Portál India Times priniesol informáciu, že ministerka obrany oficiálne oznámila koniec rusko-indického projektu FGFA. Poznamenala však, že India sa môže neskôr k programu opäť pripojiť.
India oznámila Rusku, že už nebude súčasťou projektu na vývoj stíhačky piatej generácie (FGFA) a môže sa k nemu pripojiť v neskoršej fáze, povedala ministerka obrany Nirmala Sitharaman.
„Rusko bolo oznámené, že môžu pokračovať v projekte a my sa k nemu môžeme pripojiť neskôr,“ povedala minister obrany novinárom.
Rozhodnutie Indie padlo po rokoch rokovaní medzi oboma krajinami. Obe strany nedokázali dosiahnuť konkrétny výsledok v rôznych sporných otázkach vrátane zdieľania nákladov na projekt, ktorý sa odhadoval na približne 30 miliárd dolárov.
India nebola spokojná ani s technickým riešením použitým v FGFA.
„Po zhodnotení všetkých aspektov projektu, sme dospeli k záveru, že nespĺňa naše požiadavky. V rámci projektu FGFA nebude možné vytvoriť lietadlo, ktoré môže preukázať vlastnosti na podobnej úrovni ako americké stíhačky F-22 a F-35,“ napísali miestne médiá odkazujúc na správu indického letectva.
Jedinou výhodou FGFA je podľa Indie vysoká manévrovateľnosť, ale zvyšok ruského lietadla nemožno porovnávať s americkými modelmi. Podľa nich nové stíhačky nespĺňajú požiadavky utajenia a jeho motory nespĺňajú štandardy piatej generácie. Nakoniec samotný program FGFA podľa Indov vyzerá „neuveriteľne drahý,“ takže sa ozbrojené sily nechystajú na jeho predĺženie.
India a Rusko podpísali v roku 2007 medzivládnu dohodu o mega projekte, v ktorom sa zaviazali dostať vojenské väzby medzi oboma strategickými partnermi na ďalšiu úroveň.
Projekt sa však za posledných 11 rokov uviazol, keďže medzi oboma stranami existovali vážne rozpory v zdieľaní nákladov na vývoj lietadla, technológií, ktoré sa v ňom používajú, a počtu lietadiel, ktoré sa majú vyrábať.
Na samostatnú otázku Sitharaman uviedla, že vláda prijíma selektívny prístup na dosiahnutie konečného cieľa hlavného velenia a že tento prístupu vyplýva z tlaku zo spodných úrovní.
Tiež uviedla, že bol vytvorený výbor na vysokej úrovni, ktorý odporúča náklady na vojenské platformyvyvíjané rôzne podnikmi verejného sektora v oblasti obrany.
Povedala, že panel začína s posúdením vývoja lietadiel Tejas Light Combat, ktoré vyvíja firma Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) a správa bude pravdepodobne predložená do dvoch mesiacov.
Pri odpovedi na inú otázku uviedla, že vláda čoskoro predstaví politiku verejného obstarávania v oblasti obrany.
Nová megazmluva na vrtuľníky
Medzitým portál India Times oznámil, že India a Rusko sú pri konci rozhovorov uzatvorenia dohody vo výške 1,1 miliardy dolárov na nákup vrtuľníkov Mi-17-V5
Ide o nové stredne ťažké vrtuľníky, ktoré budú používať obrana aj ministerstvo vnútra.
Zmluva sa pravdepodobne podpíše na najbližšom bilaterálnom summite vedúcich predstaviteľov oboch krajín. Ruský prezident Vladimír Putin pricestuje do hlavného mesta Indie Dillí v októbri.
Dohoda hovorí o ďalších 48 vrtuľníkoch Mi-17 V5, ktoré sú v súčasnosti chrbticou helikoptérového parku leteckých dopravných síl. O zmluve sa diskutuje od roku 2015, pričom ministerstvá požadujú použitie helikoptér pre rôzne misie. Patria medzi ne pomocné vojenské misie v horských oblastiach, ako aj kritická letecká doprava v boji proti naxalistickému extrémizmu.
Zdroje uviedli, že rokovania o cenách boli dokončené. Ceny zostávajú na rovnakej úrovni ako pri predchádzajúcom nákupe 151 vrtuľníkov zo strany Indie a príslušné schválenia sú pripravené na podpísanie zmluvy čo najskôr. India pôvodne objednala vrtuľníky Mi-17 V5 v roku 2008, kedy bolo rozhodnuté, že 80 strojov nahradí starnúcu flotilu Mi-8.
