Vládny portál Global Times oznámil, že Čína zvládla problémy s inštaláciou a prevádzkou elektromagnetickej katapultovej technológie. Tento spôsob štartu lietadiel bude použitý pre tretiu lietadlovú loď.
Čína bude pravdepodobne používať elektromagnetický katapult pre stíhacie lietadlá na svojej tretej lietadlovej lodi, uviedli vo štvrtok odborníci.
[sociallocker][/sociallocker]
Najpokročilejšia technológia katapultov bola vyvinutá tímom vedeným Ma Weimingom, povedal pre Global Time akademik Čínskej akadémie vied, expert z Pekingu, ktorý požiadal o anonymitu.
Technológia bude pravdepodobne použitá na čínskej tretej lietadlovej lodi – a v poradí druhom domácom nosiči. Tento krok oživí armádu pokročilými výsledkami vedy a techniky, povedal.
Expert tiež uviedol, že Ústredná vojenská komisia vyslala signály na osvojenie si vedeckých výsledkov s cieľom posilniť vojenské bojové schopnosti a zúžiť priepasť medzi Čínou a inými mocnosťami.
Li Jie, odborník na námorné záležitosti z Pekingu, povedal, že bezpečnosť je hlavným problémom pre tých, ktorí uprednostňujú elektromagnetické katapulty.
Vo všeobecnosti, lietadlové lode umožňujú štart lietadiel troma základnými metódami:
- katapultom poháňaným parou
- elektromagnetickým katapultom
- alebo skokanským mostíkom.
Prvá lietadlová loď v Číne, Liaoning (bývalý sovietsky Varjag), má skokanský mostík. Podľa tejto lode Čína zahájila aj stavbu druhej Type 001A Shandong, ktorá bola v apríli minulého roka spustená na vodu a vo februári ju očakávajú morské testy. Obe tieto lode tvoria triedu lietadlových lodí Type 001.
Liaoning vstúpi tento rok na jeseň do služby, kedy sa stane vlajkovou loďou vlastnej bojovej skupiny lodí.
Parné katapulty používa americké námorníctvo. Desať z 11 amerických lietadiel používa parné katapulty.
Posledná lietadlová loď USS Gerald R Ford je zatiaľ jediná loď na svete, ktorá využíva elektromagnetický katapult.
Nový katapult sa považuje za účinnejší a menej škodlivý pre lietadlá. Ma povedal médiám, že jeho tím úspešne vykonal testy technológie a sú presvedčení o jeho praktickom využití.
https://youtu.be/sXZtOrZkC3U
Keďže Čína prekonala hlavné technologické problémy elektromagnetických katapultov, technologická výhoda by sa mala využiť na zvýšenie bojovej schopnosti, povedal Li Jie, odborník na námorné záležitosti v Pekingu.
Podľa South China Morning Star, Čína výrobou vlastnej lietadlovej lode získala obrovské skúsenosti.
Lodenice Dalian Shipbuilding Industry strávili viac ako osem rokov rekonštrukciou a modernizáciou Liaoningu. Je to dcérska spoločnosť štátneho China Shipbuilding Industry Corp (CSIC), rovnako ako Shanghai shipyard.
Predseda CSIC Hu Wenming v novembri povedal pre štátnu televíziu CCTV, že Čína má teraz skúsenosti na vybudovanie akéhokoľvek typu lietadlovej lode. Povedal, že bol zriadený podnik, ktorý zamestnáva 5 000 ľudí z celej krajiny, aby pracovali na rozvoji flotily čínskych lietadlových lodí. Tí môžu čerpať zo skúseností získaných pri rekonštrukcii lode Varjag
„Čína zriadila silný a profesionálny tím pre konštrukciu lietadlových lodí od počiatku rokov 2000, kedy sa rozhodla modernizovať Varjag [nedokončené sovietske plavidlo, ktoré Čína kúpila z Ukrajiny]. Varjag mal byť dokončený ako Liaoning a na to si Čína najala mnoho ukrajinských odborníkov … ako technických poradcov,“ povedal druhý zdroj.
Do roku 2030 chce mať Čína štyri skupiny lietadlových lodí.
Najnovší projekt týchto plavidiel sa pripravuje už dlhodobo. Satelitné snímky nasnímané v roku 2009 ukázali, že v lodenici v Šanghaji bol nainštalovaný obrovský portálový žeriav, aby bolo možné manipulovať aj s tými najväčšími celkami.
Lodenica Jiangnan je najstaršia v Číne – bola založená počas dynastie Qing v roku 1865 a v roku 1949 sa stala štátnym podnikom. V roku 2009 generálny manažér lodenice Nan Daqing povedal pre Shanghai Dragon TV, že spoločnosť bola „plne pripravená“ na vybudovanie prvej domácej lietadlovej lode.
Zdroje povedali, že veľkosť aj usporiadanie nového lietadla, vrátane jeho letovej paluby a „ostrova“ veliacej veže bude odlišné od ostatných dvoch.
Výtlak lode bude približne 80 000 ton, čo je o 10 000 ton viac ako Liaoning, informoval zdroj blízky námorníctvu PLA.
Zdroje tiež potvrdili, že nové plavidlo, CV-18, bude používať štartovací systém, ktorý je pokročilejší ako sovietsky skokanský mostík používaný v ďalších dvoch čínskych lietadlových lodiach.
Jeho elektromagnetický systém štartovania lietadiel bude znamenať menšie opotrebenie lietadiel a umožní aby oproti iným systémom odštartovalo viac lietadiel v kratšom čase.
„Nové plavidlo bude mať menší ostrov veže ako Liaoning a jeho sesterská loď, pretože sa musí prispôsobiť čínskej stíhačke J-15, ktorá je pomerne veľká,“ povedal prvý zdroj.
Podľa zdrojov sa možno bude podobať na britskú loď HMS Queen Elizabeth, ktorá má na palube dva malé ostrovné veže.
„To by vytvorilo viac priestoru pre dráhu a lietadlá, ale žiadne konečné rozhodnutie ešte nebolo urobené.“