V piatok oznámil predstaviteľ Ruskej korporácie na stavbu lietadiel (RSK) Iľja Tarasenko ukončenie továrenských skúšok lietadla MiG-35. Jurij Sľjusar, predseda Spojenej leteckej korporácie (UAC) pod ktorú patrí aj RSK, tvrdí, že očakáva tento rok záväzné objednávky od ruskej armády

Agentúra TASS informuje, že spoločnosť RSK, výrobca známej značky MiG dokončila továrenské testy novej viacúčelovej stíhačky MiG-35

V tlačovej správe spoločnosti sa hovorí, že toto je formálne ukončenie továrenského testovanie viacúčelového stíhacieho lietadla MiG-35, vyrobeného pre potreby Ministerstvo obrany Ruskej federácie. Ide o dokončenie procesu skúšok ukončených v decembri 2017, hovorí sa v tlačovej správe.

Počas týchto skúšok boli kontrolované palubné elektronické zariadenia, navigačný komplex, radar, motory a iné systémy lietadiel. Skúšky bola prevádzané v roku 2017 za účasti skúšobných pilotov Ministerstva obrany Ruskej federácie.

Tlačová správa ďalej citovala slová generálneho riaditeľa spoločnosti RSK „MiG“ Iľju Tarasenka o schopnostiach MiG-35. Podľa neho ide o perfektný bojový stroj, ktorého bojové schopnosti, rozsah a efektívnosť riešených úloh, pomer cena-kvalita umožňujú fungovať v podmienkach s vysokou intenzitou ozbrojených konfliktov,

Lietadlo umožňuje používať celý rad existujúcich ale aj vyvíjaných ruských a zahraničných zbraní, vrátane tých, ktoré sú určené pre ťažké stíhačky,“ dodal Tarasenko.

Ako bolo oznámené vo štvrtok, prezident UAC Jurij Sľjusar pri príležitosti Ruského investičného fóra povedal, že kontrakt na dodávku MiG-35 pre ruské letectvo by mohla byť podpísaný ešte v tomto roku.

Ešte v roku 2016 sa k téme nákupu vyjadril generálplukovník Viktor Bondarev, veliteľ ruských vzdušných a kozmických síl.

MiG-35 je vyvíjaný v rámci konštrukčných prác objednaných ministerstvom obrany s termínom do konca roka 2017. Po absolvovaní štátnych skúšok vstúpia MiGy-35 do služby s budúcim financovaním nákupu viac ako 30 lietadiel. Zmluva na nákup MiGu-35 bude podpísaná v roku 2018„.

MiG-35 je najnovšia multifunkčná stíhačka generácie 4++. Ide o ďalšie zdokonalenie lietadiel MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2. Letové skúšky MiG-35 sa začali 26. januára 2017 a druhý deň sa uskutočnila medzinárodná prezentácia lietadla v moskovskom regióne.

Mig-35

Lietadlo je podstatne ľahšie ako ťažké stíhačky z rodiny SU-27/35. Prázdna hmotnosť SU je 18,4 tony, MiG len 11 ton. Cena lietadla je polovičná

Oproti ťažším, výkonnejším ale aj výrazne drahším lietadlám Su-27/35 plánuje ruské letectvo nasadzovať MiGy-35 na ničenie vzdušných cieľov na krátke a stredné vzdialenosti v priestore bojovej línie a v rámci úloh protivzdušnej obrany.

Hlavnou úlohou MiGu-35 je boj s lietadlami protivníka na fronte, lietadlo však dokáže útočiť aj na pozemné a námorné ciele.

Zaujímavou výhodou lietadla je využitie servisného zázemia pre MiG-29, rovnako ako nebude potrebné náročné preškoľovanie pilotov.

Lietadlo vychádza z draku MiG-29. Hlavnou prednosťou MiGu-35 je inštalácia moderného „digitálneho“ radaru FGA-29 Žuk-AE. Ten dokáže (teoreticky) odhaliť stíhacie lietadlo až na vzdialenosť 160 km. Podľa údajov spoločnosti  radar dokáže sledovať až desať lietadla a až na šesť z nich navádzať strely vzduch-vzduch.

Druhým kľúčovým senzorom MiGu-35 je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM slúžiace pre vyhľadávanie a sledovanie vzdušných cieľov. OLS-UEM pracuje v infračervenom (tepelnom) a vo viditeľnom spektre svetla. OLS-UEM je pasívny senzor (neprezrádza sa vyžarovaním ako radar) a je priamo určený na odhaľovanie stealth lietadiel ako F-22 a F-35.

Ruská stíhačka obdržala celý náklad pokročilého a bohatého vybavenia pre elektronický boj, ktoré dokáže rušiť protivníkove strely zem-vzduch rovnako ako aj vzduch-vzduch.

MiG-35 získal nové motory RD-33MK s väčším výkonom, digitálnym riadením a menšou infračervenou stopou. Dôležité je predĺženie životnosti motora až na 4000 hodín. Pôvodný motor RD-33 má životnosť 2000 hodín a Resurs (doba medzi opravami) 1000 hodín. Aj vďaka väčšej životnosti motorov celková prevádzka MiGu-35 je údajne 2,5x lacnejšia, než pôvodného MiGu-29.

Stíhačka je supermanévrovateľná, motor umožňuje vektorovanie ťahu, rovnako ako má schopnosť supercruise, t.j. umožňuje letieť trvalou nadzvukovou rýchlosťou bez prídavného spaľovania

Konštrukčné práce sa zamerali aj na zníženie čelného radarového odrazu, pričom sa uplatnili niektoré zásady stealth.

Mimo ruského ministerstva obrany by malo byť prvým zákazníkom egyptské letectvo. V roku 2016 Egypt podpísal zmluvu za 2 miliardy dolárov na dodávku 50 ks lietadiel MiG-29M/M2. Podľa informácií zo zdrojov blízkych egyptskej armáde, Rusko dodá MiG-35, ktorého skúšky sa práve dokončili, namiesto MiG-29.

Exportný potenciál stroja závisí od objednávok ruskej armády a od prípadných praktických ukážok napríklad v Sýrii. Ako bolo povedané, príslušnosť k rodine MiG-29 umožňuje ušetriť na servisnom zázemí, rovnako ako na výcviku pilotov. Armády, ktoré prevádzkujú MiG-29 sú teda potenciálni zákazníci.

Jeho konkurenciou na trhu sú predovšetkým jednomotorové stíhačky Jas-39E Gripen a F-16V block 70/72.

Gripen je lacnejší o pätinu a má polovičné náklady na letovú hodinu. Cena verzie F-16V block 70 je ešte nižšia ako pri Gripen-E, ale náklady na letovú hodinu sú skoro dvojnásobne vyššie.

Podľa odborníkov má Gripen najlepšiu kombináciu senzorov a radarov medzi lietadlami štvrtej generácie. Výhodou F-16V block 70 je použitie elektroniky a senzorov piatej generácie.