V septembri 2015 schválila komisia pre obstarávanie zbraní kúpu 48 nových helikoptér Mi-17 V5 a na nákup sa získali finančné povolenia. Zmluvu by mohli ohroziť skromné prostriedky, ktoré obrana dostala v tomto roku. Akvizičný plán zahŕňa aj zariadenia na údržbu, ako aj záväznú povinnú kompenzáciu (ofset) vo výške 30%, ktorá bude investovaná do Indie.
Úradník vysvetlil, že zatiaľ čo niektoré z nich idú na Ministerstvo vnútra, rozhodlo sa, že niektoré z nových vrtuľníkov budú určené ako náhrada za stroje, ktoré boli minulý rok preradené do letky Air HQ Communications. Tieto stroje sú poverené lietaním pre prezidenta, premiéra a významných návštevníkov.
„Očakávame, že naši indickí partneri čoskoro konečne podpíšu zmluvu. Potom začneme výrobu. Mi-17v5 je najvýkonnejší vrtuľník vo svojej triede,“ povedal ruský hovorca výrobcu helikoptér.
Mi-17 V5
Stredný vrtuľník Mi-17V-5 bol navrhnutý na základe draku vrtuľníka Mi-8. Helikoptéra zachováva výnimočné výkonnostné charakteristiky svojich predchodcov a môže lietať tak v tropickom a námornom podnebí ako aj púštnych a vysokohorských podmienkach.
Veľká kabína vrtuľníka ponúka podlahovú plochu 12,5 m² a efektívny priestor 23 m³. Štandardné dvere a rampa na zadnej strane umožňujú rýchly vstup a výstup vojenských jednotiek a nákladu. Vrtuľník môže byť vybavený posuvnými dverami s vysunutým pravým predhrievaním, zlaňujúcim a padákovým zariadeniami, reflektorom, systémom FLIR a systémom núdzovej flotácie.
Vrtuľník má maximálnu vzletovú hmotnosť 13 000 kg. Dokáže prepravovať buď 36 ozbrojených vojakov interne alebo 4 500 kg nákladu na závese.
Sklenený kokpit Mi-17V-5 je vybavený najmodernejšou avionikou vrátane štyroch multifunkčných displejov (MFD), vybavením pre nočné videnie, palubným meteorologickým radarom a autopilotným systému. Pokročilá technika kokpitu znižuje pracovnú záťaž pilotov.
Na zákazku vyrábané helikoptéry pre Indiu Mi-17V-5 integrujú avionickú sadu KNEI-8 vrátane navigácie, informačných displejov a systémov sledovania.
Vrtuľník je vyzbrojený raketami Šturm-V, raketami S-8, guľometom s kalibrom 23 mm, kuľometmi PKT a pomocnými pištoľami AKM. Má osem streleckých postov pre použitie zbraní.
Palubná výzbroj umožňuje posádke zapojiť sa do boja proti nepriateľským osobám, obrneným vozidlá, pozemným cieľom, opevneným streleckým postom a iným pevným čí pohyblivým cieľom.
Kokpit a dôležité komponenty vrtuľníka sú chránené pancierovými doskami. Pozícia zadného guľometu je tiež vybavená pancierovými doskami na ochranu strelca.
Samozatváracie palivové nádrže sú naplnené penovým polyuretánom a sú chránené pred výbuchom. Vrtuľník obsahuje tlmič infračerveného (IR) vyžarovania motora, vystreľovač infračervených návnad a rušičku.
Motorová jednotka Mi-17V-5 integruje turbo-hriadeľový motor Klimov VK-2500, ktorý poskytuje výstupný výkon 2700 koní.
VK-2500 je modernizovaná verzia rodiny motorov TV3-117VM. Je vybavený novým plnohodnotným digitálnym riadiacim systémom (FADEC).
Mi-17V-5 má maximálnu rýchlosť 250 km / h a štandardný dosah 580 km, ktorý môže byť rozšírený na 1,065 km, ak je vybavený dvomi pomocnými palivovými nádržami. Môže lietať v maximálnej nadmorskej výške 6 000 m.