Velenie 6. flotily amerického námorníctva na svojich stránkach oznámilo, že loď námorníctva zachránila 40 „námorníkov v núdzi„.
Podľa správy, 12. júna 2018 loď USNS Trenton v súlade so svojimi povinnosťami podľa medzinárodného práva poskytla pomoc námorníkom v núdzi, s ktorými sa stretla pri vykonávaní rutinných operácií v Stredozemnom mori.
[sociallocker][/sociallocker]
Správa ďalej uvádza, že „bolo zachránených štyridsať ľudí a na palube lode Trenton im boli poskytnuté potraviny, voda a lekárska starostlivosť„.
Čo bude ďalej s týmito ľuďmi sa neuvádza.
„Úrady USA koordinujú s našimi medzinárodnými partnermi, aby dohodli ich konečné umiestnenie.“ konštatuje velenie flotily.
Fotka zo záchrannej akcie naznačuje, že išlo o loď s migrantami
Námorníci z USNS Trenton pri záchrannej operácii
K tomu portál CNN píše, že išlo o akciu, na ktorú reagovala mimovládna organizácia Sea Watch.
Podľa stanice, potvrdili dvaja americkí predstavitelia, že pri incidente išlo o migrantov vo vodách za hranicou teritoriálnych vôd Líbye.
Mimovládka Sea Watch v tweete uviedla, že jej loď reaguje na situáciu, ktorú sa odohrala 20 námorných míľ od pobrežia Líbye. Ide mimovládnu organizáciu so sídlom v Nemecku, ktorá sa pokúša pomáhať migrantom plávajúcim do Európy,
Sea Watch a jeden americký predstaviteľ povedali, že pred záchranou zomrelo niekoľko migrantov. Mimovládna organizácia a americké námorníctvo zaslali do Talianska žiadosť, aby mohli vyložiť migrantov v talianskom prístave.
Prečo nevyložili migrantov v Tripolise?
Otázka migrácie do Európy a záchrany na mori sa stala hlavnou témou v Taliansku, keď nová vláda v Ríme odmietla povoliť lodi mimovládnej organizácie, aby v nedeľu priviezla zachránených migrantov do Talianska. Bolo ich ochotné prijať Španielsko, Na náreky organizácie, že nemá vodu, jedlo a palivo na cestu do Španielska, talianska vláda bola ochotná všetky tieto potreby zabezpečiť.
Námorné právo hovorí, že teritoriálne vody siahajú do vzdialenosti 12 námorných míľ (cca vyše 22km). Záchrana v teritoriálnych vodách, t.j. vo vodách daného štátu by znamenalo, že migranti boli zachránení na „území Líbye“ a preto by mali byť dopravení na breh. Práve preto mimovládky na pašerákov ľudí čakajú po dohode za touto hranicou, kde si náklad (a často podiel na zisku) od pašerákov prevezmú
Naval Today, portál zaoberajúci sa udalosťami okolo amerického námorníctva spomína, že k záchrane došlo viac ako 12 míľ od líbyjských brehov, t.j. už v medzinárodných vodách (V skutočnosti to bolo podľa vyhlásenia mimovládky Sea Watch 20 námorných míľ, čo je okolo 37km). Preto loď amerického námorníctva ani mimovládnej organizácie nemalo povinnosť vysadiť pašovaných ľudí hneď na breh.
Avšak na rozdiel od stoviek kilometrov do Talianska, líbyjský prístav Tripolis bol od polohy lode vzdialený len 40km. Záchrana sa totiž nerealizuje prevezením tak, kam si zachránený u pašerákov objednal, ale vysadením na najbližšie bezpečné miesto.
Odpor Európanov proti mimovládnym organizáciám vyplýva práve z takýchto praktík. V skutočnosti sa mimovládky zapojili do pašovania ľudí a majú z toho kráľovské zisky. Jednak získavajú peniaze od naivných darcov z celého sveta, ale existujú aj náznaky o deľbe zisku medzi pašerákmi a mimovládkami.
Migranti sú proste pre týchto ľudí a organizácie zdroj zisku. Je im jedno, čo to urobí s ich krajinou, ako je to v prípade Sea Watch z Nemecka, ktoré klesá na kolená pod náporom kriminality a teroru migrantov. Ak si niekto zaslúži pomenovanie vlastizradca, sú to práve títo ľudia.
Čo robila loď amerického námorníctva pri brehoch Líbye?
Tlačová správa velenia americkej flotily hovorí o bežnej a rutinnej plavbe.
Vyvoláva podozrenie, prečo sa práve v týchto krízových dňoch, keď sa Taliansko „postavilo na zadné„, americkí námorníci premávajú po migračnej autostráde. Naviac s loďou, ktorá je určená čisto pre transport a nemá dokonca vlastnú výzbroj!
Triedy lodí Spearhead sú katamarany využívajúce civilné technológie a nenesú žiadnu vlastnú výzbroj.
Pojmú až 635 ton nákladu. Sú vybavené kabínou pre prepravu 312 sediacich osôb a kajutami pre ubytovanie 104 pasažierov. Nákladná paluba s objemom 1863m2 je prístupná po zadnej nákladovej rampe. Vozidlá potom loď opúšťajú rampou na prove. Pristávacia paluba na korme umožňuje operácie vrtuľníkov do veľkosti ťažkého typu CH-53E Super Stallion.
Ak by niekto chcel „zbierať“ migrantov na mori, toto je proste ideálna loď. Potom už stačí iba dohoda s mimovládnymi organizáciami (viď vyhlásenie americkej armády, že budu hľadať riesenie s medzinárodnými partnermi) a spoločne vyvolať tlak na neposlušné Taliansko. Pritom o vrátení migrantov pár desiatok kilometrov do Líbye nepadla ani zmienka – spomína sa výlučne Taliansko a nie napr. Malta, Tunisko či iná krajina. Prečo asi, ak je podľa slovo námorníctva a mimovládky jediným cieľom záchrana života?
V skutočnosti sa nemožno zbaviť podozrenia, že Spojeným štátom destabilizácia Európy migrantami vyhovuje. Silná a sebavedomá Európa, schopná efektívne odrážať migračné vlny a riadiť samostatne politiku vo svojom okolí, nie je práve vytúženým cieľom americkej politiky. Naopak, slabá rozhádaná Európa rúcajúca sa pod rozvratom, ktorí migranti prinášajú vyhovuje Amerike viac.
Dnes je ešte skoro na definitívne závery, uvidíme neskôr. Zatiaľ to však vyzerá veľmi divne.