Tento týždeň navštívil zástupca ruského ministra obrany závod v Irkutsku, kde kontroloval plány výroby. Mimo lietadiel SU-30, bolo potvrdené, že armáda dostane ďalších 10 ks JAK-130.
Napriek enormnej publicite, ktorá sa dostáva pokročilým programom lietadiel 4++ a 5. generácie a rôznym upgradom, v tieni zostáva výroba a prevádzka malej podzvukovej stíhačky JAK-130 (kódové meno NATO: Mitten). Treba povedať, že nezaslúžene.
[sociallocker][/sociallocker]
Jej primárne určenie je výcvik pilotov. Lenže prekvapivá výbava a schopnosti umožňujú toto lietadlo použiť aj pre podporu pozemných operácií ako ľahkú stíhačku.
JAK je dvojsedadlové prúdové lietadlo s dvoma motormi Ivčenko Progress AI-222-25 s plnou digitálnou kontrolou ovládania motora ( FADEC ). Motor je pôvodne ukrajinskej výroby fabriky Motor Sič, dnes je jeho výroba lokalizovaná v Rusku. Od roku 2019 sa má zavádzať nový motor Saľjut SM-100 s ťahom až tri tony, ktorý bude plne zameniteľný s pôvodným motorom. Vzhľadom na konštrukciu je lietadlo vysoko obratné a manévrovateľné.
Lietadlo bolo pôvodne joint venture ruskej firmy Jakovlev a talianskeho výrobcu Aermacchi. Po čase sa cesty oboch firiem rozišli, taliansky výrobca predáva vlastný variant pod názvom M-346. Hlavný rozdiel je v zameraní. Taliansky výrobca konštruoval stroj ako pre prevažne trenažér. Ruský stroj je univerzálnejší, je ho možné použiť aj ako plnohodné ľahké vojnové lietadlo. Talianska elektronika zároveň značne zdvihla aj cenu. Ruský exportný stroj stojí 15 miliónov dolárov, taliansky 30 miliónov.
Ostré zuby
JAK-130 má pod každým krídlom tri závesníky, každý s maximálnou hmotnosťou do 500kg. To znamená, že dokáže niesť až tri tony rakiet vzduch-vzduch, rakety vzduch-zem, bomby s presnými navádzaním, hlúpe bomby, neriadené rakety, vonkajšie palivové nádrže.
Ďalšie dve úchyty na koncoch krídel môžu byť použité pre rakety vzduch-vzduch alebo svetlice, ktoré slúžia ako návnady pre nepriateľské rakety. To nie je všetko. Pod svojim bruchom, môže lietadlo niesť zavesený kontajne s veľkorážnym 23-milimetrovým kanónom.
Závesníky môžu slúžiť aj na zavesenie kontajnerov na navádzanie striel, či kontajnerov pre REB.
Samotné riadenie je typu fly-by-wire a je programovateľné. Dá sa nastaviť charakteristika ľubovoľného moderného bojového lietadla, takže pilot sa na tomto naučí lietať „akokeby“ na inej stíhačke.
Lietadlo má head up display (HUD) a prilbu s integrovaným displejom (HMSS), ktoré im zobrazujú najdôležitejšie avionické a taktické informácie. JAK-130 má snímač GPS/GLONASS, ktorý aktualizuje inerciálny navigačný systém na vysoko presnú navigáciu a presné zacielenie. To transformuje jeho schopnosť výcviku na veľmi účinný ľahký bitevník.
Objavili sa fotografie, ktoré dokazujú, že lietadlo by mohlo byť vybavené laserovým diaľkomerom LD-130 a optickým snímačom na identifikáciu cieľov a zlepšenie presnosti jeho zbraní.
Ďalšou možnosťou pre budúcu aktualizáciu je sonda na doplnenie paliva, ktorá by rozšírila rozsah stíhačiek pre útočné misie.
S dvoma bombami 250kg, kontajnerom na kanón a dvoma prídavnými palivovými nádržmi má JAK-130 maximálny prevádzkový polomer skoro 700 km. To je úctyhodný výkon v porovnaní s F-16, ktorá nesie dve bomby s hmotnosťou 500kg, dva rakety Sidewider AIM-9 a dva vonkajšie palivové nádrže v okruhu 1400 km.
JAK-130 ako úspešný exportný artikel
Pri plánovaní konceptu tréningového lietadla sa vychádzala jednak z potreby ruského letectva, kde je nutné dodať okolo 250 kusov, ako aj svetového trhu, ktorý pre tréning pilotov potrebuje okolo 2500 lietadiel.
Minulý rok Myanmar dostal 6 lietadiel JAK-130 a v priebehu tohto roka sa očakáva dodávka ďalších 6 kusov. Lietadlá budú slúžiť pre výcvik pilotov pre objednané stíhačky JF-17 z Číny ako aj SU-30 z Ruska. Vzhľadom na prebiehajúce protipovstalecké operácie, letectvo krajiny s lietadlom ráta ako lacnou alternatívou podpory pozemného boja.
Rovnako uvažuje o dodávke JAK-130 aj Egypt, ktorý má z Ruska objednaných 50ks ľahkých stíhačiek rodiny MiG 29/35. V prípade objednávky, by aj Egypt plánoval využitie JAK-130 jednak na výcvik, rovnako ako aj na podporu pozemných operácií
Užívateľmi JAK-130 je samozrejme ruské letectvo, ale aj Bielorusko, Alžírsko a Bangladéš
O lietadle na tréning začínajúcich pilotov uvažuje aj Vietnam a Sýria chce obnoviť pôvodnú objednávku z roku 2012.