Juraj Droba: rozhodne sa medzi mnou a Milanom Ftáčnikom

S Jurajom Drobom sa poznáme pár rokov. Nezastieram, že sa v mnohom nezhodneme, ale navzájom sa rešpektujeme. Nakoniec aj preto si tykáme a myslíme to úprimne. Keď sa rozhodol kandidovať za župana, napísal som, že má veľkú šancu uspieť. Tesne pred voľbami som sa ho opýtal na niekoľko otázok, ktoré podľa mňa stoja za odpoveď. Juraj Droba mi odpovedal.

V Tvojom programe je množstvo vizionárskych dopravných projektov. Ako ich chceš financovať, keď región bude musieť investovať vlastne zdroje? Naviac je toho toľko, že hrozí rozplynutie sa medzi rôznymi témami. Čo z toho je pre Teba najdôležitejšie?

Samozrejme, že zlepšiť dopravu nie je možné okamžite. Vytýčili sme si ťažkú cestu a chceme postupovať krok po kroku. Mnohé projekty sú náročné časovo aj finančne, to je jasné. Ale sú aj také, ktoré sa dajú zrealizovať pomerne rýchlo a lacno. Napríklad chceme odstrániť zbytočné súbehy rôznych druhov dopráv a dopravcov na jednej trase, ktoré dotuje buď štát alebo župa. To sa dá pomerne rýchlo. A hneď ušetríme aj zdroje, ktoré použijeme na ďalšie projekty.

Celý proces ale musí mať schopného manažéra, ktorý si dokáže určiť priority, ktorý dokáže komunikovať aj so štátom, mestom a mestskými časťami, resp. obcami. A všetkých prepojiť a motivovať, aby smerovali k jednému cieľu.

Ďalšie zdroje získame tým, že zavedieme nulovú toleranciu korupcie. Keď budeme poctivo súťažiť namiesto vyrábania obstarávaní niekomu na mieru, ušetríme 15 až 20 percent financií.
Niektoré opatrenia z nášho programu už rámcovo rozpočtované sú, len ich treba zrealizovať. Dodatočné zdroje vieme získať aj z predaja župného majetku.

Vadí mi, že si prešiel vzdelávanie veľmi stručne. Emmanuel Macron z reformy odborného školstva urobil kľúčovú agendu svojej vlády. Župa ma z tohto pohľadu nezastupiteľné miesto, zvlášť v Bratislavskom kraji s obrovskom koncentráciou priemyselných prevádzok, ktoré by sa mali na odbornom vzdelávaní podieľať. O komunikácii s firmami pritom nie je v Tvojom programe ani slovo. Vzdelávanie je investícia do budúcnosti. Cesty môžeme postaviť vždy za relatívne krátku dobu, ale odborníkov treba vychovávať celé desaťročia.

No, v programe hovoríme, že zlepšíme prepojenie stredných škôl s vysokými školami a praxou. A chceme aj upraviť financovanie stredných škôl v pôsobnosti kraja tak, aby nedoplácali na zapojenie sa do duálneho vzdelávania. Čiže to smerujeme práve k zlepšenie spolupráce s firmami.

Cítim zodpovednosť za vzdelávanie mladých ľudí a za ich úspech na trhu práce. Stredné odborné školy a gymnáziá majú v mojom ponímaní rovnocenné postavenie. Nie sú to školy pre menej a viac nadaných mladých ľudí, pre menej a viac usilovných, ale pre mladých ľudí s rôznymi zručnosťami a predstavami o svojom budúcom živote. Našim cieľom je motivovať mladých ľudí pre štúdium na stredných školách, osobitne odborných, a zvýšiť ich kvalitu. A chceme pre nich vytvoriť atraktívnu ponuku vzdelávania v podobe rôznych kurzov.

O tomto všetkom sa v našom programe píše, rozmýšľame teda rovnakým smerom. A ja ako človek, ktorý väčšinu svojho aktívneho života podnikal beriem prepojenie komerčnej sféry so školstvom ako nesmierne dôležité.

Na Postoji sa objavil zaujímavý článok, kde sa priamo na mieste redaktori presvedčili, že „Kotlebovcom“ ide o razantné zvýšenie poslancov na zastupiteľstvách. Budeš schopný v prípade víťazstva komunikovať aj s ľuďmi, ktorí sú možno hodnotovo na opačnej strane než Ty?

Župa nie je o tom, kto sa s kým chce baviť. Ale o tom, čo treba urobiť. Župa pod mojim vedením nebude ani konzervatívna, ani liberálna a budem hľadať cestu na spoluprácu s každým, okrem extrémistov. Súčasnému županovi vyčítam okrem iného aj slabú komunikáciu, na tomto poste to je kľúčová úloha. A myslím si, že Bratislavský kraj bude mať s Kotlebovcami relatívne najmenšie problémy.

Trocha osobná otázka – vyzerá to tak, že spoločnosť je dnes výrazne rozdelená na liberálnu a konzervatívnu časť. Napriek tomu, že sa hlásiš k prvej skupine, ako človek so zodpovednosťou za celý kraj budeš zastupovať aj ľudí s konzervatívnymi názormi. Myslíš, že budeš vedieť vyvažovať podporu aktivít rôznych občianskych skupín z oboch strán názorového spektra? A to nielen finančnou alebo organizačnou podporou, ale napríklad aj osobnou účasťou ako predstaviteľ kraja?

Župa sa neriadi ani liberálne, ani konzervatívne. Je to o niečom úplne inom. Myslím, že som už veľa krát ukázal, že som v prvom rade manažér a pragmatik. Chcem byť županom každého a jednou z mojich silných stránok je schopnosť rešpektovať rozdiely a hľadať možnosti, ako spolupracovať. Mám veľa dobrých priateľov aj v tej druhej skupine. Dokonca tých najlepších. V SaSke o mne so smiechom hovoria, že som sa narodil preto, aby som spojil jednu polovicu sveta s tou druhou. Určite chcem byť županom, ktorý bude ľudí spájať. V našom kraji chcem, aby sa cítili rovnako doma všetci, ktorí tu majú trvalý pobyt a dodržiavajú zákony.

Juraj Droba
Juraj Droba: Budúcnosť bratislavskej dopravy vidím na koľajniciach. Električka nestojí v zápche, má väčšiu kapacitu, šetrí životné prostredie. / video z FB stránky Juraj Drobu

Prieskumy verejnej mienky zatiaľ neukazujú, ze by si mal isté víťazstvo. Spoliehaš sa na nejakú tajnú zbraň, alebo ideš svojim tempom?

Pri takej nízkej účasti, aká sa pri župných voľbách očakáva, nehrajú prieskumy až takú veľkú rolu. Stačí, keď si spomeniete na posledné voľby primátora Bratislavy. Ešte týždeň pred voľbami favorizovali prieskumy Ftáčnika a Kňažka s veľkým náskokom pred ostatnými. A nakoniec sa smial Nesrovnal, v prieskumoch so stratou tretí. Prieskumy sa výrazne mýlili aj v prípade posledných parlamentných volieb, hlavne Procházka a jeho Sieť by o tom vedeli rozprávať.

My sa sústredíme na svoj plán a ideme podľa neho až do konca. SaS je schopná mobilizovať svojho voliča (viď posledné parlamentné voľby, keď mala SaS ešte mesiac pred voľbami v prieskumoch len 6 percent) a som jeden zo štyroch kandidátov, ktorí môžu vyhrať. Nakoniec sa podľa všetkého rozhodne medzi mnou a Milanom Ftáčnikom.


Publikovaný

v

,

od

Značky: