Financial Times: Nórsku začínajú vadiť veľké elektromobily, krajina zavádza daň za Teslu

Nórsko je svetovým lídrom v predaji elektromobilov. Vláda ich predaj podporovala dotáciami i vysokými daňami na autá so spaľovacím motorom. Ich majitelia platili nižšie mýto aj parkovacie poplatky. S tým bude zrejme koniec. Vláda navrhuje zaviesť daň na predaj elektromobilov s hmotnosťou viac ako dve tony, píšu Financial Times.

Hoci elektromobily negenerujú žiadne škodlivé emisie, cesty ničia úplne rovnako, ako ostatné vozidlá. „Nie je to len o emisiách. Porovnajte ich napríklad s verejnou dopravou, „hovorí ekológ Andreas Halse pre Financial Times.

Vodiči elektromobilov majú aj ďalšie úľavy – v Osle môžu napríklad jazdiť v pruhu pre autobusy. Šoféri autobusov si však teraz sťažujú, že ich pruhy sú upchaté.

Problémom je aj ich nabíjanie. Infraštruktúra stále neponúka dostatok dobíjacích staníc. V niektorých oblastiach sa jednoducho môže stať, že si vodiči auto nenabijú.

Stredopravicová vláda teraz zavádza zdaňovanie elektromobilov s hmotnosťou viac ako dve tony. Do tejto kategórie spadajú Tesla Model X a Tesla Model S. Preto sa novej dani prezýva „daň za Teslu“.

„Toto je daňová bomba. Zahrávajú sa s celým trhom elektrických vozidiel. Je to zlý signál, ktorý zasiahne zákazníkov, „hovorí Christina Bu, generálna tajomníčka Nórskej asociácie elektromobilov.

Nová daň by sa mala pohybovať v rozmedzí 36 tisíc až 82 800 nórskych korún.

Vozidlá Tesly sú obľúbené hlavne medzi bohatšími nórskymi rodinami, pretože si poradia so severskými zimami a utiahnu príves, s ktorým rodiny rady cestujú.

Predaje elektromobilov a hybridných vozidiel v Nórsku dosiahli za minulý mesiac 60 percent všetkých predaných áut. Nórsko bolo najúspešnejšou európskou krajinou v ich predaji. Do roku 2025 si dokonca stanovilo cieľ prestať predávať autá so spaľovacími motormi úplne.

Napriek úspechom v predajoch je trh s elektromobilmi stále krehký, dodáva generálna tajomníčka Bu. Napríklad v Dánsku sa ich predaje prepadli.

„Je príliš skoro. Nikto nehovoril, že daň nepríde. Vláda ale sľubovala, že podmienky zachová do roku 2020, „dodáva Bu.

Nórskou politikou teraz hýbe elektomobilová debata. Návrh ale môže ešte naraziť v parlamente.


Publikovaný

v

od

Značky: