Prezidentské voľby prinášajú jeden humorný postreh za druhým

Avšak účasť špičkového vedca Róberta Mistríka v prezidentských dostihoch je skôr trápna a podozrenie vzbudzujúca ako smiešna, keď sa otvoria rôzne súvislosti.

Kedysi som bol členom strany SaS. V tom období Mistríka volali „svedomie strany„. Vraj tak čestný, zákona a morálky dbalý muž je obrazom strany. A keď bude v SaS, strana je na tom s „charakterom“ dobre. Keď prišli prvé podozrenia, prešľapy a kompromisy „svedomie strany“ Mistrík vystúpil. Však ako „slušný“ človek sa na tom nebude podieľať.

Neskôr, aj keď už som nebol v politike, so záujmom som sledoval Mistríkovu kariéru. Chápal som, keď v roku 2016 hovoril, že sa v politike nenašiel. Chápal som aj jeho rozhodnutie už nikdy do tejto bažiny opäť nevstúpiť.

Preto som bol skeptický, ak sa ozývali hlasy, ktoré ho navrhovali za prezidenta.

Priznám sa, že som nebol v prvom momente nebol sklamaný, keď som sa dozvedel, že chce kandidovať za prezidenta kvôli jeho povesti z minulosti. Potom však začali vyskakovať pochybnosti.

Ohlásil totiž že si síce bude prezidentskú kampaň platiť sám, ale že mu na 10% prispeje Eset. Áno, presne ten Eset, ktorý má významnú časť zisku vytváranú v USA a ktorý má bezpečnostné previerky aj na dodávky do Langley. Áno, presne ten istý Eset, ktorého majitelia sa podieľali na vzniku Denníka N. Áno presne ten istý Eset, ktorého ľudia boli tak nadšení z príchodu Progresívneho Slovenska.

Smerovanie Esetu, Denníka N a Progresívneho Slovenska nie je práve to, čo by som obdivoval. Nemám rád presadzovanie multikultúry, presadzovanie minoritných práv, euroatlantický hujerizmus. To všetko sa začínalo zosobňovať aj v podobe Róberta Mistríka

A je to stále ten istý Eset, ktorého ruské ministerstvo zahraničných vecí obvinilo zo spolupráce z CIA.

Ešte stále by to mohol byť relatívne dobrý kandidát. Nakoniec, sponzori sú rôzni a nikto nie je povinný robiť audit každého, kto chce podať pomocnú ruku.

Voľby začali

To sklamanie, keď sa začali objavovať plagáty na Slušného el Presidente však bolo veľké. Dnes je Slovensko oblepené jeho plagátmi a Mistrík, pre ktorého bola zákonnosť nadovšetko, ešte stále nepodal trestné oznámenie na neznámeho páchateľa za porušenie zákona o voľbe prezidenta.

Edit : 17.6.2018

Bol som upozornený, že zákon 46/199 Z.z. bol novelizovaný. V texte je preto nutné ignorovať výroky o nezákonnosti. V prílohe je analýza právneho názoru, ktorý hovorí o tom, že Mistrík nekoná nezákonne.

Pripomeňme si, čo hovorí zákon 46/1999 Z.z.

ZÁKON z 18. marca 1999 o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky

Kampaň pred voľbou
§ 15
(1) Kampaň pred voľbou (ďalej len „kampaň“) sa začína 15 dní a končí sa 48 hodín pred začiatkom voľby. Kampaňou sa rozumie činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania podľa odsekov 4 a 5, hromadných informačných prostriedkov 9), veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií 10).
(2) Vedenie kampane mimo času určeného v odseku 1 je zakázané.


Budem mimoriadne zvedavý na stanovisko „morálnych, čestných a neskorumpovaných slušných ľudí“ či platí zákon aj pre nich, alebo sú nad zákonom, ktorý platí len pre „white trash„.

Tak Mistrík, ako aj Čaputová, či Krajniak, ignorujú zákon. V princípe im nič nebráni. V zákone o voľbách totiž nie je žiadna sankcia za jeho porušenie. Ale ukazuje to „flexibilitu“ morálky ako takej. Pritom práve funkcia prezidenta by mala byť v prvom rade o zákonnosti a nie o hľadaní dier v zákonoch.

Kto je vlastne Mistrík?

Takže tu máme „slušného“ človeka, ktorý úprimne tvrdil, že na politiku nemá talent. Tvrdil, že by trpela práca, ktorej sa za žiadnu cenu nechcel vzdať, aj rodina. Tvrdil, že sa chce venovať svojim synom a splniť si vedecké sny.

Toto sa mu dalo veriť. Politik nebol, práci sa venoval na 100% a tá začala prinášať výsledky. Publikoval a jeho firma sa parádne rozbiehala. Za rok 2017 vyprodukovala hrubý zisk pred zdanením 739286 eur.

Na daniach firma HighChem, s.r.o. odviedla veľmi slušné peniaze

Róbertovi Mistríkovi sa začali plniť jeho sny. Firma bolo na najlepšej ceste urobiť dieru do sveta. To je moment, kedy podnikateľ musí venovať svojmu dieťaťu všetku pozornosť a opatrne narábať s peniazmi. Rozvoj firmy vyžaduje starostlivé plánovanie, hľadanie nových možností, trhov, partnerov apod.

Dva roky po rozhovore, kedy sa ako slova dbalý muž verejne vyslovil, že s politikou už navždy skončil, pár mesiacov po tom, čo má v ruke povzbudzujúce výsledky firmy, sa naraz obráti a všetko zahodí?

To nedáva zmysel.

Financie

Slovensko je dnes oblepené Mistríkom všade. Mám správy z Michaloviec, Košíc, Rožňavy, Mistrík je v každej dedine, úplne všade.

Mistríkovi po zaplatení daní z firmy ostalo necelý 500 tisíc eur. Podľa výpisu zo 14.6.2018 je stále jediným vlastníkom firmy on, takže firmu nepredal, ani do nej nevstúpil nik iný.

Billboardy sa ponúkajú v cene okolo 100-150 eur. V takých kvantách stojí slušnú sumu aj samotná výroba a vylepenie billboardu. Tých plagátov sú stovky, možno aj tisíce.

Kampaň začal už dnes a billboardy má zrejme prenajaté na desať mesiacov. Pri cene jeden plagát za 100eur na mesiac a odhadom 500ks je to jednoduchá matematika. Jeden plagát na desať mesiacov je tisíc eur a 500 plagátov je suma len za samotné billboardy 500 tisíc eur. Kde sú náklady na ďalšie výdavky? Platby za zbieranie podpisov, inzercia v médiách, inzercia na sociálnych sieťach, náklady na zabezpečenie osobnej kampane. To sú ďalšie stovky tisíc eur.

Mistrík tvrdí, že kampaň bude financovať na 90% z vlastných zdrojov. Tak to teda veľmi pochybujem pri tomto nasadení plagátov a ďalších výdavkov. Je zjavné, že svoje slová myslel na zákonnú časť kampane, kde dá možno pár desiatok akože nasporených tisíc eur.

Lenže odkiaľ na megalomanskú kampaň porušujúcu zákon „slušný“ a „poctivý“ kandidátom zohnal? Žeby na to išiel s „rozumom“ – a zohnal to „vlastnou hlavou,“ ako je to na Slovensku zvykom?

Zatiaľ sa nikde nepreukázalo, že disponuje miliónovými vlastnými zdrojmi V skutočnosti to vyzerá na „neznámeho“ dobrodinca, ktorý mu platí desaťmesačnú jazdu načierno.

Len sa potom treba spýtať, kde tu je zásadovosť a čestnosť, ktorou sa tak v minulosti pýšil? Alebo sú to len marketingové klišé, ktoré stali nepotrebnými a neužitočnými?

A čo medzitým bude robiť jeho firma? Odkiaľ bude mať firma peniaze, ak ju bude jej majiteľ vysávať a tunelovať? Alebo ho to netrápi, pretože peniaze už zohnal „vlastnou hlavou“?

Ako sa bude jeho firma rozvíjať, keď má venovať 100% času kampani na prezidenta? Alebo ho to netrápi, pretože „neznámy“ dobrodinec sa mu o jeho firmu postará? Potom sa treba spýtať, čo to je za „dobroprajného strýčka,“ ktorý je ochotný garantovať budúcemu prezidentovi slušný biznis. Nevolá sa ten strýček náhodou Sam?

(P)rezidentský kandidát

Róbertovi Mistríkovi neverím.

Podľa mňa to nie je svojprávny a samostatný kandidát.

V priebehu krátkej doby urobil neuveriteľný zvrat vo svojej kariére, poprel celú svoju minulosť, zahodil svoju obchodnú a vedeckú kariéru.

Róbert Mistrík sa správa ako bábka, ako človek, ktorý dostal príkaz a teraz ho plní. Podľa všetkého má k dispozícii bohaté finančné zdroje a peniaze bude po Slovensku rozhadzovať plnými hrsťami. Ich pôvod nikoho nezaujíma. Načo, ak hovorí, že vernosť euroatlantických hodnotám je jeho prioritou? To sú tie správne slová, ktoré chce veriaca sekta počuť.

Róbert Mistrík tvrdí, že voličom ponúka svoj životný príbeh. Iste, do roku 2018 to bol uveriteľný, famózny a presvedčivý príklad úspechu slovenského občana, vedca a podnikateľa. Vstupom do kampane to všetko poprel.

Dnes je to príbeh človeka porušujúceho zákon, človeka, ktorý ide po dráhe marketingovej kampane, ktorá v Česku skoro priviedla na post prezidenta Jiřího Drahoša. Je to skoro nudné, ako sa to opakuje.

Zákonnosť kampane ho evidentne vôbec netrápi. Načo, ak dostal príkaz, treba ho plniť. A bude ho určite plniť s plným nasadením, ako je zvyknutý z vedeckej kariéry.

Pozrite si však video, ktoré Róbert Mistrík dal pre HN Online.

Vyvracia účasť mimovládok pri páde vlády – pritom mimovládne organizácie boli zjavne organizátorom kampane. Pre neho ako budúceho prezidenta je dôležité aby Kotlebovci boli odstránení z „demokratickej slušnej spoločnosti,“ pretože „hlásajú tézy, ktoré hlásajú„. Samozrejme, je pod jeho úroveň sa venovať tým tézam. Možno by sme zistili, že ho znepokojujú názory požadujúce vystúpenie z NATO, či snahy o zvýšenie samostatnosti a suverenity Slovenska, obhajoba rodiny, patriotizmus alebo – fuj – reči o viere.  To je niečo, čo v Bruseli a Washigtone neradi počúvajú.

Pre istotu sa k migrantom, t.j. k téme, ktorá priviedla Európsku Úniu na hranu rozpade nevyjadruje v tomto rozhovore vôbec. K tomu niečo povedal v debate s ďalšími kandidátmi Čaučíkom a Čaputovou (v čase od 45:49)

Podľa Mistríka však „multikulturalizmus obohacuje krajinu. Vidíme to v Amerike, vidíme to v iných krajinách.

Mistrík tvrdí, že je konzervatívny a poukazuje to pri názore na aborty. Výborný postoj, ktorý je pre Slovákov príťažlivý

Jazda začína

Bude to show, normálne sa na to teším. Morálka dvojitých metrov, vodu kážu a víno pijú. Kandidáti na čele s Mistríkom nás budú presviedčať o čestnosti, slušnosti a morálnosti na plagátoch, porušujúcich zákon.

Budeme vidieť, ako sa máme starať o európske hodnoty. Mistrík bude presviedčať, že je osobou, ktorá zabráni aby sa krajina uberala „nesprávnym smerom„. Inými slovami, o krajine nemajú podľa neho rozhodovať občania, voliči, ale on a jemu podobní. Pre neho posun dopredu znamená „spolupracovať s Európou,“ bude sa venovať zahraničnej politike, v ktorej sa zhoduje s Andrejom Kiskom. To znamená rovnako ako Andrej Kiska bude nadšene chváliť Európsku Úniu a NATO, na druhej strane Rusko bude fuj…

Vzhľadom na pozadie Róberta Mistríka, možno skutočne očakávať, že rovnako ako v prípade Andreja Kisku bude nakoniec zvolený. Tento článok si aj tak prečíta len relatívne málo ľudí a možno nebude relevantný protikandidát.

Ľudia, ktorým vadil Kiska ho zrejme nebudú voliť, naopak ak Kiska nebude kandidovať, je to pre uvedený okruh ideálny kandidát. Rovnako ako v prípade Česka marketingoví mágovia zrejme zistili, že „slušný vedec“ je materiál s najväčším potenciálom na zvolenie.

Reči o tom ako sa nechce vzdať práce, ako chce starať o výchovu svojich synov sú pre možno budúceho prezidenta dávnou minulosťou. Prácu už berie len ako kolonku v životopise a o synoch tvrdí, že ho nepotrebujú. Takto sa svojprávny človek nespráva. Ale je to pochopiteľný prístup u človeka, ktorý „dostal ponuku, čo sa nemôže odmietnuť„.

Ak bude Mistrík zvolený v demokratických voľbách, budem ho akceptovať ako prezidenta. To však neznamená, že s ním budem súhlasiť, ak bude robiť to, čo sa dá už dnes tušiť okolo jeho kandidatúry. A už vôbec sa nevzdávam práva na kritiku.

A čo sa týka majiteľov Esetu, po tom, čo pomohli vytvoriť mediálne a politické krídlo US ambasády na Slovensku, spolupráca s nimi Mistríka diskvalifikuje ako nezávislého kandidáta, presadzujúceho slovenské záujmy. Rovnako sa dnes už môže ktokoľvek uchádzať o podporu Gazpromu, či Deutsche Bank a tvrdiť, že s ruskými alebo nemeckými záujmami nič nemá.

Jaj, zabudol som, vo svete dvojitej morálky neplatí ekvivalencia.


 

Príloha

Zákon 46/1999 Z.z. už bol zrušený zákonom č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o voľbách“), účinným od 01.07.2014. Práve tento jeden zákon upravuje voľby do NR SR, Európskeho parlamentu, voľbu prezidenta SR, ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta, voľby do orgánov samosprávnych krajov a referendum. Pravidla upravujúce volebnú kampaň pre voľby prezidenta SR zase upravuje ďalší zákon a to zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o volebnej kampani“)

V prípade volebnej kampani pre voľby prezidenta sa Vám pokúsim ozrejmiť základné pravidla, aby v budúcnosti zbytočne nedochádzalo k nesprávnostiam:

V zmysle zákona o volebnej kampani sa volebnou kampaňou rozumie § 2 ods. 1: Volebná kampaň na účely tohto zákona je akákoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia,2)koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán podľa § 8, za ktorú sa obvykle platí úhrada, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu.1) Rozumie sa tým činnosť v prospech aj v neprospech subjektov podľa prvej vety.

Trvanie volebnej kampane je uvedené v § 2 ods. 2: Volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky (ďalej len „vyhlásenie volieb“) a končí 48 hodín predo dňom konania volieb.

Na pochopenie tohto zákonného ustanovenia uvádzam, že voľby prezidenta vyhlasuje predseda NR SR najneskôr 55 dní predo dňom ich konania (§ 106 ods. 1 zákon o voľbách). Toto rozhodnutie predsedu NR SR sa považuje v zmysle § 13 písm. c) zákona 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, za iný akt. Následne toto rozhodnutie zašle kancelária NR SR spolu so žiadosťou o vyhlásenie Ministerstvu spravodlivosti SR, ktoré v zmysle § 21 ods. 6 má postupovať tak aby do 15 dní od predloženia žiadosti bolo predmetné rozhodnutie o vyhlásení volieb uverejnene v zbierke zákonov.

Od zverejnenia tohto rozhodnutia v zbierke zákonov sa začína oficiálna volebná kampaň na prezidenta SR, ktorá končí 48 hodín predo dňom konania volieb. Som toho názoru, že zákon o volebnej kampani nezakazuje vykonávať volebnú kampaň, resp. propagovať kandidáta predo dňom zverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v zbierke zákonov. Skorší zákon, ktorý ste uvádzali Vy, to zakazoval ale tento novší už nie. Taktiež účinný zákon ani nijako nesankcionuje kandidáta na prezidenta, ak bude vykonávať volebnú kampaň pred týmto oficiálnym časom.

Predmetný zákon o volebnej kampani v § 19 ods. 3 umožňuje, aby Štátna komisia uložila kandidátovi na prezidenta pokutu od 5.000 Eur do 50.000 Eur, ak vedie volebnú kampaň po čase ustanovenom v § 2 ods. 2. Z naformulovaného ustanovenia sa domnievam, že je to iba po čase oficiálnej volebnej kampane tzn. v čase moratória, tých 48 hodín predo dňom konania volieb a nie v čase, ktorý predchádza začatiu oficiálnej volebnej kampane. Taktiež, ak sa v tomto čase (v čase moratória) bude propagovať kandidát tak subjekt, ktorý propagoval tohto kandidáta sa dopustí priestupku za ktorý mu môže byť uložená pokuta (§ 20).

Z vyššie uvedeného vyplýva, že týmto zákonom o volebnej kampani nie je zakázané propagovať kandidáta na prezidenta v čase, ktorý predchádza začatiu oficiálnej volebnej kampane v zmysle § 2 ods. 2.

Môj právny záver podporuje aj § 5 ods. 1 zákona o volebnej kampani, ktorý upravuje financovanie volebnej kampane pre voľby prezidenta SR, ktorý okrem finančného limitu aký môže kandidát na prezidenta na svoju volebnú kampaň minúť (500.000 Eur), upravuje náklady, ktoré sa majú do tohto limitu započítavať a to sú všetky náklady na propagáciu kandidáta, ktoré kandidát vynaložil 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb. V zmysle zákonných intencií je evidentne, že propagácia kandidáta na prezidenta môže trvať už dávno predtým ako začne volebná kampaň podľa zákona o volebnej kampani (§ 2 ods. 2) a aj finančné prostriedky, ktoré kandidát použil na túto skorú kampaň, nemusí uvádzať do nákladov na finančnú kampaň, ak ich zaplatil resp. začal so svojou kampaňou, skôr ako v čase 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb. Úprava tohto zákona umožňuje, aby dochádzalo k absurdným situáciám a to napríklad takým, že odo dňa kedy došlo k zvoleniu nového prezidenta, môže neúspešný kandidát alebo ďalší budúci kandidáti na prezidenta začať so svojou propagáciou/volebnou kampaňou, ktorá môže bezmála trvať aj okolo 4 rokov.