ECHO24: Príbeh geniálneho podnikateľa Jančuru

Český portál Echo24 zverejnil zaujímavý článok o podnikateľovi Radimovi Jančurovi, ktorého žlté autobusy a vlaky RegioJet poznáme aj zo Slovenska

Príbeh jeho firmy Student Agency, ktorá zabezpečuje rýchle a komfortné cestovanie za menšie peniaze a naviac bez dotácií je marketingovým zázrakom. Inak ani nemožno nazvať situáciu, keď pôvodné dotácie na železničnej trati Praha Ostrava boli 7 miliónov a štát doplácal zľavnené lístky pre študentov a dôchodcov vo výške 17 miliónov korún. Keď začali na rovnakej trati jazdiť „bez dotácií“ komerční prepravcovia, prudko vyskočili poplatky za zľavy na celkových 109 miliónov korún a Jančurov RegioJet si z toho krajca odkúsol 58 miliónov.

.
A oslavovať Jančuru za to, že ako bokovku skultúrnil zopár desiatok autobusových a vlakových spojení? No, oslavuje niekto Hitlera za diaľnice?

Sú dve vysvetlenia – český národ s príchodom komercie na koľajnice uchvátila možnosť viesť sa v čistučkých a nablýskaných vozňoch napríklad RegioJetu a Češi začali cestovať ako zmyslov zbavení. Alebo si cestujúci začali kupovať študentské lístky a cestovať za zľavnené jazdné, pričom sprievodcom komerčnej linky je to srdečne jedno. Firma totiž dostane rozdiel v cene preplatený od štátu.

Ďalšie dotácie sú nepriame, keďže komerčné linky jazdia výlučne na ekonomicky výnosných tratiach a lokálne linky s masívnymi stratami hradí štát a samospráva.

Neúspechy Jančuru sú veľkoryso prehliadané, podľa portálu je jeho obraz geniálneho podnikateľa len fikciou. Týka sa to jeho cestovky Dovolena.cz, či taxikárskej firmy Tick Tack v Prahe.

O to viac ho vidno pri samoprezentácii ako bojovníka za „férové pravidlá,“ proti „korupcii“ a za odstránenie konkurencie. V skutočnosti má portál Echo24 podozrenie, že až taký nestranícky nie je. Keď mal šéf strany ANO konflikt s konkurenciou pri boji o reorganizáciu polície, autobusy RegioJetu  obsahovali antireklamu na ministra vnútra spolu s číslom jeho mobilného telefónu.

S predsedom strany ANO, Andrejom Babišom, ho spája aj podozrenie, že kvôli diere v zákonom obišiel Daňový úrad presne ako Babiš. Aby sme boli presní dokonca v ešte väčšej miere. Echo24 uvádza:

Andrej Babiš sa dostal do problémov, keď si od svojho Agrofertu kúpil za jeden a pol miliardy dlhopisy so šesťpercentným úrokom. Tým zmenšil daňový základ o 90 miliónov a rovnakú sumu inkasoval vo forme každoročnej dividendy, ktorú nemusel zdaniť.

Jančura bol radikálnejší. Novozaložený Student Agency Holding vydal v roku 2012 dlhopisy za 900 miliónov s 12% úrokom a svojmu majiteľovi Jančurovi ich odovzdal v rámci účtovnej operácie. Stačilo, že podnikateľ previedol svoje tri firmy pod strechu holdingu. V tomto prípade sa z daňového základu odpisuje 110 miliónov a Jančura dostáva ako nezdanenú dividendu čiastku o dva milióny nižšiu.

Hovorca Student Agency Aleš Ondrůj vysvetľuje, že nejde o obchádzanie daňových povinností. Dlhopisy sú u Jančura zaparkované dočasne a podnikateľ ich okamžite ponúkne investorom, až RegioJet získa zmluvu na prevádzkovanie nejakej dotovanej trate a bude potrebovať kúpiť pár súprav.

To sa však zatiaľ nestalo, pretože súťaží z poslednej doby sa Jančurova firma buď nezúčastnila, alebo neuspela. Daňové výhody pre holding a jeho majiteľa teda vznikli iba ako vedľajší a nechcený účinok. Ondrůj zdôrazňuje, že „peniaze z úroku z dlhopisov boli vrátené naspäť do firmy a použité pre ďalší rozvoj podnikania“. Dokumenty o tom nie sú k dispozícii verejnosti, podľa hovorcu ale boli odoslané bankám aj finančnej správe.“


Publikovaný

v

od

Značky: