BLOOMBERG: Toyota našla využitie pre Wankelov motor v autonómnych vozidlách

Agentúra Bloomberg informuje o zaujímavej iniciatíve, ktorá vdýchne nový život motoru od Mazdy. Wankelov motor bude využitý ako zdroj energie pre flotilu autonómnych elektrických hybridov

Originálny motor, ktorý do praktickej podoby doviedla len Mazda, nakoniec skončil. Mazda sa v roku 2012 vrátila k piestovým motorom.

[sociallocker][/sociallocker]

Avšak Toyota, ktorá vyvíja autonómne vozidlá e-Palette pre všetky účely od záchranných vozidiel až po donášku pize potrebuje motor, ktorý významne predĺźi dĺžku fungovanie v základe elektrických modelov.

Na to potreboval mimoriadne ľahký motor, bez vibrácií a s minimom súčiastok.

Voľba padla na Wankelov motor. Jeho zásadnou nevýhodou pri bežnej prevádzke je veľa emisií spôsobené vyššou spotrebou oleja a relatívne vysoká spotreba benzínu. Avšak v schéme, ktorú Toyota plánuje sa predpokladá využitie motora prakticky výlučne len v optimálnom rozsahu otáčok, kde je nielen nízka spotreba, ale aj emisie sa držia na nízkej úrovni.

Tento nápad odstraňuje najboľavejšie miesto vývoja motora z hľadiska regulačných orgánov. Mazda motor upravovala 50 rokov, ale nikdy nedokázala zraziť emisie tak, aby to bolo ekonomicky akceptovateľné. Majitelia sa okrem toho sťažovali aj na nízky kútiaci moment a spočiatku aj na netesnosť motorov.

Podľa agentúry Bloomberg, Masahiro Moro, prezident Mazdy pre Severnú Ameriku komentoval výber Toyoty na výstave áut v Detroite nasledovne.

Je to veľmi vhodný motor na napájanie generátora, pretože je kompaktný a ľahký, bez hluku a vibrácií a má veľmi dobrú spotrebu paliva,“ povedal Moro.

V informácii sa uvádzajú smelé plány na výstavbu závodu v Amerike. Toyota vlastní 5,25% podielu v spoločnosti Mazda a tak sa obe spoločnosti podieľajú na vývoji tejto novej platformy

Ako funguje súčasný Wankelov motor (pôvodný mal rotujúci piest aj plášť)

Pôvodný Wankelov motor však bol skonštruovaný na inom princípe, kde rotoval nielen piest, ale aj plášť.  Motor dosahoval otáčky až 17tisíc za minútu. Lenže bol koštrukčne príliš zložitý a sviečky sa dali meniť len po rozobratí celého motora. Preto firma NSU zmenila Wankelov nápad do dnešnej podoby

Mazda však vraj stále pracuje na zdokonaľovaní a mieni použiť namiesto sviečok na zapaľovanie pohonnej zmesy laser. Keďže by zapaľovanie bolo bezkontaktné, sviečky by sa nikdy nemuseli meniť a bolo by možné sa vrátiť k pôvodnej myšlienke čistého rotačného motora.

Uvidíme


Publikovaný

v

, ,

od

Značky: