Portál Novinky priniesol zaujímavú sumarizáciu modernizačných snáh Ruska v strategickom letectve.
[sociallocker][/sociallocker]
Dva ruské strategické nadzvukové bombardéry Tu-160 prvýkrát pristáli na severovýchode Ruska, oznámilo vo štvrtok ruské ministerstvo obrany podľa agentúry TASS. Základňa Anadyr na Čukotke je vzdialená len 700 km od okraja Aljašky. Väčšou hrozbou než preukázanie pružnosti ruských strategických síl je však práve prebiehajúca modernizácia všetkých troch typov ruských strategických bombardérov.
Počas cvičenia piloti zo základne v Saratove uleteli bez medzipristátia 7000 kilometrov. Stroje leteli cez Severný ľadový oceán, Východosibírske more a Karské more. Palivo dopĺňali za letu a tiež vypúšťali rakety na ciele v Komijské republike na severovýchode európskej časti Ruska.
Štvormotorový Tupolev Tu-160 je najväčší a najrýchlejší strategický bombardér na svete. Váži 110 ton a unesie 40 ton výzbroje. Lieta rýchlosťou až 2250 km / h.
Cvičenia, ktoré sa odohrávalo len vo vzdušnom priestore Ruska, sa zúčastnilo celkom desať lietadiel. Okrem nadzvukových Tu-160 tiež stroje pre doplňovanie paliva Il-78 a staršie turbovrtuľové strategické bombardéry a prieskumné lietadlá Tu-95MS.
Z Čukotky sa Tu-160 už vrátili na domovskú základňu.
Rusko flotilu všetkých svojich strategických bombardérov modernizuje. Do výzbroje by malo zaradiť k existujúcim šestnástich desať nových Tu-160 vo vylepšenej verzii M2. Prvý už bol postavený na základe nedokončeného draku stroja z čias ZSSR, vyroloval v novembri 2017.
Stroj je predovšetkým vybavený novou verziou motorov Kuznecov NK-32, ktoré sú o desať percent úspornejšie a ktoré predĺžia dolet o tisíc kilometrov, uviedol pri jeho „roll-oute“ pre TASS tajomník ministra obrany Jurij Borisov.
Nové má byť aj rádioelektronické vybavenie a tiež sa má rozšíriť spektrum výzbroje o nové strely s plochou dráhou letu, ktoré majú byť schopné letieť hypersonickou rýchlosťou, päťnásobne rýchlejšie ako zvuk.
Prvý sériový stroj má byť dodaný v roku 2023, posledný v roku 2027.
Špekuluje sa aj o možnosti výroby až 50 strojov, tá ale nie je potvrdená. Aj limitovaná výroba Tu-160 ale pomôže zacvičiť viac kvalifikovaných robotníkov, ktorých sa aktuálne nedostáva. Tí sú ale potrebné pre Tupolevom vyvíjaný nový bombardér PAK DA.
Modernizácia ďalších bombardérov
Rusko sa rozhodlo modernizovať aj stroje Tu-95. „Zmluva na modernizáciu Tu-95MS bola podpísaná tento mesiac a pre práce bola určená továreň Taganrog (patriaca firme Berijev) a už sa plní,“ uviedol generál Alexander Konjuchov.
„Dokončenie prvého Tu-95SMSM sa plánuje na koniec roka 2019,“ povedal riaditeľ Tupolevovej kancelárie.
Do konca roka 2019 by mal absolvovať aj prvý let. Rozhodnutie, či sa bude modernizovať celá flotila strojov Tu-95MS, sa urobí na základe testov zmodernizovanej verzie. Už ale prebieha testovanie motorov Kuznecov NK12MPM, ktorými má byť nová verzia poháňaná. „Testy prebiehajú úspešne a budú dokončené do konca tohto roka,“ dodal Konjuchov.
Už skôr náčelník generálneho štábu Valerij Gerasimov povedal, že pri modernizácii Tu-160 a Tu-95MS sa „inštalujú silnejšie motory, nové rádioelektronické vybavenie z domácich súčiastok a rozšíri sa množstvo využívaných zbraní„.
Minister obrany Sergej Šojgu dal najavo, že prioritou je predĺženie životnosti a zvýšenie účinnosti Tu-160 a Tu-95MS. Tvoria totiž jednu zo zložiek jadrovej triády, ktoré dopĺňajú balistické rakety a jadrové ponorky.
Rusko tiež modernizuje stredné bombardéry Tu-22M3, ktoré boli využívané pri útokoch v Sýrii, na verziu M3M. Prvý upravený kus vyroloval v pondelok.
Aj tieto bombardéry ponesú nové protilodné strely Ch-32, päťkrát rýchlejšie ako zvuk. Po vypustení vyletia do stratosféry, do výšky 40 kilometrov. Dolet majú tisíc kilometrov, takže ich Tupolev môže vypustiť v bezpečnej vzdialenosti, kam nedoletia americké stroje F-18 Super Hornet brániace americké lietadlové lode.
Stroje Tu-22 by mal nahradiť bombardér PAK DA, ktorého vývoj ale zaberie nejaký čas, vzlietnuť by mal najskôr v polovici dvadsiatych rokov a preto sa najskôr modernizujú staršie typy.
Tu-22 a Tu-160 ukazujú, že ZSSR išiel pri vývoji bombardérov inou cestou ako USA. Podobne ako u stíhačiek kládol väčší dôraz na letové výkony než na zabezpečenie prieniku bez detekciou radarom. Stavia predovšetkým na rýchlosti. To sa nakoniec môže ukázať ako efektívnejšie, pretože bombardéry dnes už predovšetkým slúžia ako nosiče rakiet.
Stroje Tu-160 sú považované za nebezpečné, pretože by mohli odštartovať zo Saratovskej základne, letieť nezistene nad Ruskom k západnej hranici, tam vypáliť hypersonické rakety a vrátiť sa. Rusko však nemá týchto lietadiel dosť, aby mohlo zvrátiť pomer síl.