ČÍNA: Elektromobily na najväčšom trhu sveta majú problémy

Portál Global Times informuje o útrapách motoristov pri získavaní a prevádzke elektrických áut. Konštatuje, že bez masívnej vládnej podpory by sa elektromobily a trh s nimi nerozvíjal.

Ministerstvo financií Číny informovalo na záver roka 2017, že rozširuje daňovú úľavu do konca roka 2020 pri zakúpení vozidiel na „novú energiu“ (NEV)

Spotrebitelia sú síce potešení touto informáciou avšak na mnohých miestach sú problémom administratívne prekážky pri registrácii vozidla. Napríklad v Pekingu sa čaká na pridelenie registračnej značky do roku 2019

Tam, kde nie je problém s registráciou, nádejní ekovodiči narážajú na nedostatky infraštruktúry. Jednoducho je málo miest na nabíjanie.

Myslím, že pokiaľ ide o naše myslenie a infraštruktúru, na NEV sa adaptujeme len pomaly,“ povedal pre Global Times nemenovaný respondent

Elektromobily sú prezentované ako politický úspech

Čína je nielen najväčším NEV trhom, ale aj trhom s najväčšou dynamikou. Prezentácia úspechov pri zavádzaním elektromobility je zdrojom národnej hrdosti a výkladnou skriňou čínskej ekonomiky.

V roku 2017 za prvých 11 mesiacov vzrástla produkcia NEV o 49,7 percenta pred rokom a dosiahla 639 000 vozidiel. Podľa zverejnených údajov Asociácie výrobcov automobilov v Číne vzrástli predaj o 51,4 percenta na 609 000 kusov.

Asociácia odhaduje, že ročný predaj NEV by v roku 2017 mohol dosiahnuť približne 800 000 kusov a v roku 2018 jeden milión kusov, informovala tlačová agentúra Xinhua.

Pozorovatelia oceňujú pokrok, ktorý Čína dosiahla, majú však námietky

Môžem bez akéhokoľvek preháňania povedať, že všetky tieto úspechy v odvetví NEV, či už z hľadiska predaja alebo technologickej inovácie, pochádzali zo silného, ​​sofistikovaného sponzorského systému štátneho priemyslu,“ povedal pozorovateľ, ktorý hovoril pod podmienkou anonymity.

Daňové úľavy a ostatné vládne opatrenia oznámené v posledných mesiacoch naznačujú, že „čínsky priemysel NEV nedokázal vytvoriť čisto trhovo orientovaný priemysel, ako tvorcovia politík pôvodne dúfali po rokoch podpory,“ povedal.

Okrem rozšírenia úľavy, ktorá sa mala skončiť do konca roka 2018, vláda oznámila množstvo ďalších opatrení.

28. septembra Ministerstvo priemyslu a informačných technológií oznámilo, že od roku 2019 Čína zavedie predajnú kvótu pre výrobcov NEV na čínskych trhoch. Podľa vyhlásenia na internetovej stránke ministerstva pôjde o 10% ročných tržieb v roku 2019 a 12% v roku 2020.

Ak by dopyt na trhu mohol viesť k rastu v sektore NEV, nemyslím si, že by sme museli stanoviť kvótu na predaj NEV alebo rozšíriť daňovú úľavu na nákup NEV,“ povedal pozorovateľ.

Problémy, ktoré prinášajú problémy s pestovaním čisto trhovo orientovaného priemyslu, tak skoro nezmiznú, poznamenal.

Výzvy pretrvávajú

Nemyslím si, že v roku 2018 alebo v najbližších nasledujúcich rokoch uvidíme veľa trendov v oblasti NEV,“ povedal v piatok pre Global Times expert z oblasti automobilového priemyslu v Pekingu. „Budeme aj naďalej vidieť výrazný rast tržieb, ako aj robustnú vládnu podporu.

Bude existovať viac vládnych opatrení na podporu celonárodného predaja NEV prostredníctvom opatrení, ako je zvyšovanie zariadení na nabíjanie, ale „spotrebitelia pravdepodobne nezmenia svoje názory na praktické výzvy spojené s prevádzkou NEV,“ poznamenal.

Či už z Pekingu, Chengdu alebo Xi’anu, všetci oslovení vodiči vyjadrili pochybnosti ohľadom NEV.

Pozri, ja som za zelenú politiku a všetko okolo, ale v súčasnosti nie je praktické vlastniť elektromibily,“ povedal vodič zo Chengdu.

Nemyslím si, že by som si v najbližších niekoľkých rokoch kúpil elektromobily, ak by nedošlo k dramatickým zmenám, čo je podľa mňa veľmi nepravdepodobné.


Publikovaný

v

,

od

Značky: