V blízkej budúcnosti by mali na vodíkový pohon jazdiť autobusy či vozy zásielkových služieb. V laboratóriách už autá na vodík fungujú a nič nebráni ich uvedenie do praxe. Zástupcovia verejnosti i odborníci nástup vodíkových áut vítajú, píše DENÍK.

Poradenská spoločnosť Grant Thornton vykonala v rámci štúdie o využiteľnosti vodíkovej dopravy v Česku hĺbkové rozhovory s trinástimi expertmi z oblastí výroby vodíka, vedy a výskumu, výroby automobilov, verejnej dopravy, mestských samospráv aj z oblasti financovania.

„Z úst väčšiny opýtaných zaznievalo, že dopravné prostriedky vyrábajúce elektrinu pomocou vodíkových článkov, by v najbližšej dobe mohli vo vývoji figurovať čoby predlžovač dojazdových vzdialeností elektromobilu,“ dodáva expert na alternatívne zdroje energie z Grant Thornton Jiří Dvořák.

Súčasný stav vodíkovej technológie v Česku experti často opisujú ako laboratórne, ale s dodatkom, že technológia je v podstate pripravená. Vývojovo vodíkový automobil nadväzuje na elektromobil a v blízkej budúcnosti by mohol vodík poslúžiť ako predlžovač inak obmedzenej dojazdovej vzdialenosti elektromobilu.

Ak by sa v budúcnosti nepodarilo vyvinúť batériové články s výrazne vyššou kapacitou, vodík by mal v tomto smere svoje miesto. Fakt, že auto na vodíkový pohon, je z hľadiska stavby motora v podstate elektromobil, široká verejnosť často netuší.

„Naším cieľom je zvýšiť povedomie o vodíkovej mobilite. Domnievame sa, že mnoho ľudí v Česku vôbec nevie, že autá na vodík už existujú, predávajú sa a fungujú u našich susedov. Technologicky sa jedná vlastne o elektromobily, ktoré získavajú zdroj elektrickej energie z palivového článku, nie dobíjaním zo siete. Je dôležité nestavať vodík do pozície, či áno alebo nie, ale kedy. Ďalším krokom k väčšiemu rozšíreniu však musí byť vybudovanie infraštruktúry, „uviedol riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška.

Opýtaní experti nevnímajú budúci vývoj alternatívnych vozidiel ako zápas medzi elektromobilmi a automobilmi na vodíkový pohon, ale ako dve cesty alternatívneho čistého pohonu, ktoré sa môžu vzájomne dopĺňať. Súčasná podpora elektromobility teda môže zároveň napomáhať rozvoju vodíka v doprave.

V otázke blízkej budúcnosti vidia odborníci potenciál predovšetkým v autobusovej doprave, ktorá je už v súčasnosti dobre technologicky zvládnutá. Vždy je však nutné mať na pamäti aj ekonomickú stránku. Celkovo panuje zhoda, že rôzne formy ostrovných vodíkových prevádzok môžu byť veľmi zaujímavé ako z pohľadu úspory emisií, tak postupne aj z pohľadu znižovania prevádzkových nákladov.

Jedná sa síce primárne o autobusovú dopravu, ale využitie môže vodík nájsť napríklad u zásielkových služieb. Všeobecne by sa tieto prevádzky mali brať ako pilotný, teda ako predstupeň celoplošného využívania, kde sa vyskúša reálny životný cyklus vodíkovej technológie.

Väčšina oslovených odborníkov súhlasí s tým, že kľúčovou križovatkou vo využití vodíka v doprave je rozhodnutie, čo má byť skôr. Či začať s výstavbou infraštruktúry plniacich staníc alebo s výrobou a predajom automobilov.

„Je jasné, že jedno bez druhého postráda zmysel. Všeobecne ale panuje zhoda, že podpora zo strany štátu by mala ísť primárne do rozvoja infraštruktúry. Následná podpora samotných vozidiel dáva zmysel len pre konečných zákazníkov, “ zhŕňa Jiří Dvořák z Grant Thornton.