Asia Times: Ázijské cesty ako pozemné lietadlové lode

Portál Asia Times navrhuje použitie ciest ako rezervných pristávacích dráh. Podľa autora je to dobrý spôsob, ako chrániť lietadlá a iné letecké zariadenia, ktoré by mohli byť citlivé na útoky rakiet alebo dronov proti leteckým základniam

[sociallocker][/sociallocker]

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu navštívil lietadlovú loď USS George HW Bush počas jej kotvenia v prístave Haifa v júli 2017. Počas návštevy sa vyjadril: „Sme tu na palube mohutnej lietadlovej lode Spojených štátov a pár kilometrov odtiaľto, existuje ďalšia mocná lietadlová loď našej spoločnej civilizácie – nazýva sa Izraelský štát.

Obraz Izraela ako neplávajúcej, no strategickej lietadlovej lode, určite neunikol tým, ktorí sledovali Netanjahuove komentáre. A kým Izrael je strategicky dôležitý pre Spojené štáty, myšlienka pozemných „lietadlových lodí“ je stále dôležitejšia vo veku rakiet alebo dokonca rojov dronov s bombami, aké zažívajú  Rusi na ich leteckej základni Hmeimim v blízkosti Latakie v Sýrii.

Mnohé krajiny vedia, že ich schopnosť brániť svoj vzdušný priestor a chrániť kritické infraštruktúry a vojenské miesta závisí od schopnosti nechať odštartovať lietadlo. Ak ste protivník a chcete vytvoriť paranoiu, potrebujete len preukázať schopnosť urobiť letecké základne krajiny nepoužiteľnými.

To je problém, ktorému čelia Japonsko, Južná Kórea a Taiwan vzhľadom na rastúcu raketovú silu Číny, jej zlepšenú presnosť raketových úderov a do budúcnosti jej schopnosť zasiahnuť s ozbrojenými dronmi.

Pri akomkoľvek konflikte je pravdepodobné, že súčasťou operačných scenárov bude prekvapenie a obsadenie. Vzhľadom na to, tieto a ďalšie krajiny sa musia starať o to, ako ochrániť letecké základne a svoje letecké flotily.

Nacisti používali diaľnicu ako pristávacie dráhy

V niektorých krajinách je jedným z riešení použiť diaľnice na štart stíhačiek, namiesto toho, aby sa spoliehali na pevnú základňu. Počas druhej svetovej vojny začalo nacistické Nemecko používať diaľnicu ako pristávaciu dráhu pre stíhacie lietadlá. Pred znovuzjednotením pokračovali v tejto praxi východné aj západné Nemecko. V súčasnosti môže prinajmenšom ôsmich krajín pôsobiť z cestných komunikácií a súčasťou tréningu je nácvik týchto činností. Medzi ne patrí Severná Kórea, Taiwan, Švédsko, Fínsko, Švajčiarsko, Poľsko, Pakistan, Izrael a Česká republika.

Za čias Československa nacvičovala armáda úpravu diaľnice na pristávaciu dráhu

https://www.youtube.com/watch?v=VXINd078oeg

V rámci nasadenia NATO môžu letecké sily USA v určitých oblastiach pôsobiť na cestách. Fínsko má jediné letecké sily na svete, kde sú všetky stíhacie lietadlá schopné prevádzky z ciest a dokonca z niektorých zamrznutých jazier.

Jedným z najzaujímavejších príkladov je vo Fínsku, kde sú vozovky vybavené aj zádržnými lanami a fínske lietadlá F-18 majú koncové háky, rovnako ako tie na lietadlových lodiach. Fínsko na svojich cestách každoročne uskutočňuje aspoň jedno takéto cvičenie.

Ak majú byť cesty používané modernými stíhačkami, musia byť vhodne upravené na vzlety a pristátia lietadiel. Mali by tiež vyhradiť miesta susediace s určenou cestnou komunikáciou, kde môžu byť umiestnené podporné zariadenia. V niektorých prípadoch je možné zlepšiť prevádzku na ceste pomocou ochranných prístreškov na ochranu lietadiel, aj keď tieto sa tiež môžu stať cieľmi.

Napríklad plne vyzbrojená F-18A vyžaduje na štart približne 1 097 metrov (3 600 stôp). Na pristátie potrebuje od 1 600 do 1 250 metrov v závislosti od množstva paliva a zbraní na lietadlách. V každom takomto prípade by letectvo malo byť ideálne rozvinuté tesne predtým, ako sa hrozba prejaví a väčšina lietadiel by už bola pripravená s plným nákladom zbraní a paliva.

Štart pomocou katapultov

Lietadlová loď používa záchytný kábel na pristátie a katapult pre vzlet. Stíhačky ako F-18 musia mať zosilnený pristávací mechanizmus, pevný podvozok a iné konštrukčné výstuže, ktoré umožňujú lietadle pristáť alebo vzlietať z paluby nosiča.

Niektoré lietadlové lode, ako sú ruské a čínske modely, vysielajú lietadlá na vzlet bez katapultu. To vyžaduje úpravu vzletovej dráhy, ktorý je zahnutá nahor ako skokanský mostík na lyže, aby pomohol lietadlu dostať sa do vzduchu.

lietadlová loď

Druhou alternatívou, ako sa zaobísť bez katapultu, je použiť špeciálne lietadlá, ako sú britské Harriery. Anglická stíhačka mala schopnosť vertikálneho vzletu alebo vzletu na krátkej dráhe a vertikálneho pristávania (V/STOL) a nová stíhačka F-35B s krátkou štartovacou dráhou a vertikálnym pristátím – STOVL. F-35B je STOVL variantom nadzvukového projektu stealth lietadla.

Katapulty na amerických lietadlových lodiach sú parné, s výnimkou novej lode USS Gerald R. Ford (CVN-21).

Katapulty môžu byť navrhnuté rôznymi spôsobmi a sú známe prinajmenšom od čias Samuela Langleyho (1903) a bratov Wrighta (1904). Počas druhej svetovej vojny bola väčšina katapultov ovládaná hydraulicky a niektorí dokonca používali strelný prach na výrobu energie potrebnej pre spustenie lietadla. Britské kráľovské námorníctvo používalo raketové katapulty, pri ktorých sa z obchodných lodí vypúšťalo prieskumné lietadlo ( Hawker Sea Hurricane ).

Parný katapult vyžaduje značný priestor pod palubou a zdroj energie, zásobník pary na výrobu potrebnej pary a veľký piest na spustenie lietadla. Veľké lietadlové lode majú často až štyri katapulty, takže lietadlo môže byť vypustené veľmi rýchlo.

Elektromagnetický štartovací systém

Gerald R. Ford je prvá veľká lietadlová loď, ktorá má byť vybavená elektromagnetickým lineárnym katapultom -nazýva sa elektromagnetické systém na vypúšťanie lietadiel (EMALS). Tento systém, ktorý stále prechádza testovaním, zaberá oveľa menej priestoru než parný katapult a je oveľa efektívnejší v prevádzke (stráca sa pri ňom oveľa menej energie), takže môže ľahko ovládať rôzne lietadlá. Prvý operačný test programu EMALS s použitím F-18A sa uskutočnil 28. júla 2017.

Elektromagnetický štartovací systém však momentálne nie je dokonalý. Má poruchu spustenia až do 10%. Napriek tomu riešenie, ktoré umožňuje používanie lietadiel bez STOVL na lietadlových lodiach, môže do budúcnosti ukázať na cestu k aplikácii na pevnine. Čína a Rusko sú obaja známi tým, že pracujú na systéme typu EMALS, pretože ich schopnosť stavať lietadlá STOVL je obmedzená kvôli chýbajúcej technológii motorov.

[Pozn.edit. – Rusko malo funkčný systém nadzvukového lietadla Jak-141 už v 90-tych rokoch.

Tento systém kúpila firma Lockheed a použila pre svoje lietadlo F-35B. Dnes opäť obnovili projekt lietadla STVOL, ale schopnosti stavať motory pre tieto lietadlá však už Rusi stratili. Budú to musieť vyvinúť znova]

Spoľahlivosť elektromagnetického štartovacieho systému bude určite zlepšená, pretože sa získa viac skúseností s prevádzkou systému a dosiahnu sa zlepšenia.

Najzaujímavejšou možnosťou pre budúcnosť sú cestné úseky za použitia elektromagnetického štartovacieho systému, ktorému by stačila cesta dlhá menej ako 100 yardov (91 metrov) a zachytávacie káble na pristátie. Takýto systém by mohol výrazne zvýšiť kapacitu vzdušných prostriedkov na prežitie boja, najmä v prípadoch, keď sa nepriateľ snaží zničiť letiská a sklady pomocou rakiet s dlhým doletom a útokmi lietadlami. Cesty, ktoré slúžia zároveň ako pristávacie dráhy, by mohli byť strategicky umiestnené mimo dosahu nepriateľských leteckých útokov.

Japonsko, Južná Kórea a Taiwan by mali zvažovať EMALS pre používanie lietadiel na pevnine.

Použitie krátkych úsekov ciest by zvýšilo počet alternatívnych rezervných dráh, čo by znemožnilo nepriateľovi úspešne zničiť pristávacie plochy a lietadlá pri preventívnom útoku. A to by znamenalo, že sofistikované a nákladne udržiavateľné lietadlá, ako napríklad F-35B, by sa mohli radšej použiť na mori než na pozemných základniach. Tu by mohli slúžiť alternatívne lietadlá z lietadlových lodí F-35C , ktoré sú menej nákladné a sú prispôsobené pre štart katapultom. Osvedčené lietadlá, ako napríklad F-16 a F-18, alebo dokonca modely ako napríklad taiwanské F-CK-1 alebo kórejské T-50, by tiež mohli brániť vzdušný priestor krajiny, pričom by boli oveľa menej zraniteľné, než ak by sedeli na pevných leteckých základniach.

Pri hodnotení alternatív na ochranu svojich krajín pred útokom, by sa mali plánovatelia obrany vážne zamyslieť nad „pozemnými leteckými loďami„.

Zdroj: Asia Times

 


Publikovaný

v

,

od

Značky: