Od nepamäti ľudstvo bojuje, konflikty sa riešia zbraňou  a bohužiaľ väčšinou na ne doplácajú nevinní. Let malajskej spoločnosti MH17 bol jedným z prípadov, kde nič netušiaci ľudia nastúpili na let, ktorý sa pre nich stal poslednou cestou. Nemali šancu.

Rozhorčenie svetovej verejnosti je naozaj nesmierne a tak sa niet čo diviť volaniu po zistení páchateľov toho hrozného činu a preto boli pochopiteľné slová veľvyslankyne USA pri OSN Samanthy Powers : “Páchatelia musia byť vydaní spravodlivosti. Nesmú byť ochraňovaní žiadnym členským štátom OSN.

Netreba predbiehať závery vyšetrovania, ale krátka exkurzia do históriehovorí, že aktéri udalostí, kde došlo k obetiam na životoch vinou armády, alebo počas vojnových konfliktov, nakoniec vždy skončili nepotrestaní. Preberme si zopár najznámejších incidentov.

  • 11. 09. 1968 havarovalo pri Nice lietadlo Sud Aviation SE-210 Caravelle III spoločnosti Air France – zomrelo 95 ľudí. 10. 05. 2011 povedal bývalý vojenský tajomník Michel Laty v rozhovore na televíznom kanáli TF1, že let 1611 zostrelila raketa, ktorá sa odchýlila od svojej dráhy. Žiaden súd sa nekonal. O sankciách takisto nič nebolo známe.
    .
  • 21. 02. 1973 zostrelila izraelská armáda na Sinaji líbijský Boeing spoločmosti Arab Airlines. Na palube bolo 113 ľudí, 108 z nich našlo v troskách svoju smrť . Izrael svoju vinu na tejto katastrofe popieral. Priznal sa až po zverejnení nahrávok z čiernych skriniek. 30 spoločností – členov ICAO (Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo) hlasovalo pre odsúdenie Izraela. USA sa kritiky zdržali a OSN nenašla žiadne dôvody pre uvalenie akýchkoľvek sankcií proti tejto krajine. Izrael nakoniec uznal “chybu v úsudku” a pozostalým vyplatil kompenzáciu. Žiadny aktér nebol potrestaný.
    .
  • 29.04.1978 pravdepodobne chyba na navigačnom zariadení lietadla Kórejských Aerolínii KAL-902 na pravidelnej linke Paríž-Anchorage-Seoul spôsobila odchýlenie sa od plánovanej trasy o viac ako 1800km. Lietadlo sa nad Murmanskom dostalo do sovietskeho vzdušného priestoru a bolo zostrelené dvoma raketami P-60. Úlomky rakety pretrhli trup, došlo k prudkej dekompresii kabíny a dvaja pasažieri incident neprežili. Lietadlo núdzovo pristálo na jazere Korpijävri v Karélii. K žiadnym následkom, súdu, ba ani sankciám nedošlo. Sovietsky zväz vyplatil 100tisíc dolárov Južnej Kórei ako odškodnenie. Bohužiaľ fakt, že lietadlo sa dostalo hlboko do vzdušného priestoru pred tým, než bolo zachytené prostriedkami protivzdušnej obrany malo za následok sprísnenie predpisov sovietskej armády, ktoré neskôr viedli k fatálnej tragédii KAL-007.
    .
  • 27.6.1980 havarovalo lietadlo McDonnell Douglas DC-9 spoločnosti Itavia do Tyrhénskeho mora. Tragickým výsledkom incidentu pri lete IH 870 bolo 81 obetí. Dodnes nie je presne určené čo spôsobilo pád lietadla. V roku 2008 Francesco Cossiga, bývalý taliansky prezident prišiel s teóriou, že lietadlo bolo zostrelené raketou vystrelenou francúzskou stíhačkou kvôli informácii, že na palube lietadla sa nachádza líbyjský vodca Muamar Kaddáfi. Podľa iných nepotvrdených informácií leteli v jeho tesnej blízkosti dva líbyjské MiGy, snažiac sa zabrániť zameraniu radarom. Boli však odhalené a bol podniknutý pokus na ich zachytenie francúzskymi stíhačmi zo základne Solenzara na Korzike alebo Corsairmi z lietadlovej lode USS Saratoga. Pri útoku bol náhodne zasiahnutý aj DC-9. Jeden z MiGov unikol a druhý bol pravdepodobne zostrelený nad Kalábriou. Pre ďalšie posudzovanie udalostí (a následné odškodnenie obetí) je rozhodujúce uznesenie súdu z 28.1.2013, kde bolo konštatované, že pád lietadla bol spôsobený anglickou, francúzskou, alebo americkou stíhačkou pri prenasledovaní líbijského lietadla.
    .
  • 01.09.1983 letelo lietadlo Kórejských Aerolínii KAL-007 na pravidelnej linke z Anchorage do Seoulu. Následkom navigačnej chyby sa dostalo do sovietskeho vzdušného priestoru a po prelete Kamčatky a následne Sachalinu bolo zostrelené. Nikto z 269 ľudí na palube lietadla neprežil. Okrem zdokonalenia technických predpisov a uvolnenie GPS pre civilné účely, k žiadnym následkom nedošlo.
    .
  • 03. 07. 1988 počas bojovej operácie vstúpil americký krížnik Vicennes do teritoriálnych vôd Iránu. Počas operácie zaregistroval štartujúce iránske lietadlo A-300 nad Perzským zálivom. Lietadlo štartovalo oneskorene mimo  časového plánum naviac došlo k chybnej identifikácii a operátori na palube americkej lode ho považovali za útočiace iránske vojnové lietadlo. Za tento omyl zaplatilo pri zostrelení Airbusu najvyššiu cenu 290 obetí. Americká vláda tento prípad vyhodnotila ako vojnový incident a nielenže sa posúdila správnosť konania posádky vojnovej lode, ale veliteľ Vincennes, kapitán Rogers, bol neskôr vyznamenaný Rádom záslužnej légie za svoju úspešnú službu v období od roku 1987 do roku 1989. Naviac vyšetrujúci admirál Fogarty vyhlásil, že Irán musí niesť zodpovednosť za “riziká vyplývajúce z  prevádzkovania osobnej leteckej dopravy v tesnej blízkosti vojnového konfliktu.” Voči USA žiadne sankcie neboli vyvodené a vláda USA samozrejme žiadnu zodpovednosť za túto udalosť nepriznala.  Incident bol nakoniec zo strany USA uznaný ako “hrozná ľudská tragédia”, ale bez prevzatia právnej zodpovednosti. Spojené Štáty vyplatili rodinám obetí celkove 61.8 milióna dolárov,  čo bolo 213103.45 na pasažiera. Kompenzácie boli nie priznaním viny, ale ako “ex gratia” – t.j. “z milosti”.
    .
  • 4.10.2001 zmizlo nad Čiernym morom lietadlo Tu-154 letu 1812 Sibírskych aerolínií na pravidelnej linke z Tel Avivu do Novosibirska. Vyšetrovaním sa zistilo, že lietadlo bolo zostrelené omylom raketou ukrajinskej armády komplexu S-200 . Ukrajina incident popierala, ale nakoniec pod ťarchou dôkazov priznala, že v rámci armádneho cvičenia odpálila raketu S-200, ktorá spôsobila smrť 78ľudí. Ukrajina nakoniec v rámci vyrovnania sa so zodpovednosťou za túto tragédiu, vyplatila pozostalým po 200tisíc dolárov. Iné postihy, súd či sankcie nenasledovali.

Sumárne môžeme povedať, že ani v jednom prípade zostrelenia civilného lietadla sa nekonal žiadny medzinárodný súd a neboli udeľované žiadne sankcie…

Zdroj: 
http://usun.state.gov/briefing/statements/229455.htm
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/12147
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_1611
http://en.wikipedia.org/wiki/Libyan_Arab_Airlines_Flight_114
http://en.wikipedia.org/wiki/KAL_902
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerolinee_Itavia_Flight_870
http://sk.wikipedia.org/wiki/Let_Korean_Air_007
http://technet.idnes.cz/proc-americane-sestrelili-dopravni-letadlo-s-290-lidmi-na-palube-pbx-/tec_technika.aspx?c=A080121_221653_tec_technika_pka
http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812
http://zpravy.idnes.cz/ukrajina-priznala-ze-letoun-sestrelila-fcr-/zahranicni.aspx?c=A011004_135559_zahranicni_mhk