Podľa portálu E15, ruské aerolinky Volga-Dnepr od budúceho roka prestanú prepravovať vojenské náklady členských štátov Severoatlantickej aliancie svojimi ťažkými dopravnými lietadlami Antonov An-124 Ruslan. Uviedol to ruský denník Kommersant s odvolaním sa na nemenovaný zdroj z firmy, podľa ktorého rozhodnutie padlo kvôli sankčnej politike západných krajín. Firma sa namiesto toho sústredí na prepravu civilných nákladov. Ruské rozhodnutie sa môže dotknúť aj Česka a Slovenska.
[sociallocker][/sociallocker]
O chystanom kroku ruskej firmy najprv informovali francúzske médiá, podľa ktorých „Putin pristrihol krídla“ francúzskym ozbrojeným silám. Práve francúzskej armády – spolu s nemeckou – sa totiž najviac dotkne ruský krok, ktorý skomplikuje a predraží logistiku vojenských operácií v cudzine.
Napríklad francúzska operácie proti tuaregským povstalcom a radikálnym islamistom v Mali v roku 2013 sa mohla uskutočniť aj vďaka nasadeniu obrích An-124, schopných prepraviť až 120 ton nákladu. Len v januári a februári 2013 na 110 letov dopravných lietadiel z krajín NATO do Mali, hlavne britských strojov C-17, pripadalo 115 letov An-124, pripomenul denník.
Štáty NATO si prenajímajú lietadlá An-124 od roku 2006 v rámci programu SALIS od ukrajinskej spoločnosti Avialinii Antonova a ruskej Volga-Dnepr. Obe spoločnosti si účtujú rôzne ceny, letová hodina podľa denníka vlani vychádzala na 36 tisíc až 56 tisíc eur.
Avšak podľa údajov, ktoré zazneli vo francúzskom parlamente, na nahradenie jedného An-124 bude potrebné päť európskych transportných lietadiel Airbus A400M, čo letové náklady zhruba strojnásobí.
Predvlani ukrajinská spoločnosť Avialinii Antonova ukončila spoluprácu s Volga-Dnepr s odôvodnením, že Ukrajinci nemôžu technicky pomáhať Rusku, pretože by tak napomáhali aj ruskej agresii na východe Ukrajiny, pripomenul Kommersant. Dodal, že preto desiatka európskych krajín NATO, vrátane Česka a Slovenska, uzavrela na roky 2017 a 2018 dva kontrakty na využívanie An-124, tak s Rusmi, ako aj s Ukrajincami. Platnosť týchto kontraktov vyprší 31. decembra 2018.
Podľa nemeckej televízie ARD z vlaňajších 1600 letových hodín An-124 z programu SALIS pripadlo 973 na Volga-Dnepr a 629 na ukrajinského Antonova. Ukrajinci si účtovali 37 tisíc eur za letovú hodinu, Volga-Dneper 23 300. Najväčším užívateľom boli nemecké ozbrojené sily, ktoré si vlani rezervovali 1080 letových hodín a 980 hodín tento rok. Francúzsko využívala aj služby spoločnosti International Chartering Systems, ktorá operuje s lietadlami An-124 ruského ministerstva obrany.
Avialinii Antonova
Avialinii Antonova (Antonov Airlines) je divíziou štátneho podniku „Antonov“, ktorá sa špecializuje na leteckú prepravu. Antonov je popredná ukrajinská firma, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou lietadiel. O roku 2016 je začlenená do štátneho holdingu „Ukroboronprom“.
Flotila „Antonov Airlines“ má dnes sedem AN-124-100 „Ruslan“ s nosnosťou 120 ton, na celom svete jediný existujúci kus supertransportéra AN-225 „Mrija“ s nosnosťou 250 ton, viacúčelové AN-74T (10 ton), AN-22 „Antey“ (60 ton ), An-26 (5,5 ton).
Skupina Volga-Dnepr
Svetový líder v dobre nákladných charterových nákladov. Prepravu nákladov zabezpečujú celkove tri spoločnosti. Volga-Dnepr Airlines, AirBridgeCargo Airlines, Atran Airlines.
Volga-Dnepr Airlines prevádzkuje 12 ks lietadiel AN-124-100 a 5 lietadiel IL-76TD-90VD s nosnosťou do 50 ton.
AirBridgeCargo Airlines prevádzkuje flotilu 18 nákladných veľkokapacitných lietadiel Boeing 747. Najviac, jedenásť kusov je z najnovšej generácie Boeing 747-8F s nosnosťou 133 ton. Okrem toho flotila obsahuje štyri lietadlá Boeing 747-400ERF a tri B747-400F s nosnosťou max. 128,5tony.
Atran Airlines je spoločnosťou s históriu od roku 1942. Dnes sa zameriava na prepravu menších nákladov lietadlami Boeing 737-400SF. Spoločnosť vlastní celkove 3 kusy týchto stredných dvojmotorových lietadiel. K skupine Volga-Dnepr sa pripojila v roku 2011.
Budúcnosť nákladných lietadiel.
Vlajkovou loďou skupiny sú ťažké nízkoprofilové lietadlá Ruslan AN-124. Ich životnosť je plánovaná zhruba do roku 2040. Potom bude treba hľadať náhradu.
Portál ATO informoval o plánoch skupina Volga-Dnepr. Podľa zvrejnených informácií skupina pripravila technické požiadavky na modernizáciu existujúceho parku nákladných lietadiel An-124-100 a načrtla podobu perspektívneho nákladného dopravného lietadla s mimoriadne vysokou nosnosťou.
V leteckom parku spoločnosti je v súčasnosti 12 lietadiel An-124-100 (civilná verzia An-124 Ruslan), čo sú dnes najväčšie sériovo vyrábané lietadlá.
Pokiaľ ide o modernizáciu Ruslanu, medzi požiadavkami prepravcu patrí udržanie letovej spôsobilosti stroja, vyprojektovaného už v 70. rokoch minulého storočia, a jeho priebežnej modernizácie tak, aby vyhovoval novým požiadavkám ICAO (Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo).
Podľa odhadu expertov skupiny Volga-Dnepr dôjde k fyzickému a morálnemu opotrebeniu An-124-100 okolo roku 2040, kedy bude musieť dôjsť k ich obmene. A z tohto odhadu vychádza aj druhá úloha – zabezpečiť perspektívnu techniku na riešenie budúcich výziev ťažkého priemyslu.
Hlavný konštruktér An-124 (a dnes aj technický riaditeľ skupiny Volga-Dnepr) Viktor Tolmačev uviedol pre portál ATO, že Ruslana by malo nahradiť principiálne nové a po všetkých stránkach modernejšie lietadlo. Podľa jeho slov aj podľa odhadu poradenskej spoločnosti Ernst&Young bude pre zachovanie a rozšírenie služieb leteckej prepravy veľmi rozmerných a ťažkých nákladov skupina potrebovať 40 až 100 nových nákladných lietadiel.
„Rastúci trh s leteckou a vesmírnou technikou, rast v ťažobnom a ropnom odvetví dokazuje, že požiadavky na prepravu objemných a ťažkých nákladov sa budú iba navyšovať,“ uviedol počas airshow MAKS-2017 pre ATO generálny riaditeľ skupiny Volga-Dneper Michajl Smirnov.
„Pre nás je kľúčová preprava nákladov v leteckom a kozmickom sektore. Máme uzavreté dlhodobé zmluvy s tými najvýznamnejšími firmami leteckého a kozmického sektora, akými sú Boeing, Airbus, Rolls-Royce, Spirit a podobne. Len za päť mesiacov tohto roka vzrástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka objem prepravy našimi An-124-100 v sektore leteckého a kozmického priemyslu o 23 percent.“
Na základe vlastných skúseností z prevádzky lietadiel a skúseností zákazníkov sformulovala skupina požiadavky na nový typ lietadla určeného na prepravu nadrozmerných a neobvykle ťažkých nákladov. Projekty týchto perspektívnych lietadiel vznikali pod vedením Arťjoma Aruťjunova.
Technicko-ekonomická efektivita nového ruského nákladného lietadla by mala byť o 35 až 40 percent vyššia ako u An-124. Stroj by mal mať efektívnu nosnosť 150 až 170 ton a dolet aspoň 8 až 10 tisíc kilometrov – mal by tak byť schopný plne zaťažený preletieť bez medzipristátia napríklad Tichý oceán. Pre porovnanie: dolet An-124-100 (nosnosť 120 ton) s maximálnym nákladom je zhruba 4 500 km.
Podľa Viktora Tolmačeva musí byť nákladné lietadlo budúcnosti schopné vyhovieť požiadavkám ICAO až do roku 2080. Let takéhoto lietadla bude plne automatizovaný. Je nutné, aby pre neho bol vyvinutý aj nový, výrazne úspornejšie letecký motor, než akým je motor D-18 vyvinutý pre Ruslan.
„V 70. a 80. rokoch minulého storočia bol D-18 moderným a pokrokovým motorom s ďalšou perspektívou. Dnes ale potrebujeme motor pre roky 2040 až 2060. Skúmame preto všetky možnosti leteckého priemyslu tak u nás, ako aj za hranicami. Zatiaľ je možné povedať, že náš perspektívny motor by mohol byť podobný motoru Boeingu 747-8 typu GEnx-2B67, mal by však byť ešte lepší,“ povedal Viktor Tolmačev.
Podľa technického riaditeľa skupiny Volga-Dnepr neexistuje dnes ani v ruskom, ani v zahraničnom leteckom priemysle jediný známy projekt zaoberajúci sa vývojom nákladného lietadla porovnateľného svojimi výkonovými parametrami s lietadlom An-124.
A k tomu, aby sa plány perspektívneho lietadla zmenili včas na skutočnosť, je nutné s jeho vývojom začať už dnes. Potom bude možné, aby prvé sériové „letecké nákladiaky“ lietali až do konca 70-tych rokov a aby ich hlavné „pracovné obdobie“ patrilo do 60-tych rokov 21. storočia.
„Takéto zložité technické a ekonomické úlohy, akými sú vývoj a výroba veľkých lietadiel, nemôžu byť dnes riešené jednotlivými podnikmi a firmami. Dochádza ku integrácii vytvorením spoločnej pracovnej skupiny podnikov so štátnymi orgánmi, ktoré sú zamerané na riešenie týchto úloh,“ doplnil Tolmačev.
S hlavným konštruktérom Antonov An-124 súhlasí aj generálny riaditeľ spoločnosti „Infomost Consulting“ Boris Rybak. „Vytvorenie nového super-ťažkého nákladného lietadla, sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude konať v rámci medzinárodných priemyselných programov. Ide o to, že dnes neexistuje v žiadnej konkrétnej krajine dostatočný dopyt, ktorý by bol schopný garantovať návratnosť nákladov na vývoj týchto lietadiel,“ povedal.
„V tomto prípade je veľmi vhodné kombinovať technický aj dizajnový potenciál vyspelých západných krajin, predovšetkým Spojených štátov, s jedinečnou skúsenosťou ruských prepravcov, ktorí prevádzkujú nákladné lietadlá rôznych typov, vrátane tých s nakladacou rampou. Jedinečné skúsenosti skupiny Volga-Dnepr v oblasti leteckej logistiky, umožňuje sformulovať presné technické požiadavky pre nové super-ťažké nákladné lietadlo,„