Fascinujúci článok o údržbe stealth lietadiel

Jedna z najviac utajovaných vecí na lietadlách piatej generácie je poťah povrchu, ktorý pohlcuje radarové žiarenie (RAM = radiation-absorbent material). Tento poťah je nanášaný na lietadlo až po jeho dokončení a ani jeden centimeter povrchu na exponovaných miestach nesmie byť vynechaný. Každá medzera, každý nedostatok sa prejaví ako zväčšenie tzv. radarového prierezu (RCS = radar cross-section). Lietadlo sa pri popraskanom alebo chýbajúcom povrchu RAM objaví na radare oveľa skôr, prestane byť „neviditeľné“.

Zároveň však tieto lietadlá musia lietať nadzvukovou rýchlosťou, čím sa povrch v prednej časti, kde kladie odpor vzduchu, extrémne prehrieva, musia znášať obrovské preťaženia, aktívne pôsobiť od trópov po Arktídu, od púští po prostredie dažďových pralesov. To vytvára mimoriadne nároky na poťah, ktorý, ako bolo povedané, je nanášaný osobitne. Vrstva RAM sa počas prevádzky postupne obrusuje, praská a odlupuje sa. Tým sa stráca hlavná výhoda piatej generácie lietadiel, teda neviditeľnosť (resp. veľmi nízka viditeľnosť z prednej časti) na radaroch.

Z uvedeného je zrejmé, že súčasťou prípravy lietadiel nie je len dotankovanie či ovešanie zbraňami. Treba aj sústavne kontrolovať RCS lietadla a pokiaľ sa táto hodnota zvýši nad limit, okamžite treba lietadlo začať servisovať.

Text je vysvetlením, prečo je letová hodina americkej stíhačky F-22 taká drahá (60tisíc dolárov) a prečo je súčasne letuschopných maximálne 50% lietadiel v stave armády.

Článok popisuje náročnú údržbu stealth povrchu stíhačiek F-22. Stroje sa berú každý týždeň na kontrolu RCS a tie, čo sú na tom najhoršie, teda vykazujú výrazné zníženie stealth charakteristík, si okamžite berie na opravu špeciálna čata údržbárov RAM poťahu.

Čo to znamená? Podľa článku je potrebné urobiť okolo 150 nevyhnutných opráv na približne 30 rôznych paneloch lietadla. Dokončenie týchto opráv môže trvať až tri týždne.

„Robíme všetko od veľkých trojtýždenných opráv až po to, čo voláme bodová [spike] údržba, ktorá zaberie niečo cez víkend,“ povedal seržant Stovall.

Udržbáři odstránia poškodené oblasti poťahu brúsením a následným dôkladným začistením týchto oblastí pieskovaním, aby sa zaistilo správne spojenie nanášaných vrstiev.

Akonáhle je čistenie dokončené, znova se aplikuje náter. Začína to bootovacou vrstvou, čo je tajný chemický materiál absorbujúcí radarové žiarenie a ktorý vlastne umožňuje stealth vlastnosti. Nasledujú vrchné vrstvy farby a nakoniec sa prevedenie kontrola RCS.

V oblastiach, ako je Florida, údržba RAM musí byť prevádzaná v klimatizovaných halách. Vysoká vlhkosť vzduchu totiž negatívne pôsobí na chemikálie, ktoré sa pri obnovovaní stealth vlastností používajú. Tieto haly su vždy plné, je to nikdy nekončiaci kolotoč.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/29218/these-images-of-an-f-22-raptors-crumbling-radar-absorbent-skin-are-fascinating