E15: Firma SkyToll, ktorá škandálne vyhrala tender na výber mýta na Slovensku, sa bude podieľať aj na českom mýte. Opäť podozrivo.

Portál E15 informuje, že mýto na diaľniciach a cestách prvej triedy v Česku bude vyberať konzorcium firiem CzechTool a SkyTool, ktoré ovláda skupina PFF Petra Kellnera. Najbohatší Čech získal víťazstvo v tendri s konzorciom, ktoré vzniklo len niekoľko týždňov pred uzávierkou súťaže.

[sociallocker][/sociallocker]

Prevádzkovateľom mýtneho systému po roku 2019 by malo byť konzorcium SkyToll a CzechToll zo skupiny PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera. Ministerstvo dopravy konzorcium vybralo v tendri s najnižšou cenou 10,8 miliardy korún. Doterajší vyberači českého mýta, spoločnosť Kapsch, vo výberovom konaní neuspela.

Konzorcium SkyToll a CzechToll ponúka satelitnú technológiu, ktorá tak pravdepodobne nahradí mikrovlnné brány.

Najvýhodnejšie ponuku podal Czech Toll a Sky Toll za 10,75 miliardy korún, je to cena za vybudovanie nového systému a jeho desaťročné prevádzkovanie,“ uviedol minister dopravy Dan Ťok na tlačovej konferencii po rokovaní vlády.

Keď si to porovnáme s tým, čo sme mali od bývalého prevádzkovateľa (Kapsch) – tak za 10 rokov štát zaplatil 24 miliárd,“ dodal minister. V súčasnej dobe je pritom systém mýta rozšírený o 900 kilometrov ciest prvej triedy. Upresnil, že teraz beží termín 15 dní na odvolanie. S protestami a napádaním vraj minister počíta, trvá ale na tom, že tender bol vypísaný dobre.

Zmluva zatiaľ nebude

S víťazom je ešte potrebné podpísať zmluvu, čo však v tejto chvíli ministerstve dopravy zakazuje predbežné opatrenie protimonopolného úradu. Ten vedie kvôli tejto súťaži hneď tri rôzne šetrenia. Súťaž napadol aj súčasný prevádzkovateľ, rakúsky Kapsch.

Francúzskou firmou Sanef vlastnený SkyToll spravuje mýto na slovenských, česká spoločnosť CzechToll patrí do skupiny PPF miliardára Petra Kellnera . V konzorciu s firmou Kapsch je pritom aj banka ČSOB a iná firma zo skupiny PPF, telekomunikačný operátor O2. Ďalší zo štyroch uchádzačov boli maďarský National Toll Payment Services a nemecká firma T-Systems.

Systém výberu však nebol technologicky neutrálny, keďže okrem Kapsch všetci účastníci ponúkali satelitný prechod výberu. Mikrovlnné brány sa tak stanú zbytočné. Podľa Kapsch je to nezmysel, keďže táto technológia je už vo vlastníctve štátu a stačilo vybrať len prevádzkovateľa systému. Tým by sa dosiahla oveľa nižšia cena.

Zo strany Kapsch je možno veľmi pravdepodobne očakávať odvolanie voči výsledku tendra. „Sme sklamaní, že minister nedal priestor na preštudovanie ďalších ponúk, že nedošlo k rokovaniu s ďalšími uchádzačmi, ktoré mohlo viesť k zníženiu predbežných cien. Teraz vyhodnocujeme informácie a zvažujeme prijatie vhodných opatrení,“ tvrdí generálny riaditeľ Kapsch v Česku Karel Feix.

Firma SkyToll spájaná s finančnou skupinou J&T, čelila obrovským škandálom na Slovensku, keď boli vyraďované oveľa lacnejšie ponuky kvôli formálnym nedostatkom v ponukách. Vyhrala firma, ktorá ostala v tendri ako jediná a zároveň s najvyššou ponukou.

Skupina J&T úzko spolupracuje práve s Petrom Kellnerom. Zároveň sa neustále pripomínajú nadštandartné vzťahy J&T s bývalým premiérom Róbertom Ficom


Publikovaný

v

,

od

Značky: