Neznečistia elektromobily planétu nakoniec viac, než súčasné autá?

Portál Patria online, ktorý sa primárne zaoberá investovaním, skúma otázku toho, ako elektromobily ovplyvnia trhy a ekonomiku.

Podľa autora, celú diskusiu okolo globálneho otepľovania si môžeme celkom prehľadne rozdeliť na tri hlavné otázky:

  1. Dochádza vôbec k nejakému otepľovanie?
  2. Ak áno, podieľa sa na tom významným spôsobom ľudstvo?
  3. Ak áno, budeme sa snažiť o zmenu?

Investori by mali mať prehľad, aj keď práve nemajú ambíciu stať sa uznávanými klimatológmi, či odborníkmi na túto tému. Je to kvôli tomu, že ekonomiku a investície vo všeobecnosti zrejme zasiahne nastávajúca elektromobilná revolúcia.

Ak sa nasledujúci graf skutočne zakladá na relevantných dátach, prvú otázku máme rýchlo vyriešenú. Globálne otepľovanie je dlhodobým trendom a nedá sa hovoriť o tom, že posledné roky by ho nejako oslabovali, skôr naopak:

elektromobily
NASA – prírastky teplôt pri spriemerovaní po piatich rokoch

Na druhú otázku jednoduchú odpoveď nepoznáme a presunieme sa preto hneď k tretej. Koniec koncov je totiž faktom, že nezanedbateľná časť svetovej populácie je presvedčená, že ku globálnemu otepľovaniu veľa aktívne prispievame a mali by sme s tým niečo robiť. A ak to sebou nesie celkovo lepší prístup k životnému prostrediu, v podstate tomu nemožno nič vytknúť. Musí byť ale splnená jedna „malá“ podmienka: Naše kroky musia životnému prostrediu skutočne uľaviť.

Elektromobily, plynomobily a uhľomobily

Pred časom portál s určitou nadsádzkou poukazoval na to, že v Európe by sa elektromobilom malo skôr hovoriť plynomobily. Dôvod je prostý – výroba elektriny sa na našom kontinente bude pravdepodobne čoraz viac posúvať smerom k zemnému plynu a elektrovozy tak budú v podstate jazdiť na tento primárny zdroj energie. V Číne by kvôli rovnakej logike mala byť pravdepodobne reč o uhľomobiloch. Ako ukazuje nasledujúci obrázok, uhlie je tam dominantným primárnym zdrojom energií:

elektromobily
Skoro 90% energie v Číne pochádzalo v roku 2016 z elektrární na uhľovodíky, v prvom rade z uhlia / Bloomberg

Ako je to teda s celkovým emisným dopadom plynomobilov, poprípade uhľomobilov? Liam Denning na Bloomberg Gadfly sa nedávno snažil porovnať celkovú emisnú stopu elektromobilov a tradičných automobilov. Jeho predpoklady boli nasledujúce:

Podľa štúdie od Union of Concerned Scientists sa s „priemerným“ spaľovacím vozidlom strednej triedy spájajú výrobné uhlíkové emisie vo výške 9,7 ton. Ak k tomu u elektromobilov pridáme batériu s kapacitou 60 kWh, emisie stúpnu o ďalších 7,3 ton. Argonne National Laboratory odhaduje, že než sa jeden galón benzínu dostane k pumpe, „stojí“ nás to 5,2 Libier emisií ( libra je necelý pol kilogram, galón necelé 4 litre). Počas jazdy potom spaľovacie auto vypustí asi 0,7 libry na jednu míľu.

Ak u elektromobilov predpokladáme, že prejde 3,5 míle na kWh a počítame s určitou postupnou degradáciou batérie a s tým, že elektrina je vyrábaná najmä v uhoľných elektrárňach, vyjde, že elektromobil „vypustí“ asi pol libry emisie na jednu míľu. Ak ešte budeme predpokladať, že bežné vozidlo aj elektromobil najazdia 10 500 míľ ročne, vyjde nám nasledujúce porovnanie emisných stôp oboch dopravných prostriedkov v závislosti od počtu rokov:

Porovnanie uhlíkovej stopy áut so spaľovacím a elektrickým pohonom / Bloomberg

V prvých rokoch je na tom lepšie spaľovací motor, pretože nižšie prevádzkové emisie elektromobilu len postupne vyvažujú jeho vyššiu výrobnú emisiu (batérie). Všetko sa zmení okolo 6 – 7 roka a potom už začína byť lepší elektromobil. Po 12 rokoch je emisný pomer 50 ku 55 tonám emisií, uhľomobil by tak znížil emisie o nejakých 10%. Všetko je samozrejme veľa citlivé na predpoklady – plynomobily, či dokonca solármobily by samozrejme mali výrazne vyššiu emisne konkurenčnú výhodu. Naopak výrazný pokrok v efektivite spaľovacích motorov by mohol výhodu elektromobilov úplne zmazať.

Autora článku tento odhad nevyvoláva nejaké veľké nadšenie pre elektromobilitu a elektromobily. Aj vzhľadom na to, že posun k nej by znamenal veľké investície do novej infraštruktúry, ktoré tiež nebudú bez emisií. naviac netreba zabúdať, že investície do obnoviteľných zdrojov energií musia byť vždy sprevádzané obrovskými investíciami do zálohy týchto energií. A táto záloha je postavená na klasických zdrojoch energií spolu so zodpovedajúcou emisnou stopou.

Na druhej stranu je tu ale niečo, čo môžeme vnímať ako hodnotu opcie, čo je faktor, ktorý sa vo financiách niekedy neprávom opomína. U elektromobilov totiž na rozdiel od spaľovacích motorov získame obrovskú flexibilitu. Práve preto, že elektrinu možno vyrábať z mnohých zdrojov, zatiaľ čo benzín a naftu nie. Elektromobilita nám tak výrazne rozširuje spektrum technologického pokroku v palivách.


Publikovaný

v

,

od

Značky: