Vašu rannú dávku cereálií z krabice s obľúbenou komiksovú postavičkou nemožno považovať za zdravé raňajky. Austrálski experti na liečbu obezity vo svojej novej štúdii označili polovicu podobných produktov využívajúcich pre podporu predaja populárnej animovanej figúrky za škodlivé pre zdravie.

„Je mi veľmi smutno z toho, keď vidím tie všetky animované a komiksové postavy, ako sú zneužívané na prilákanie detskej pozornosti a hrajú tak významnú rolu k tlaku na rodičov, aby svojim deťom kupovali nezdravé potraviny,“ povedala výkonná riaditeľka spoločnosti pre boj s obezitou OPC Jane Martinová, ktorá spomínanú štúdiu zverejnila.

Experti skontrolovali celkom 186 vzoriek s obľúbenými kreslenými hrdinami na obale a zistili, že 52 percent z nich nespĺňa normy, ktoré pre zdravé potraviny stanovila Potravinová agentúra Austrálie a Nového Zélandu.

Spoločnosť OPC zverejnila, že 87 percent detských tyčiniek a 88 percent zmrzlín a nanukov sú plných tukov a cukrov. Za nezdravé bola označená aj tretina sledovaných detských cereálií.

„Deti sú v obchodoch prirodzene priťahované populárnymi farebnými figúrkami a potravín producenti to veľmi dobre vedia,“ povedala Martinová a dodala, že výrobcovia zneužívajú „obrovskej moci“, ktorú deti pri výbere tovaru nad svojimi rodičmi majú.

V Austrálii je obézny štvrtina detí

OPC vyzvala austrálsku vládu, aby sa nechala inšpirovať svojimi kolegami z Čile, ktorí v minulom roku schválili zákon, ktorý zakazuje využívanie lákadiel na deti pri propagácii výrobkov s vysokým obsahom cukru, soli a tuku.

„Je potrebné prijať naliehavé opatrenia, ktoré ochránia naše deti pred všadeprítomnou prehnanú propagáciou nezdravých potravín,“ povedala Martinová s tým, že reštrikcie pri predaji nezdravých detských potravín by pomohla v boji s detskou obezitou, ktorou trpí celá štvrtina austrálskych detí.

„Je hanbou, že tento silný marketingový tlak nie je využitý pre podporu predaja zdravších produktov,“ oznámila Martinová.

Na doplnenie svojho výskumu OPC pridal niekoľko ukážok potravín vrátane populárnych Frosties od Kellogg’s, ktoré majú na svojich obaloch animované detské hrdinu. Kritizovaní výrobcovia sa bráni tvrdením, že OPC „nepriamo rodičom detí hovorí, že sú pre nich menej dôležití ako obrázok tigra alebo opice na krabici s cereáliami.“