Dňa 31.10.2017 sa uskutočnila tlačová beseda v Dome novinárov v Bratislave na tému zásadného riešenia dopravy v jednotlivých regiónoch Slovenska. Bol predstavený nový dopravný systém METRODUKT, ktorého iniciátorom a spracovateľom je občianske združenie Goodwillman. Tlačovú správu nám zaslal prezident združenia Ivan Podoba
Tlačová správa 31.10.2017
METRODUKT – Nový národný dopravný systém.
Alebo ako skoncovať so zápchami a dopravným kolapsom a ničením životného prostredia.
Slovensko a jeho jednotlivé regióny potrebuje rýchle a lacné riešenie osobnej dopravy v problémových uzloch. Zvlášť – prímestská a mestská doprava. O tom niet pochýb. Klasickými riešeniami je už nemožné efektívne riešiť vážne zlyhávajúcu dopravu.
Jedno z najvýhodnejších a dostupných riešení ponúka občianske združenie Goodwillman, ktoré pracuje na projekte „Nový národný dopravný systém“ (NNDS). Cieľom projektu je v spolupráci so silným partnerom a špecialistami v obore postupne budovať v jednotlivých regiónoch Slovenska nový nadzemný dopravný systém, neskôr aj celoštátne prepojený. Zo zahraničia dobre známa konštrukcia bude upravená a z väčšej časti vyrobená na Slovensku. Komerčný názov pre NNDS je METRODUKT . Podobné dopravné systémy úspešne slúžia v Austrálii, Japonsku, Španielsku, Číne, Rusku, USA a ďalších krajinách. Je to progresívny dopravný systém, ktorý zaznamenáva veľký nárast oprávneného záujmu. Jedná sa principiálne o konštrukciu tzv. monorail.
Čo je METRODUKT?
Stručná charakteristika METRODUKTu je nasledovná:
- Nadzemná dráha umiestnená nad terénom v priemernej výške cca 8 m (výška je závislá od terénu a prekonávaných prekážok)
- celá dráha stojí na pilieroch, alebo portáloch (ak treba obkročiť inú konštrukciu , cestu …)
- dráha je obojsmerná (dve „koľaje“)
- v prestupových uzloch krížená horizontálne (ako metro)
- kabíny (vagóny) sú podvesené (teda nosná „koľaj“, alebo vodiaci pás je nad kabínou)
- jedna kabína bude mať kapacitu 50 miest (základná jednotka, ktorá sa dá skladať do súpravy)
- maximálna rýchlosť do 200 km/h (mimo zastavané územie)
- Každá stanica bude okrem štandardného zázemia obsahovať moderné parkovisko pre bicykle, požičovňu bicyklov, dobíjaciu stanicu pre elektromobily, parkovisko pre autá. Bezpečnostný systém bude 5 stupňový.
Je čas prestať neúspešne podporovať „dopravných dinosaurov“ , ktorý požierajú hory peňazí a krajinu, a neprinášajú takmer žiadne pozitívne výsledky.
METRODUKT je skutočné riešenie dopravy, ktoré nemá konkurenciu. Preto je teraz čas na realizáciu overeného systému s nesmiernym potenciálom. Odlepme sa od zeme, a cestujme nad všetkým.
Riešenie bude mať dve systémové / linkové úrovne. Prvá – mestská / prímestská a druhá – medzimestská (krajské / župné mestá). Obidve budú mať rovnaký technický základ. Rozdiel bude okrem farby len v počte staníc, a tým aj prepravnej rýchlosti. Neskôr pribudne tretia líniová úroveň (medzinárodná) spájajúca hlavné mestá.
Je to integrovaný moderný dopravný systém spájajúci ľudí od ich bydliska po miesto práce či relaxu. Rýchlo a s minimálnym prestupom.
Je to možné využívať aj na prepravu tovaru (iný typ kabíny / vozňa) .
Aké sú hlavné výhody METRODUKTu? Vymenujme aspoň niektoré.
- Je ekologický (nezaberá životné prostredie / pôdu, nevytvára žiadne bariéry, je zdrojom energie) .
- Rýchla realizácia ( pri dobrej príprave 1 km denne )
- Dopravná / prevádzková rýchlosť ( do 200 km/h ) .
- Vysoká kapacita prepravy.
- Cena realizácie – v porovnaní s ostatnými dopravnými systémami – je najnižšia.
- Žiadne kolízie / kríženie s inou dopravou.
- Vysoká bezpečnosť a odolnosť aj pri prírodných katastrofách.
- Trať je schopná prekonať takmer všetky prekážky a sama sa pritom nestáva prekážkou.
- Dostane sa tam, kam sa iný druh dopravy dostáva zložito, alebo vôbec.
- Vysoká flexibilita v zastavanom území.
- Minimálna hlučnosť.
- Trať je schopná produkovať elektrickú energiu – energetická nezávislosť.
- Súčasťou trate môžu byť aj iné inžinierske siete vo forme vzdušného kolektoru ( voda, elektrina, informačné technológie …)
- Nízke prevádzkové náklady.
- Možnosť rozširovania liniek, alebo ich zmeny.
- Prevádzka za každého počasia.
- Nové výhľady na krajinu.
- Možnosť vedenia aj v tuneli.
- Nové pracovné miesta.
- Podpora SMART technológii.
- V konštrukcii môžu byť integrované aj iné zariadenia (verejné osvetlenie, nadchody,…)
Tento dopravný systém zaznamenáva mimoriadny nárast záujmu v celosvetovom ponímaní. Veríme, že Slovensko nastúpi na tento trend, ktorý je podložený potrebami a existujúcimi technickými prostriedkami.
Kde začať?
Združenie Goodwillman pripravuje realizáciu pilotnej trasy z Bratislavy do Bernolákova.
Nasledovať bude budovanie hlavných liniek spájajúcich Bratislavu s okrajovými časťami a so Sencom, Pezinkom, Stupavou, Hainburgom, Rajkou a Šamorínom. Presné trasovanie bude predstavené a publikované v krátkom čase. Prebieha výber dodávateľa technológie. Zatiaľ najvýhodnejším technickým a ekonomickým riešením sa javí použitie technológie Sky Way. Na projekte sa intenzívne pracuje. Zhromažďujú sa podnety jednotlivých samospráv a štátnych orgánov, či vlastníkov / investorov veľkých závodov.
Výzva na pripojenie sa
METRODUKT je najmodernejšia doprava, ktorá spraví z cestovania aj príjemný zážitok. Preto očakávame aj vašu aktívnu podporu pre zásadnú a jasnú zmenu v doprave. Pre skupinu občianskych aktivistov, partnerské združenia, odborníkov , zástupcov samospráv, štátnych orgánov a investorov spojených pod iniciátorom a koordinátorom projektu občianskym združením Goodwillman, je doprava výzva a nie problém. Je to autorský projekt so všetkými vyhradenými právami.
Ing. arch. Ivan Podoba
Prezident združenia
Goodwillman
Hlavná 54
900 27 Bernolákovo