Kandidáti na prezidenta v roku 2016 diskutovali a debatovali o všetkých horúcich otázkach v krajine.
Hovorili o témach ako: Imigrácia. Globálne otepľovanie. Zahraničná politika. Terorizmus. Nezamestnanosť.
[sociallocker][/sociallocker]
Od trestného súdnictva až po vysokú cenu liekov na predpis sa zdá, že sa riešia všetky dôležité otázky, však? Celé zle. Existuje jedna otázka, ktorú kandidáti na prezidenta evidentne prehliadli. A je to problém, ktorý by naraz vyriešil všetko: negramotnosť.
Podľa mesačného prieskumu Gallupovho ústavu len 4% Američanov považuje vzdelávanie za najväčší problém národa. To je veľmi naivné. Podľa amerického ministerstva školstva 32 miliónov Američanov, 14% percent dospelých, je negramotných. Okrem toho 21% dospelých číta na úrovni nižšej ako 5. stupeň a 19% absolventov stredných škôl nie je schopných čítať. Miera gramotnosti v Amerike sa za posledných desať rokov nezmenila, pretože tejto problematike je venované tak málo politického a sociálneho zamerania. To sa musí zmeniť.
Mnohí Američania považujú schopnosť čítať za samozrejmosť, čo je pravdepodobné vysvetlenie toho, prečo toľko ľudí zlyháva pri realizácii všetkých problémov, ktoré by sa dali vyriešiť, ak by klesli miery negramotnosti. Problémy, ktoré by mohli vyliečiť náš národ.
Zločin a trestné súdnictvo
Podľa BeginToRead.com „2/3 študentov, ktorí nevedia čítať na konci štvrtého ročníka, skončia vo väzení alebo na sociálnej podpore.“ Takmer 85% všetkých mladistvých v súdnom systéme pre mladistvých je funkčne negramotných, čo znamená, že chýbajú čitateľské zručnosti potrebné pre každodenné aktivity alebo pracovné miesta. Okrem toho 70% tých, ktorí sú uväznení v našich väzniciach, nedokáže čítať lepšie ako na štvrtej úrovni čítania. Ako uviedlo ministerstvo spravodlivosti, „Spojenie medzi zlyhaním školstva a delikvenciou, násilím a zločinom je spôsobené neschopnosťou čítať.“
Rozumie Amerika, čo znamenajú tieto štatistiky? Predstavte si životy, ktoré by mohli byť zachránené a zločiny, ktorým by sa dalo zabrániť, keby len tí zločinci žili v prostredí, ktoré zdôrazňovalo význam čítania. Nehovoriac o peniazoch, ktoré by sa v Amerike mohli ušetriť, ak by naše už preplnené väznice mali menej obvinených. A je dokázané, že gramotnosť vytvára rozdiely v systéme trestného súdnictva. Po prepustení bývalého väzňa, ktorý sa naučil čítať, je len 16% pravdepodobnosť, že vráti do väzenia, oproti obvyklému číslu 70% tých, ktorým sa takejto pomoci nedostalo.
Nezamestnanosť a sociálny systém
Politici sa dnes domnievajú, že vytvorenie väčšieho počtu pracovných miest na americkej pôde pomôže znížiť mieru nezamestnanosti. Hoci je isté, že to môže vyriešiť niektoré problémy, nepomôže v ničom, ak ľudia, ktorí potrebujú prácu, nemajú zručnosti, aby ju získali.
Populácia negramotných dospelých v Amerike sa pri zamestnávaní spolieha na výrobné alebo rodinné podniky. Keď však tieto typy pracovných miest rýchlo miznú a existuje oveľa vyšší dopyt po pracujúcich s väčšími požiadavkami, negramotní dospelí zisťujú, že pracovné miesta, ktoré kedysi vedeli zastávať, už nie sú. Títo ľudia potom nemôžu nájsť nové pracovné miesta, pričom to začína neschopnosťou vyplniť žiadosť o zamestnanie alebo dokonca pochopiť, ako sa uchádzať o programy, ktoré im môžu pomôcť naučiť sa základy čítania alebo nájsť nové pracovné miesta.
Za toto Amerika platí cenu. 3/4 Američanov, ktorí dostanú potravinové lístky, čítajú na najnižších úrovniach gramotnosti a 90% užívateľov sociálnych dívaok sú neúspešní absolventi stredných škôl (BeginToRead.com) Ak by sa Amerika svoje úsilie viac zamerala na prevenciu negramotnosti a starostlivosť o svojich občanov v skorom veku, nebude sa o ne starať neskôr.
