Prezident Emmanuel Macron chce zrušiť pravidlá umožňujúce niektorým štátnym železničným pracovníkom odísť do výslužby na plné dôchodky až 10 rokov pred ostatnými francúzskymi zamestnancami. Plán reformy hrozí rozdúchať napätie medzi vládou a odborovými organizáciami, čo pri podobných návrhoch v roku 1995 viedlo k najväčším štrajkom za posledné desaťročia. Tie nielen zastavili návrhy reformy, ale spôsobili také oslabenie vlády, že vláda nakoniec padla.

Macron povedal, že jeho vláda začne od začiatku roka 2018 revidovať nespočetné množstvo dôchodkových systémov Francúzska a vytvorí jednotný systém pre všetkých.

Reorganizácia dôchodkového systému ušitého na mieru pre štátnu železničnú skupinu SNCF by mohla ovplyvniť takmer 200.000 zamestnancov, najmä rušňovodičov, ktorí odchádzajú do dôchodku už vo veku 52, desať rokov pred bežným dôchodkovým vekom 62 rokov.

Emmanuel Macron túto myšlienku uviedol v júli v internej publikácii SNCF. Povedal, že chce v roku 2018 zaviesť predtým navrhnutú legislatívu a reformu, ktorá by bola účinná od polovice roka 2018 alebo od začiatku roka 2019.

Hovorca vlády Christophe Castaner v stredu dostal otázku, aký je plán prezidenta pre dôchodky SNCF. V tejto súvislosti uviedol, že to patrí do širšieho balíka dôchodkových reforiem.

To je cesta, ktorou to chce prezident urobiť,“ povedal Castaner na týždennom briefingu.

Macron, 39-ročný bývalý investičný bankár, bol zvolený kvôli sľubom, že bude presadzovať ďalekosiahle sociálne a ekonomické reformy, program, ktorý odvtedy vzbudil rast verejnej opozície odkedy nastúpil pred štyrmi mesiacmi do úradu.

Jeho vláda minulý štvrtok predstavila plány na zmiernenie Zákonníka práce, pričom z troch najväčších odborových organizácií, iba jedna hrozí protestami. Na jeseň však prídu ešte ťažšie testy, vrátane prepracovania poistenia v zamestnanosti a potom reforma dôchodkového zabezpečenia.

Dôchodky pO

V roku 1995 plány na zrušenie osobitného dôchodkového systému pre pracovníkov SNCF vyvolali najväčšiu vlnu pouličných protestov a štrajky verejnej dopravy v nedávnej francúzskej histórii.

Tieto protesty, vrátane trojtýždňového štrajku železničiarov, v konečnom dôsledku viedli k zrušeniu reformy, k odstúpeniu predsedu vlády Alaina Juppa a k voľbám, v ktorých voliči nahradili v roku 1997 pravicovú vládu za socialistov.

Macron povedal, že na ceste jeho kampane chce vyriešiť veľké rozdiely medzi dôchodkami zamestnancov zo štátneho a súkromného sektora a súčasne udržať dôchodkový vek na úrovni 62 rokov.

Okrem SNCF to bude znamenať reformu veľkorysých dôchodkov veľkých štátnych spoločností, ako je EDF, ktorých odborové organizácie tvrdo bojovali za svoje privilégiá.

Zdroj: Reuters