Čínske rakety v porovnaní s posledným Falcon Heavy spoločnosti Space-X Elona Muska sú jednoducho slabé. A Čína to vie.

Posledný štart rakety Dlhý pochod V (Changzheng – CZ5) zlyhal a tým pádom musel byť odložený aj štart dôležitej lunárnej misie minimálne o rok. Raketa  má nosnoť ccz 25 ton na LEO a 14 ton na GTO. Je výsledkom dlhého vývoja, ktorý má korene niekedy pred 40 rokmi. CZ-5 môže dopraviť na Mars teoreticky 5 ton záťaže

Pre Číňanov je zahanbujúce, že spoločnosť Space-X, ktorá vznikla v roku 2002 dokázala vyvinúť vlastný motor a zorganizovať prácu na kozmickom výskume lepšie než 40 rokov štátneho vývoja. Falcon Heavy je nielen úspešnou realitou. Je naviac aj lacnejší a dokáže na Mars dopraviť až 16,8 tony užtočného nákladu čo je mnohonásobne viac ako čínska verzia

 

Jiao Weixin, profesor vesmírneho výskumu na Pekingskej univerzite, povedal pre pekingský vládny časopis Global Times, že čínske súkromné ​​firmy sa zďaleka netopia v peniazoch alebo talentoch, aby sa presadili v leteckom priemysle. „V Číne je to stále hra výhradne pre národný tím.

Denník Komunistickej strany People’s Daily na svojej sociálnej platforme upozornil, že Čína zaostáva „svetelné roky“ za USA. Podľa denníka NASA a dve súkromne financované firmy (SpaceX Elona Muska a ‚Blue Origin šéfa Amazonu Jeff Bezosa), ktoré súťažia o vedenie v oblasti dobýjania vesmíru si vytvorili náskok na desaťročia.

Čína sa bude chcieť vrátiť do hry raketou Dlhý pochod 9. Raketa bude určená pre plánovaný mesačný projekt Pekingu. Očakávané maximálne užitočné zaťaženie na LEO bude okolo 140 ton a 50 ton na Lunar Transfer Orbit (LTO). Ale predtým ju čaká náročná cesta vývoja a testovania.

Čínske riešenie

Čo s tým Čína spraví? Ako vždy, riešenie okopíruje. Lenže tentoraz nie na technologickej, ale na organizačnej úrovni.

Blue Arrow Space Technology je nová start-upová firma, ktorá má rovnaké ambície ako Elon Musk. Chce sa stať čínskou verziou Space-X

Keďže technologický výskum štátneho raketového priemyslu je pre malú firmu uzavretý, začali vyvíjať vlastný raketový motor.

V decembri prebehla skúška nového motora na kvapalinové palivo (zmes tekutého kyslíka ametánu) s ambicióznym názvom Phoenix.

V najbližšej dobe sa chystá na konštrukciu vlastnej rakety a na prienik do vesmíru na nízku obežnú dráhu. Ďalej sa uvidí.

Na úrovni strany a vlády prebiehajú diskusie o tom ako zapojiť súkromné spoločnosti pre potreby obranného priemyslu. Úspech Space-X a zaostávanie čínskeho kozmického programu je však faktom, ktorý si Čína nemôže dovoliť ignorovať. Podľa portálu sa dnes riešia posledné úpravy zdieľania technológií a informácií medzi vládou a firmami

Blue Arrow Space Technology získala z vládnych zdrojov a od start-up investorov 1,2 miliardy juanov. Podľa niektorých zdrojov, však cesta podobná Space-X nebude v čínskych podmienkach úspešná. Bude treba vyvinúť iný model organizácie prieskumu vesmíru.

Každému v Číne je jasné, že nechať kozmický výskum len na štát, nebude viesť k úspechu. Čína je trpezlivá a usilovná. Cieľ je jasný, súper tiež. Ambíciou bude nielen dohnať, ale aj predbehnúť.

Uvidíme…