Tehotenstvo mladistvých
Plánované rodičovstvo sa zdalo byť jednou z najväčších tém, najmä keď boli správy plné príbehov drastických osudov, ako je Robert Lewis Dear. Ale čo keď sa neplánované tehotenstvo nikdy nedostalo do popredia? Gramotnosť výrazne znižuje pravdepodobnosť tehotenstva dospievajúcich. Dievčatá vo veku 16-19 rokov, ktoré sú na hranici chudoby alebo pod hranicou chudoby, majú šesťkrát vyššiu pravdepodobnosť tehotenstva mimo manželstva než dievčatá rovnako chudobné ale gramotné. Zatiaľ čo môže byť pravda, že chudoba je veľkou príčinou tehotenstva u dospievajúcich, štatistiky poukazujú na skutočnosť, že negramotnosť je pravdepodobne ešte nebezpečnejším rizikovým faktorom. Gramotnosťou nezmizne neplánované tehotenstvo, alebo neurobí plánované rodičovstvo zastaraným. Môže však pomôcť situácii.
Náklady na zdravotnú starostlivosť
Negramotnosť sa premieta do zdravotnej negramotnosti. Zdravotná gramotnosť je schopnosť osoby porozumieť zdravotným postupom, inštrukciám starostlivosti a iným lekárskym témam. 32 miliónov negramotných dospelých v našej krajine je pravdepodobne spadnutých do kategórie prvej úrovne, čo znamená, že dokážu pochopiť základné úlohy, ako sú termíny na schôdzky na lekárske vyšetrenie, ale nič iné.
Podľa výskumu a štúdií uskutočnených spoločnosťou Pfizer stojí negramotnosť v oblasti zdravotnej starostlivosti približne 3% až 5% nákladov na zdravotnú starostlivosť ročne. To znamená, že pri minimálnom odhade ide o viac ako 75 až 125 miliárd dolárov ročne. Je to preto, lebo tí, ktorí nie sú zdravotne gramotní, nie sú schopní porozumieť veciam, ako je správna rutinná starostlivosť, rozpoznanie alebo príznaky alebo inštrukcie na ich liekoch, ktoré môžu viesť k návratu choroby. Aj keď je to len malá časť nákladov na zdravotnú starostlivosť, ak by gramotnosť dokázala ušetriť hoci len dolár na zdravotnej starostlivosti, mali by sme to ignorovať?
Inovácie
Ale snáď hlavná výhoda gramotnosti, ktorú Američania nedokážu rozpoznať, je jej prínos pre inovácie. Podľa autora bestselleru a literárneho aktivistu Jamesa Pattersona, deti nebudú dobrí občania a „nebudú schopní sa pozrieť na problémy s porozumením„, ak sa čítaniu nebudeme venovať efektívnejšie. Keď sa deti naučia čítať kvôli porozumeniu, chápu o čo ide ak sa povie „myslieť inak“ a vyriešia problém. Je to viac než len výučba detí, aby rady čítali. Aj keď je to dôležité, oveľa menej záleží na čítaní ako na pochopení. Pochopenie vedie k informovanosti a inteligencii. To je to, čo by mohlo zachrániť náš národ. Všetky tieto otázky, o ktorých sa diskutuje, ako napríklad globálne otepľovanie a hraničná kontrola, môžu nakoniec vyriešiť päťročné chudobné dieťa v Chicagu. Ale znova možno sa to nestane preto, lebo v štvrti s nízkymi príjmami existuje jedna kniha zodpovedajúca príslušnému veku na každých 300 detí
Negramotnosť nie je problém, ktorý by sme mali riešiť, keď sa nám to bude hodiť. Mal by to byť významný problém. Malo by sa o tom hovoriť. Mal by sa s tým niečo robiť. Spojené štáty nemôžu pokračovať v zametaní negramotnosti pod koberec, pretože pravdou je, že nemôžeme ísť ďalších 10 rokov bez zmeny. Gramotnosť nie je liečbou na každý problém, ale je to začiatok. A niekde musíme začať.
Zdroj: The Odyssey
zdroje článku:
- http://fivethirtyeight.com/
- http://www.begintoread.com/
- http://www.huffingtonpost.com/2013/09/06/illiteracy-rate_n_3880355.html
- http://www.cnbc.com/2015/12/04/james-patterson-prolific-author-tackles-us-illiteracy.html
- http://www.pfizer.com/health/literacy/public_policy_researchers/overview_of_health_literacy_and_clear_health_communication