San Francisco sa chce zbaviť „urážajúcej“ fresky.

Stredná škola Georga Washingtona má problém. Aktivistov urážajú maľby na stenách. A tak je ich osud spečatený. Musia zmiznúť.

V 18.storočí bola Severná Amerika iným miestom ako dnes. Bol to kontinent osídlený „bielymi mužmi“ len v blízkosti mora. Východné pobrežie bolo kolóniou Veľkej Británie, juh kolonizovali Francúzi a na Západe postupovali Španieli. Belosi, považujúci iné rasy za menejcenné a vlastniaci černochov ako otrokov, rozširovali svoje panstvo. Vnútro Ameriky obývali stovky indiánskych kmeňov.

Po vojne za nezávislosť, keď sa dovtedajší anglickí kolonisti osamostatnili, získali možnosť „slobodne“ sa rozvíjať. Vznik Spojených štátov amerických ako spoločenstva slobodných občanov bol obmedzený len na bielu rasu. Černosi ostali otrokmi a Indiáni prekážkou pri obsadení celej krajiny.

Túto skutočnosť zachytil významný rusko-americký maliar Arnautoff, ktorý na 13 monumentálnych freskách na strednej škole v San Francisku znázornil život prvého prezidenta Georga Washingtona. V tridsiatych rokoch 20.storočia, keď maľby vznikali, pravda ešte mohla byť vyslovená. Dnes sú považované za jedno z významných kultúrnych dedičstiev Ameriky.

Arnautoff maľoval podľa histórie, ktorú by chceli niektorí utajiť. Vlastnil Washington otrokov? Áno, rovnako ako aj ďalších 18 amerických prezidentov „slobodnej“ Ameriky. Postupovali osadníci na Západ cez mŕtvoly pôvodného obyvateľstva? Áno, prakticky všetky zmluvy s Indiánmi „čestní“ belosi porušili a heslom doby sa stal slogan: Dobrý Indián, mŕtvy Indián.

Fresky popisujú na pozadí washingtonovských výjavov prácu čiernych otrokov, alebo zabíjajúcich, či mŕtvych Indiánov. Aktivisti tvrdia už od 60-tych rokov, že to uráža černochov a potomkov Indiánov. V tých časoch to boli len smiešne pokriky bláznov, ktorí chcú za každú cenu presadiť svoje videnie sveta. Dnes sa tí šialenci dostali k moci.

Pôvodný zámer, pamiatka nepamiatka, bol premaľovať fresky. Proti tomu sa zdvihol obrovský odpor naprieč celou umeleckou obcou. Maľby sú mimoriadne cenné a pre umeleckú históriu Ameriky by to bolo vandalstvo porovnateľné s likvidáciou umenia fanatickými mohamedánmi. Ale progresivisti pravdu nenávidia, takže posledné rozhodnutie hovorí, že dôjde k zakrytiu fresiek nejakou konštrukciou.

Vitajte v progresívnej Amerike!

https://www.latimes.com/california/story/2019-08-13/san-francisco-mural-controversy-george-washington