Médiám v USA nik neverí.

V posledných prieskumoch, o ktorých píše iDnes, skončili katastrofálne mainstreamové médiá aj spravodajstvo zo sociálnych sietí.

Podľa analýzy, dôveru Američanov vo vierohodnosť spravodajstva zničila jedna téma. Médiá sú vraj tak posadnuté Trumpom, že nepíšu nič iné a správy su skoro vždy negatívne.

Portál iDnes konštatuje, že dôvera Američanov voči médiám je na historickom dne. Ľudia sú tiež unavení prúdom správ o Donaldovi Trumpovi. Podľa agentúry Gallup 62 percent z nich považuje správy za zaujaté a skreslené. V televízii tvoria tretinu správ úmyselné lži. Viac ako polovica ľudí nedokázala pomenovať médium, ktoré by poskytovalo objektívne správy.

Po roku a pol prezidentovania Donalda Trumpa sa americké médiá stali pre Američanov naozaj FAKE NEWS, ako im prezident hovorí.

Ale nie je to tým, že by ľuďom vnútil svoj názor. Médiá im ho vnútili namiesto neho samotné. V tomto s ním spolupracovali skoro vzorne, aj keď si mysleli, že robia pravý opak.

Prieskumy sú skoro zničujúce. Najskôr pár čísel. Vydržte, stojí za to.

V čerstvom prieskume agentúry Gallup sa ukázalo, že 62 percent Američanov považuje správy novín, televízií a rádií za zaujaté a skreslené. A verí, že 44 percent obsahu nezodpovedá skutočnosti. To je veľa.

Televízia dopadla oveľa horšie ako tlač: viac ako tretina správ sú podľa Američanov priamo dezinformácie. Na účely prieskumu boli definované ako falošné alebo nepresné informácie predkladané, ako by boli pravdivé.

Situáciu potvrdzujú aj ďalšie prieskumy. Firma Axios, ktorá sa zaoberá skúmaním amerických médií, posledný júnový týždeň zverejnila správy, podľa ktorej 72 percent Američanov verí, že tradičné médiá publikujú falošné alebo úmyselne zavádzajúce správy. Všetky tieto čísla znamenajú, že dôvera USA voči médiám je na historickom dne.

A teraz o pár mesiacov starší údaj GALLUP, ktorý to všetko korunuje: väčšina Američanov nie je schopná uviesť jediné médium, ktoré by podľa nich dodávalo objektívne správy. To, že niečo také ako pravdivé televízne stanice alebo noviny existujú, si myslí len 44 percent ľudí. Päťdesiatjeden percent opýtaných odpovedalo, že nič také nie je.

Pretože Gallup robí podobné výskumy už roky, mohol porovnať, ako dôveryhodnosť médií v čase klesá. Kým teraz vidí politicky motivovanú zaujatosť vo väčšine spravodajstva 45 percent ľudí, v roku 1989 to bolo len 25 percent.

A zatiaľ čo teraz len 32 percent čitateľov a divákov verí, že médiá nemiešajú do správ svoje názory, v roku 1984 si to isté myslelo 58 percent Američanov. Znamená to, že za tri desiatky rokov poklesla dôveryhodnosť amerických novinárov skoro o polovicu.

Chceme niečo o Trumpovi. Čokoľvek

A teraz pohľad z iného uhla.

Agentúre Pew Research teraz skoro 7 z 10 Američanov povedalo, že už sú správami unavení.

K tomu sa ponúka jasné vysvetlenie: správy sú stále o Trumpovi, dalo by sa hovoriť dokonca o fascinácii Trumpom. Obsah je monotónny a spravodajstvo sploštené, ako by sa v USA nič iného už viac ako rok a pol nedialo.

Každý, kto pravidelne sleduje americké médiá, asi vie, o čom je reč. Je zrazu celkom ťažké dozvedieť sa, čo sa deje v Amerike okrem toho, čo Donald Trump povedal, urobil, pokazil, koho urazil a ako ho už už dostáva vyšetrovacia komisia Roberta Muellera, ktorá skúma prepojenie Trumpovho tímu s Rusmi, ktorí pre neho zmanipulovali voľby .

Vlani o tomto čase sa objavila nahrávka, na ktorej jeden z produkčných CNN hovorí, že riaditeľ televízie Jeff Zucker neúnavne požaduje ďalšie a ďalšie správy o Trumpovi a Rusku, aj keď „máme veľké nič“.

Výsledok: agentúra Media Research Center spočítala, že 55 percent večerného spravodajstva o Trumpovi za päť týždňov vlani od 17. mája bolo venované „ruskej stope“ a Trumpovi. Bolo to 353 minút – a pre porovnanie: rozhodnutie odísť z parížskych klimatických dohôd bolo pokryté len 47 minútami, boj s terorizmom dostal len 29 minút, snaha zrušiť Obamacare získala len 17 minút. Daňová reforma mala za oných päť týždňov len 47 sekúnd.

Podobne to bolo aj s inými televíziami. Hlavné večerné správy ABC venovali „ruskej stope“ dokonca 63 percent všetkého času, CBS 54 percent a NBC 48 percent.

posadnutosť Trumpom

Táto záplava úplne utopila správy o bežných veciach a udalostiach Ameriky. Nie že by nebolo čo písať o Trumpovi, ale toto už je posadnutosť. Komentator New York Times Nicholas Kristof napísal, že Amerika je na Trumpovi závislá. Lenže závislé sú na ňom skôr médiá. A doplácajú na to svojou povesťou.

Oznamovanie ďalších a ďalších pokrokov vo vyšetrovaní, po ktorých má nasledovať zásadný zlom – a po ktorých sa nedeje vôbec nič – otupuje pozornosť a dôveryhodnosť.

To, čo začalo ako súboj s nečakaným prezidentom, sa stalo posadnutosťou a potom aj chorobou, ktorá požiera aj tie najlepšie médiá. Snaha dostať Trumpa sa vrátila ako bumerang. Trump obviňoval novinárov, že tlačia fake news, a oni odpovedali s tak detinskou zaťatostí, že si teraz o nich väčšina Ameriky naozaj myslí, že fake news skutočne tlačia.

Mimochodom, rozhodne to neznamená povel k úteku ku spravodajstvo zo sociálnych sietí. Tam je totiž situácia ešte horšia: citovaný výskum GALLUP zistil, že 80 percent Američanov ich považuje za zaujaté a 64 percent si tiež myslí, že sú nepresné. Na inú otázku, totiž či sú to priamo dezinformácie, odpovedalo kladne celých 65 percent ľudí

Zdroj: iDnes


Publikovaný

v

,

od

Značky: