Pred niekoľkými dňami Reuters oznámil, že spoločnosť Tata a Lockheed Martin sa chystajú podpísať zmluvu na výrobu závodu produkujúce krídla pre F-16. Portál Diplomat dnes uvádza, že to bude jediný výrobný závod na produkciu krídel F-16 pre celý svet.

Firma Lockheed Martin 4. septembra oznámila, že všetky krídla budúcich stíhačiek F-16 budú postavené v Indii miestnym partnerom Tata Advanced Systems Limited. „Produkcia krídel F-16  v Indii posilní strategické partnerstvo spoločnosti Lockheed Martin so spoločnosťou Tata a podporou [programu] Vyrobení v Indii,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení.

Krídla bojového lietadla F-16V Block 70 spoločnosti Lockheed Martin sa v súčasnosti vyrábajú v izraelskom zariadení. Návrh hovorí, že produkcia sa presunie do indického mesta Hyderabad v roku 2020. „Všetky krídla pre F-16 celého sveta majú byť postavené v továrni v Hyderabade,povedal zástupca Lockheed Martin pre Reuters.

Oznámenie spoločnosti Lockheed Martin nie je prekvapujúce. Spoločnosť Lockheed Martin a spoločnosť Tata Advanced Systems Limited uzavreli v júni 2017 dohodu, ktorá potvrdzuje zámer spoločností vytvoriť spoločnú továreň pre výrobu stíhacích lietadeil F-16V Block 70 v Indii, ak by indické ministerstvo obrany (MoD) vybralo lietadlo pre Indické vzdušné sily (IAF).

Stíhačka F-16V Block 70 je ideálna pre splnenie požiadaviek indických vzdušných síl na bojové lietadlá a toto jedinečné partnerstvo medzi USA a Indiou priamo podporuje indickú iniciatívu rozvíjať súkromnú leteckú a obrannú výrobnú kapacitu v Indii,“ oznamovalo vyhlásenie spoločnosti Lockheed Martin z júna 2017.

Avšak Vivek Lall, viceprezident stratégie a rozvoja podnikania v spoločnosti Lockheed Martin, uviedol, že firma ponúka urobiť z Indie jediný výrobný závod F-16. Budúce zariadenie potom bude zásobovať nielen indickú armádu, ale aj ďalšie krajiny.

Ak India kúpi F-16, potom sa stane centrom výroby pre svetový trh,“ povedal.

V apríli 2018 IAF vydali dlho očakávanú výzvu (RFI) pre globálnych dodávateľov na obstaranie 110 stíhacích lietadiel.

Ponuka bude určená pre jednomotorové a dvojmotorové stíhacie lietadlá. Podľa RFI sa IAF snaží získať 82-83 (75%) jednomiestnych stíhacích lietadiel a 27-28 variantov dvojmiestnych (25%).

Zo 110 lietadiel sa má kúpiť 16-17 (15 percent) priamou dodávkou, zatiaľ čo zvyšok sa má stavať v Indii v rámci zadávania obranných zákaziek Indického ministerstva obrany, aby sa napomohlo lokálnej výrobe zbraní.

Vedľa spoločnosti Lockheed Martin sa súťaže mieni zúčastniť švédsky výrobca lietadiel Saab (Jas-39 Gripen-E), francúzska firma Dassault Aviation (Rafale) a konzorcium Eurofighter (Typhoon). Účasť oznámili aj Boeing so stíhačkou F/A-18 Super Hornet a MiG so svojou novinkou MiG-35. Boeing a Saab už oznámili, že vytvoria výrobné zariadenie v Indii, ak ich lietadlo – F/A-18 Super Hornet resp. Gripen-E – vyberie indické Ministerstvo obrany.

Riaditeľ spoločnosti MiG Iľja Tarasenko sa vyjadril, že vzhľadom na otvorenú architektúru stíhačky, je možná veľká variabilita a dovybavenie rôznymi prvkami podľa indických predstáv. India má skúsenosti s výrobou MiG-21 a MiG-27. Nemal by byť pre nich problém prejsť na výrobu aj tejto najmodernejšej stíhačky. Spoločnosť je plne pripravená aj na prenos technológii a podporu programu Make in India.