Mladá Baška asi vytvorí slovenský rekord v počte počtu nahlasovateľov trestnej činnosti na jedného ohlasovaného.

Mladá dievčina svojsky komentovala nešťastie v Prešove:

„Šťastie že tam nebývalý žiadni rómovia len gádže“ a svoje myšlienkové „veľdielo“ doplnila srdiečkom.

Na Slovensku sa hejty  voči majorite úradmi spravidla neriešia. V opačnom prípade vedia promptne konať aj „ex offo“, čo v konečnom dôsledku posilňuje vnímanie krivdy u majority.

Statusov hejtujúcich majoritu už bolo x. Baška má smolu hlavne v tom, že slovenská spoločnosť rozcítená nešťastím v Prešove reagovala na ten jej mimoriadne emotívne. Pre množstvo posielaných správ o statuse musela Polícia vypnúť prijímanie správ na svojej FB stránke.

Tak Polícii neostalo nič iné, len že nenávistným statusom dievčiny sa zaoberajú špecialisti na extrémizmus a nenávistné prejavy z NAKA. Slovo špecialisti pôsobí v tejto súvislosti naozaj tragikomicky.

Ako vnímam jej status ja, nešpecialista – „gadžo“ Miroslav?

Podľa toho čo je vidieť na FB patrí Baška s vysokou pravdepodobnosťou do slovenskej rómskej komunity, nakoniec aj ten problémový status to naznačuje.

Konšpiroval by som,  ak by som tvrdil, že by ma „gadža“ Baška rada videla mŕtveho. Ale radšej by videla  mŕtveho mňa, ako príslušníka svojej komunity. Dobre Baška, beriem na vedomie…

Ale čo získam tým, že Baška bude za svoj postoj vyjadrený v statuse stíhaná, obvinená, odsúdená?

Nič. Možno už taký status nikdy nedá ale to neznamená že začne mať „gadža“ Mira rada tak ako by povedal kapitán ASR v zálohe Andrej Danko „ako človek človeka“. Dnes aspoň „gadžo“ Miro vie, čo môže od Bašky čakať ak by sa niekedy ich životné dráhy kdesi stretli. Dokonca sa dá predpokladať, že ak „gadža“  doteraz mala za niečo menej, od chvíle trestu „gadžov“ začne už naozaj nenávidieť.

Nemalú časť Slovákov oddeľuje od Rómov neviditeľný múr postavený z oboch strán, vytvorený objektívnymi ako aj subjektívnymi krivdami či rozdielnym spôsobom života.

Baška vyrastá a je formovaná prostredím, v ktorom je ten múr dominantou a jej aj jedno, koľko tehličiek bolo do múru vložených z ktorej strany, stavajú ho obe.

Ten múr ale nerozoberieme potláčaním slobody slova, rovnako ako vzťahy medzi etnikami sa nedajú vybudovať cez represívne zložky štátu. Vlastne dajú, ale len vzťahy zlé a ešte horšie.

Malé prirovnanie pre lepšie porozumenie myšlienky:
Cesty Božie sú nevyspytateľné nakoniec aj taká Baška by čisto teoreticky mohla alebo možno aj môže skončiť v šťastnom vzťahu s „gadžom“.  Vtedy by sa jej dnešný názor rozplynul v osobnej skúsenosti v osobnom spolužití. Ak by jej však gadža pridelil štát (manželstvá na rozkaz vytvárali napr. Červení Kméri v Kambodži) dosiahlo by sa tým to isté? Asi nie, skôr opak.

Na Slovensku nastal čas vrátiť sa k slobode slova. Cez represívne  zložky štátu sa spoločnosť plná porozumenia vybudovať nedá. Píšem to s tým vedomím, že aj ja „gadžo“ budem (vlastne aj som) objektom hejtovania, na ktoré potom už nebude §. Ale práve  vďaka takýmto § a stíhaniam sa máme na Slovensku radi čoraz menej a to nemusí skončiť dobre.