Fotka z úvodu je fotka z fínskeho filmu. Ten herec vpravo hrá hlavnú úlohu a zobrazuje postavu legendárneho fínskeho maršala. Ten Fín sa volal barón Carl Gustaf Emil Mannerheim a je to najväčšia postava fínskej histórie.

Fínsku históriu asi nepozná veľa ľudí. Ale mnoho ľudí počulo o výprasku sovietskej Červenej armády, keď sa Stalin pred druhou svetovou vojnou pokúšal dobyť Fínsko. Nepodarilo sa mu to, straty Červenej armády boli desivé a neschopnosť sovietskych vojsk presadiť sa proti Fínom Hitlera nakoniec posmelila k útoku na Sovietsky zväz.

Človek, ktorý bol za sovietske fiasko zodpovedný, bol práve barón Mannerheim, finský maršal. V ťažkej dobe počas kritických chvíľ pre prežitie Fínska, bol v rokoch 1944-1946 prezident krajiny. Je považovaný za zakladateľa samostatného Fínska a v hlasovaní Fínov o najväčšieho Fína suverénne vyhral…

Na obrázku vpravo je dnes teda tiež barón Carl Gustav Emil Mannerheim. Inak je to kenský herec Telley Savalas Otieno, ktorý dostal meno podľa predstaviteľa inšpektora Kojaka. V roku 2012 stvárnil Mannerheima vo filme Marshall of Finland…

Film bol natočený za štátne peniaze, takže bol premietaný vo fínskej televízii. Avšak odozva nebola priaznivá a dokonca Fíni ani radostne nejasali, ako progresívne sa história zobrazila. Tvorcovia z toho vyvodili záver, že Fíni nie sú na niečo podobné pripravení.

Ako sa natáčalo? Životopisný snímok bol natočený s extrémne nízkym rozpočtom (honorár pre predstaviteľov Mannerheima bol v prepočte menej ako 1000 eur). Hoci sa dej odohráva prevažne vo Fínsku a okolí, celý film okrem jednej scény sa nakrúcal v Keni a všetci herci sú Keňania. Natáčanie sprevádzali také veselé udalosti ako nájazd rozzúrených Masajov, ktorých do boja viedol otec herca v hlavnej úlohe. Našťastie rozvášnený kmeň upokojil úplatok 200 dolárov od jedného z členov štábu.

Pred časom sme písali o programe BBC, kde bola stvárnená ikonická postava britskej histórie kráľovná Margarita z Anjou černošskou herečkou. V Británii už sú zrejme na zmenu histórie dosť pripravení a tak dnes môžu pokročiť ďalej

Hlavná producentka bondoviek Barbara Broccoliová dala vraj v zákulisí zelenú pre obsadenie čierneho herca do úlohy ikonického agenta 007. Súčasný predstaviteľ Jamesa Bonda Daniel Craig natočí s veľkou pravdepodobnosťou posledný film a potom by ho mal nahradiť Idris Elba. Informoval o tom britský server Daily Star, píše vo svojom článku tyden.cz.

Aj keď možno proti Elbovi vystúpia aktivisti a antirasistické organizácie. Ako sa sarkasticky spomína v diskusiách, Elba znie podobne ako Alba a to je biely, čo je strašne rasistické. Navyše Alba je Jessica, čo by tiež mohlo neželané sexistické konotácie. A nakoniec Alba je írsky, welšský a škótsky výraz pre Škótsko, čo by mohlo mať neželané nacionalistické pozadie.

Čo sa deje?

Nič iné len likvidácia bielej kultúry.

Pred dvoma rokmi Anglickom otriasol škandál, že na niektoré pozície prijímali výlučne nebielych ľudí. Agentúra, ktorá ponúkala pracovné miesta si do inzerátu doslova napísala, že ide o prácu pre občanov Veľkej Británie, z prostredia „čiernej, ázijskej a nebielej etnickej menšiny“ (BAME).

Hoci černošskí herci môžu byť vynikajúci, otvára sa tu totiž otázka – ako je možné, že sú nahradzovaní výlučne biele postavy nebielymi hercami?

Vie si niekto predstaviť Anthony Hopkinsa v úlohe Kráľa Zuluov? Však ak ide u Idrisa Elbu len o jeho schopnosti dokonale stvárniť úlohu, kto dokáže lepšie viesť národ do boja proti okupantom ako nositeľ Oskara? Alebo Jack Nicholson by si mohol zahrať Džingischána.

Znie absurdne aby v západnom veľkofilme hral beloch rolu černocha, či Aziata? Ak je to nepredstaviteľné ale zámena belocha černochom nie, potom máme problém. Potom ide v skutočnosti o inštitucionalizovaný rasizmus zameraný proti bielej rase.

A nedá sa zbaviť dojmu, že to tak je.

Film je dielo s významným kultúrnym vplyvom. Je dostupný v kinách a potom sa dostáva k verejnosti v mnohých prevedeniach mnohými kanálmi. Masovým šírením a opakovaním prepisuje vnímanie kultúry. Hrdinami už nie sú belosi, tí sú stále častejšie obsadzovaní ako zločinci. Kladnými hrdinami sú cielene nebieli herci.

Ďalším krokom je potom protest a odpor voči vlastnej histórii, jazyku a kultúre, ktorá akosi postráda tieto externality, primiešavané prvky. Výchova k takémuto spôsobu uvažovania je z hľadiska kultúrneho civilizačného okruhu sebadeštruktívna a samolikvidačná. Krajina zapiera svoj jazyk, namiesto pojmov tehotná žena sa zavádza pojem tehotný človek, sochy tvorcov kultúry už nie sú príkladom, lebo sú sochami bielych, t.j. neprijateľných osôb.

Západný filmový priemysel je dnes extrémne rasistický. Avšak v zmysle najlepších ultraľavicových multikultúrnych tradícií je maximálne progresívny. Slová akosi stratili svoj pôvodný význam