Indické vzdušné sily (IAF) chcú údajne ukončiť prácu na jednom z najambicióznejších spoločných indicko-ruských obranných programov: spoločný vývoj a výrobu Sukhoi / HAL bojovej stíhačky piatej generácie (FGFA), známej v Indii ako Perspektive Multi-role Fighter (PMF). Funkčná stíhačka 5.generácie je projekt, ktorý by posunul obe krajiny prudko dopredu.

Podľa Defense News, významní predstavitelia IAF sa obávajú, že nové lietadlo nebude spĺňať požadované podmienky, vrátane stealth a prierezových funkcií. Boli by potrebné veľké štrukturálne zmeny, „čo nemožno splniť pri existujúcich ruských prototypoch,“ uvádza článok. V dôsledku toho „IAF nie sú ochotné pokračovať v programe,“ povedal vysokopostavený predstaviteľ IAF.

FGFA tiež nemá koncepciu modulárnych motorov, takže údržba a prevádzkyschopnosť flotily je drahá a obťiažna,“ pokračuje článok. „Druhý predstaviteľ IAF uviedol, že modulárny koncept motora je potrebný pre prevádzkyschopnosť flotily. Dostupnosť lietadiel FGFA sa skráti len vtedy, keď to môže urobiť samotný užívateľ.

Počas niekoľkých mesiacov IAF vyjadrila svoju nechuť k spoločnému indo-ruskému stíhaciemu projektu napriek nedávnemu odporúčaniu expertného panelu zriadeného indickým ministerstvom obrany, aby sa projekt pohol vpred .

Pri rokovaniach sa za posledné dva roky dosiahol len malý pokrok. Jednou z najdiskutovanejších otázok zostáva prenos citlivých technológií lietadiel z Ruska do Indie. Ako som  vysvetlil  vo februári:

Predtým, ako sa India posunie ďalej, chce mať záruku, že v budúcnosti bude môcť modernizovať stíhačku bez ruskej podpory. To by vyžadovalo, aby Moskva zdieľala zdrojové kódy (citlivý počítačový softvér, ktorý ovláda rôzne systémy bojových lietadiel – kľúč k  elektronickému mozgu lietadla). Stíhačka 5.genrácie FGFA by navyše mala priamo podporovať indický program pokročilého moderného bojového lietadla (AMCA) – samostatný indický projekt stíhacej piatej generácie. 

stihacka 5.generacie

Hneď na začiatku obe strany tiež nesúhlasili s tým, aké technológie by sa mali začleniť do prototypu lietadla. Po vyhodnotení prvého prototypu PAK FA T-50 (ruský prototyp PMF) IAF chceli viac ako 40 zmien. Zmeny sa okrem iných vecí týkali toho, čo bolo vnímané ako nedostatky v motoroch lietadla, schopnosti stealth a schopností nosiť zbrane, poznamenal som začiatkom tohto roka. Ďalšou prekážkou zostáva počet lietadiel, ktoré sa majú  objednať :

Rusko koncom roka 2015 oznámilo, že by mohlo zaviest len peruť (18-24 lietadiel) stíhacích lietadiel PAK FA a namiesto toho obstarať ďalšie lietadlá Suchoj Su-35. Pôvodná dohoda predpokladala, že Rusko obstará 250 a India 144 lietadiel za cenu približne 30 miliárd dolárov do roku 2022. V dôsledku toho India hrozí, že opustí celý projekt. Rusko zase urobilo množstvo ústupkov vrátane ponuky na zníženie indického finančného príspevku z 6 na 3,7 miliardy dolárov za tri prototypy PAK FA T-50 a podstatné transfery technológií.

Moskva nedávno nazvala ruskú variantu bojového lietadla PAK FA / FGFA Su-57. Podobne ako jeho indicko-ruský náprotivok, stíhačka 5.generácie SU-57 bude mnohoúčelové jednomiestné dvojmotorové lietadlo piatej generácie na vybojovanie vzdušnej nadvlády a útoky v zázemí nepriateľa.

Anonymné komentáre z prostredia IAF pre Defense News majú pravdepodobne za cieľ posilniť vyjednávaciu pozíciu Indie voči Rusku v súčasnom kole rokovaní. Je nepravdepodobné, že IAF okamžite odpíše program vývoja stíhacieho lietadla.

Zdroj: The Diplomat