Rozpoznávanie chodcov, automatické brzdenie či inteligentné prispôsobovanie rýchlosti. Európsky parlament chce, aby boli podobné asistenčné systémy montované do všetkých nových áut.
Na európskych cestách každý rok príde o život viac ako 25 tisíc ľudí a niekoľko stotisíc utrpí zranenia. A až 90 percent týchto nehôd majú na svedomí sami vodiči.
Predstavte si, že vaše auto má vlastné oči a mozog, vďaka ktorým dokáže reagovať v nebezpečných situáciách rýchlejšie ako vy a zachrániť vám tak život. Alebo rozpozná na ceste chodcov či cyklistov a automaticky pred nimi spomalí, aby ste ich náhodou nezrazili. Samo sleduje značky a drží sa v rýchlostnom limite. Keď prekročíte jazdný pruh, upozorní vás pípaním alebo sa dokonca samo zaradí späť. Toto nie je žiadne sci-fi, ale realita dneška. Nie je však dostatočne rozšírená, podobné „vychytávky“ sa montujú väčšinou do luxusných – a drahých – áut.
Výhody týchto asistenčných riadiacich systémov sú nedozerné. Poslanci Európskeho parlamentu by preto boli radi, keby nimi boli vybavené všetky nové autá. V utorok plénum hlasuje o súvisiacom uznesení.
“Všetci robíme chyby, či už sme v pozícii vodiča, chodca či cyklistu. Automatické asistenčné systémy majú v takýchto prípadoch úlohu akýchsi tichých autopilotov, ktorí pomáhajú zabrániť nehodám,“ vysvetľuje jeho autor, nemecký ľudovec Dieter-Lebrecht Koch.
Tými systémami boli kedysi vybavené len veľmi drahé autá, dnes ich však môžeme nájsť vo všetkých triedach. Avšak len v každom štvrtom novom aute. Hlavný dôvod? Ich vysoká cena.
“Každý by mal mať možnosť kúpiť si také auto. Práve vďaka všeobecnému zavádzaniu systémov by cena týchto automobilov nemala byť horibilná, budú len o trochu drahšie,“ dodáva Dieter-Lebrecht Koch.
Poslanci okrem toho vítajú nulovú toleranciu alkoholu, akú máme aj na Slovensku, a Komisiu vyzývajú k tomu, aby posúdila, aké by to malo výhody, keby sme alkohol zakázali piť pred jazdou v celej EÚ a to najmä mladým vodičom a vodičom z povolania.