Európsky semester 2017 – získané skúsenosti = výmena názorov
    * Diskusia k získaným skúsenostiam a návrhom na zlepšenie nadchádzajúceho cyklu Európskeho semestra 2018 z procedurálneho hľadiska.
  3. Príprava zasadnutia ministrov financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20 a výročných zasadnutí Medzinárodného fondu a Svetovej banky vo Washingtone
    * Návrh EÚ ToRs (Terms of Reference) pre účely zasadnutia ministrov financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20
    * Návrh vystúpenia predsedníckej krajiny EÚ vo výbore IMFC (Medzinárodný menový a finančný výbor) počas Výročných zasadnutí Medzinárodného fondu a Svetovej banky
  4. Financovanie boja proti klimatickým zmenám na COP23 (Dobrovoľní účastníci konferencie OSN o zmene klímy v Bonne, november 2017) = návrh záverov Rady
    * Vstup do mandátu na nadchádzajúcu konferenciu OSN ku klimatickým zmenám (COP23) v Bonne k téme klimatického financovania.
  5. Zdaňovanie digitálnej ekonomiky = prezentácia Komisie a informácia predsedníctva
    * Oznámenie k spravodlivému a efektívnemu daňovému systému v EÚ pre jednotný digitálny trh.
  6. Stav implementácie legislatívy v oblasti finančných služieb = informácia Komisie
ECOFIN
Ministri financií EÚ na jednaní ECOFIN, kde prejednávajú uzavretie daňovej medzery medzi materskou spoločnosťou a dcérskymi spoločnosťami / Euractiv

 

Informácie a pozície k jednotlivým bodom ECOFIN:

 

Bod 1 Aktuálne legislatívne návrhy v oblasti finančných služieb

EE PRES bude v ministrov Rady ECOFIN informovať o aktuálnom stave rokovaní ku kľúčovým legislatívnym návrhom v oblasti finančných služieb. Zároveň sa v rámci tohto bodu očakáva, že Komisia v krátkosti predstaví ministrom návrhy týkajúce sa nového nastavenia dohľadu na finančných trhoch – posilnenie Európskych orgánov dohľadu (ďalej len „ESAs“ – medzi ne zahrňujeme EBA, ESMA, EIOPA) a zmeny vo fungovaní Európskej rady pre systémové riziká (ESRB). Okrem iného navrhuje EK kroky smerujúce k vytvoreniu jednotného regulátora pre oblasť kapitálových trhov (ESMA), posilnenie postavenia ESRB v otázkach makroprudenciálneho dohľadu (dohľad nad obozretnosťou rozvoja makroekonomiky) , silnejšie postavenie pre EIOPA (Európsky orgán pre poisťovníctvo a dôchodkové poistenie zamestnancov) pri meraní rizík pre poisťovne a zaisťovne, formulovanie strategických priorít pre európsky bankový dohľad pre EBA. Ďalej EK navrhuje zmeny financovania ESAs, kde by mal byť väčšmi zapojený súkromný sektor ako aj zmeny v oblasti riadenia ESAs, kde sa počíta so vznikom Výkonnej rady.

 

Stanovisko MF SR
MF SR v súčasnosti analyzuje návrhy Komisie na posilnenie právomocí ESAs a úpravy vo fungovaní ESRB a nemá k nemu záväzné stanovisko. Vo všeobecnosti podporujeme zvýšenie efektívnosti, konzistentnosti a transparentnosti vykonávaných činností ESAs, avšak pozícia MFSR bude závisieť od konkrétneho znenia legislatívneho návrhu.

 

Bod 2 Definitívny systém DPH

Komisia plánuje prezentovať fungovanie definitívneho režimu DPH pre cezhraničné dodávky tovaru v EÚ medzi podnikateľmi. Navrhuje nahradiť prechodný systém cezhraničného obchodovania (intrakomunitárne dodanie tovaru na strane dodávateľa a intrakomunitárne nadobudnutie na strane odberateľa) systémom plného zdanenia, tak aby tento mechanizmus kopíroval tuzemské uplatňovanie DPH.

Definitívny systém by sa vyznačoval dvomi základnými charakteristikami:
* Daň z dodávaných tovarov by patrila tomu členskému štátu, kde by skončila preprava tovaru (princíp určenia).
* Osobou povinnou platiť daň by bol dodávateľ tovaru.

Táto výrazná zmena systému by sa mala uskutočniť postupne, t.j. mala by byť nafázovaná – 2 kroky), a mala by byť sprevádzaná aj zjednodušujúcimi opatreniami, aby sa eliminovala administratívna záťaž kladená na podnikateľov.

V 1. kroku zavedenia definitívneho systému:

  • uplatňovanie súčasných pravidiel, t.j. intrakomunitárne dodanie na strane dodávateľa s oslobodením od dane a intrakomunitárne nadobudnutie na strane odberateľa, ktoré sa zdaňuje za predpokladu, že odberateľ je certifikovaná zdaniteľná osoba (CTP)
  • systém zdanenia u dodávateľa s využitím zjednodušenia one-stop-shop (OSS), ak by odberateľ nebol certifikovanou zdaniteľnou osobou
  • zlepšenie súčasných pravidiel pre vybrané oblasti cezhraničného obchodu tzv. Quick Fixes s ich naviazaním na CTP koncept.

V 2. kroku zavedenia definitívneho systému:

  •  dve transakcie, tzn. dodanie a nadobudnutie tovaru sa nahradí jednou transakciou – intra EU dodanie tovaru;
  •  využívanie OSS na dodanie tovarov a služieb v plnom rozsahu
  •  zrušenie podávania súhrnných výkazov.

V 1. kroku sa predpokladajú nasledovné zjednodušenia:

Zjednodušenie – schéma jedného kontaktného miesta, tzv. one-stop-shop predstavuje mechanizmus, ktorý už v súčasnosti existuje, ale len v prípade určitých služieb a pre dodávky typu B2C (business to consumer), t.j. podnikateľ pre konečného zákazníka. Pri tomto zjednodušení sa dodávateľ zaregistruje do OSS schémy vo svojom členskom štáte usadenia (identifikácie) a odvedie daň vo svojom členskom štáte. Tento členský štát identifikácie následne daň prevedie do členského štátu zdanenia, ktorému táto daň patrí.

V prípade týchto transakcií dodávateľ odvedie daň a konečný zákazník (nezdaniteľná osoba) si neuplatňuje odpočítanie

V prípade definitívneho režimu sa navrhuje zavedenie systému OSS pre transakcie typu B2B (business to business), čo v sebe obsahuje aj uplatňovanie odpočítania dane u odberateľa. To znamená, že aj keď daň dodávateľ z iného členského štátu (identifikácie) neodvedie, tak členský štát spotreby bude túto musieť vrátiť cez odpočítanie dane svojmu odberateľovi.

Ďalšie zjednodušenie sa predpokladá v tzv. certifikácii spoľahlivých zdaniteľných osôb (CTP), ktoré by naďalej mohli uplatňovať dodanie tovaru do iného členského štátu s oslobodením od dane. Koncept certifikácie, tak ako ho predstavila Komisia, zahŕňa určitý stupeň harmonizácie, ale aj flexibilitu pre členské štáty.

Súčasne s vyššie uvedenými zjednodušeniami Komisia navrhla krátkodobé opatrenia na zlepšenie existujúcich pravidiel tzv. „Quick Fix Solutions“ (call of stock sklady, reťazové obchody, dôkazy preukazujúce prepravu tovaru a povinná podmienka IČ DPH pre oslobodenie) s ich naviazaním na koncept CTP.

Uvedené legislatívne návrhy ešte neboli diskutované na pracovnej skupine Rady pre daňové otázky.

Diskusie delegácií k definitívnemu režimu na pôde pracovnej skupiny Komisie (Group on the Future of VAT), ktorá sa zaoberá pripravovanými zmenami ukázali, že vo väčšine členské štáty majú výhrady voči takejto radikálnej zmene systému DPH, pretože otvára cestu novým typom podvodov a nie je dostatočná administratívna spolupráca medzi členskými štátmi na to, aby sa proti tomuto javu dalo účinne brániť.

Avšak na druhej strane, členské štáty ukázali vôľu na zavedenie technických vylepšení súčasného systému, ktorý by jednak nastolil právnu istotu, ako aj eliminoval v určitom rozsahu súčasné cezhraničné podvody a preto si želajú mať už v prvej fáze zavádzania definitívneho režimu krátkodobé opatrenia na zlepšenie existujúcich pravidiel tzv. „Quick Fix Solutions“ (call of stock sklady, reťazové obchody, dôkazy preukazujúce prepravu tovaru a povinná podmienka IČ DPH pre oslobodenie). Nesúhlasia však s ich naviazaním na CTP.

 

Stanovisko MF SR

MF SR uznáva potrebu robustného, jednoduchšieho ale aj odolnejšieho systému DPH voči podvodom. Chápeme, že zmena prechodného systému, ktorý je v platnosti už 25 rokov nemôže byť realizovaná systémom „big bang“, ale prechod na trvalý systém musí byť postupný a hladký. Kým sa tak stane, je potrebné, aby sa realizovali nevyhnutné zmeny súčasných pravidiel, ktoré by vylepšili súčasný systém, ako sa len dá. V tomto duchu pripomíname závery Rady z Ecofinu, prijaté počas SK PRES, ktoré presne špecifikovali oblasti, kde sú potrebné a žiadúce vylepšenia súčasných pravidiel cezhraničného obchodovania s tovarom.

Pokiaľ ide o definitívny režim DPH, akékoľvek zmeny režimu DPH by mali byť podmienené nasledovnými predpokladmi:

  • Definitívny režim DPH by nemal znamenať zvýšenú administratívnu náročnosť.
  • Mal by prioritne sledovať znižovanie VAT Gap (VAT Gap – straty pri výbere DPH)  a nemal by otvárať priestor pre vznik nových typov podvodov.

Definitívny režim je potrebné postaviť na:

  • excelentnej administratívnej spolupráci medzi členskými štátmi v oblasti výberu daní, daňovej kontroly a vymáhaní daní tak, ako je to v súčasnosti na národnej úrovni
  • jednotnej rizikovej analýze v rámci EÚ, to znamená prepojenie národnej rizikovej analýzy s cezhraničnou analýzou rizika.

 

Bod 3 Európsky semester 2017 – získané skúsenosti

Rada Ecofin bude pokračovať v diskusii zo 16. júna 2017 k získaným skúsenostiam a návrhom na zlepšenie nadchádzajúceho cyklu Európskeho semestra 2018.

Na jednej strane ČŠ vítajú najmä možnosť pripomienkovať Správy o krajine; tzv. partnerský prístup (bilaterálne stretnutia s EK); priorizáciu a zníženie počtu odporúčaní; viacročné hodnotenie implementácie; vysokú kvalitu dokumentácie a analýzy EK.

Na druhej strane ČS negatívne vnímajú: oneskorené schválenie CSRs kolégiom EK, čo neumožnilo multilaterálnu diskusiu (a peer-review); nekonzistentné zníženie počtu termínov na implementáciu; netransparentné rozhodnutie vynechať niektoré CSRs z predošlých rokov; ako aj nedostatočný dôraz na dlhové pravidlo.

 

Stanovisko MF SR

MF SR víta pozitívne zmeny v kontexte EÚ semestra, najmä čo sa týka predčasného zaslania Správ o krajine a bilaterálnych diskusií s EK. Štrukturálne reformy adresujúce špecifické odporúčania pre SK (financovanie zdravotníctva, aktívne politiky trhu práce, podnikateľské prostredie a boj proti korupcii), si vyžadujú viacročnú implementáciu, a preto vítame väčší dôraz na viacročné hodnotenie implementácie CSRs, ktoré bolo predstavené EK v ostatnom cykle EÚ semestra.

 

Bod 4 Príprava zasadnutia ministrov financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20 a výročných zasadnutí Medzinárodného fondu a Svetovej banky vo Washingtone

Rada Ecofin schváli predložený návrh EÚ ToRs (Terms of Reference) pre účely zasadnutia ministrov financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20 a predložený návrh vystúpenia predsedníckej krajiny EÚ vo výbore IMFC počas Výročných zasadnutí Medzinárodného fondu a Svetovej banky.

EK spolu s ECB a väčšinou ČŠ uznali užitočnosť rámca G20, ktorý má za cieľ, podobne ako EÚ semester, posilniť odolnosť a inkluzivitu hospodárskej politiky štátov. Upozornili však na potrebu zlepšenia jeho efektívnosti, ako aj na zásadné rozdiely s EÚ semestrom (plnenie rámca G20 je plne dobrovoľné, nedá sa preto hovoriť o „exportovaní“ pravidiel EÚ semestra na úroveň G20).

EK identifikovala niekoľko oblastí rámca G20, v ktorých je potrebná zmena pre dosiahnutie lepších výsledkov: nastavenie kľúčových priorít v rámci diskusií na politickej úrovni, zameranie stratégií na dopad reforiem, nie na ich počet (zníženie počtu odporúčaní), zníženie administratívnej záťaže.

Hlavnými témami diskusie vo výbore IMFC počas Výročných zasadnutí budú: globálna ekonómia (otvorenosť globálnej ekonomiky, odolávanie protekcionizmu a posilňovanie ekonomickej spolupráce), policy challenges (štrukturálne reformy, spustenie investícií, zachovanie zodpovednosti fiškálnych politík) a IMF policy issues (dohľad nad politikami, revízia kvót).

 

Stanovisko MF SR
MF SR podporuje v otázkach IMF a G20 pozíciu, na ktorej sa dohodne EÚ.

 

Bod 5 Financovanie boja proti klimatickým zmenám na COP23

Rada Ecofin schváli Závery Rady ku klimatickému financovaniu. Závery Rady sú vstupom do mandátu na nadchádzajúcu konferenciu OSN ku klimatickým zmenám (COP23) v Bonne.

Parížska klimatická dohoda pozostáva z povinnej časti (klimatické financovanie) a dobrovoľnej časti (znižovanie emisií). Podľa Dohody majú industrializované krajiny poskytovať financie na znižovanie klimatických dopadov s cieľom dosiahnuť cieľ 100 miliárd USD do roku 2020. Do roku 2025 by sa mali zúčastnené štáty dohodnúť na novom kvantitatívnom cieli. Jeho konkrétna výška zatiaľ nie je známa.

Hlavné body návrhu Záverov Rady:

  • mať ako prioritu včasné a úplné implementovanie Parížskej dohody spolu s agendou udržateľného rozvoja 2030;
    uznať cieľ kolektívnej mobilizácie 100 miliárd USD do roku 2020;
  • podporiť financovanie klímy intenzívnejším zapojením súkromného sektora;
  • transparentnosť ako kľúčový faktor úspešného vykonávania Parížskej dohody dosiahnutá lepším monitorovaním financovania opatrení v oblasti klímy.

Stanovisko MF SR
MF SR súhlasí so znením návrhu Záverov Rady. 21. septembra Slovensko publikovalo Výročnú správu o finančnej a technologickej podpore poskytovanej rozvojovým krajinám v roku 2016, ktorej súčasťou je informácia o celkovom príspevku Slovenska na financovanie klímy vo výške 2,99 mil. eur.

 

Bod 6 Zdaňovanie digitálnej ekonomiky

EK predstaví svoje Oznámenie k spravodlivému a efektívnemu daňovému systému v EÚ pre jednotný digitálny trh.

Jedným z hlavných nedostatkov súčasných medzinárodných daňových pravidiel je skutočnosť, že právo na zdanenie jurisdikcii vzniká len vtedy, keď má podnik v tejto jurisdikcii fyzickú prítomnosť. Jedným z prvkov digitalizácie hospodárstva je, že služby môžu byť poskytované digitálne s minimálnou fyzickou prítomnosťou hneď od začiatku, dokonca aj v štáte rezidencie. Práve z tohto dôvodu sa cezhraničné aktivity digitalizovaných podnikov dostanú do medzery v medzinárodných daňových pravidlách a vo väčšine jurisdikcií, kde je podnik digitálne prítomný a vytvára hodnotu, zostávajú nezdanené. Jedná sa o celosvetový problém, ktorý si však žiada riešenie. Pri absencii globálneho pokroku by sa riešenia EÚ mali rozvíjať v rámci jednotného trhu a EK je pripravená predložiť príslušné legislatívne návrhy po vykonaní relevantných analýz do jari 2018.

Do úvahy prichádzajú dva prístupy:

Tzv. rýchle riešenia („quick fix“) nad rámec aktuálnych pravidiel – spôsobom ako obmedziť medzeru v súčasných medzinárodných daňových pravidlách, je použitie „rýchleho riešenia“. Napríklad ak problém spočíva v nezdanení internetových reklám, je možné zaviesť daň z online reklamy. Ak je problém spôsobený nezdanením video streamingu, je možné zaviesť daň porovnateľnú tradičnejšej dani na DVD.

Komplexný prístup založený na súčasných pravidlách – využíva všeobecné princípy, ako napríklad zdaňovanie ziskov tam, kde sa vytvára hodnota.

V praxi by znamenali zmenu koncepcie stálej prevádzkarne a rozšírenie pravidiel priradenia ziskov novo modifikovaným stálym prevádzkarňam, odrážajúc hodnotu, ktorú vytvorili. V rámci tohto prístupu by sa aj podnik bez výraznej fyzickej prítomnosti považoval za podnik s významnou digitálnou prítomnosťou (virtuálnou) stálou prevádzkarňou v jurisdikcii vykonávania transakcií, a preto by podliehal pravidlám dane z príjmu právnických osôb vrátane prispôsobeného priradenia zisku.

Stanovisko MF SR

MF SR považuje tzv. rýchle riešenia za adekvátne riešenie otázky zdaňovania digitálnej ekonomiky v krátkodobom horizonte. SR zároveň podporuje globálne riešenie formou úprav v pravidlách medzinárodného zdaňovania.

MF SR víta a vníma pozitívne iniciatívu EK k Fair and Efficient Tax System in the European Union for the Digital Single Market zo dňa 21.9. 2017. Iniciatíva sa zameriava na skúmanie dlhodobejších strategických riešení v oblasti úprav digitálnej stálej prevádzkarne. Tie si nevyhnutne vyžadujú ďalšie diskusie o priraďovaní ziskov takejto stálej prevádzkarni, nakoľko aplikácia tradičných kritérií priraditeľnosti ziskov je v tomto kontexte obmedzená.

 

Bod 7 Stav implementácie legislatívy v oblasti finančných služieb

V rámci predmetného bodu by mala Komisia odprezentovať aktuálny stav v oblasti implementácie legislatívy vo finančných službách. Jedná sa o štandardný informatívny bod, ku ktorému sa neočakáva diskusia.

Stanovisko MF SR
MF SR berie na vedomie informáciu Komisie.


Publikovaný

v

,

od

Značky: