Stále dookola počúvame, že nás umelá inteligencia a roboti pripravia o prácu. Moja rýchlovarná kanvica však tvrdí opak, píše Tim O’Reilly.

Včera som nešikovne postavil rýchlovarnú kanvicu na hranu drezu. Prásk! Prevrátila sa a rozbila na kusy. Tak som otvoril Amazon, našiel tam veľa kanvíc s vysokým užívateľským hodnotením a za pár minút jednu z nich objednal. Ako prémiový zákazník som si mohol vybrať bezplatné dodanie ešte ten istý deň do šiestich hodín večer. Teraz vďaka tomu popíjam svoj ranný čaj, ako by sa nič nestalo.

Pamätáte si ešte, že sme kedysi nechceli veriť tomu, že Amazon ponúka dodanie do dvoch dní zadarmo? A potom do nasledujúceho dňa? Teraz veľa tovaru dostanete k dverám už za pár hodín.

Amazon neprestáva dvíhať latku. Využíva nové technológie nielen k znižovaniu nákladov, ale aj k poskytovaniu nových kvalitnejších a rýchlejších služieb: teší svojich zákazníkov lepšou starostlivosťou a nižšími cenami. Klienti potom reagujú nákupom ďalších produktov. Amazon tak rastie rýchlejšie, investuje viac a teší viac zákazníkov, ktorí si kupujú viac tovaru – a tak stále dokola.

To je príklad čomu Jeff Bezos hovorí „zotrvačník“:

Mnohým firmám očividne nedochádza, že štruktúra s nižšími nákladmi, nižšie ceny a širšia ponuka sú len časťami tohto zotrvačníka. Ak všetko vo výsledku nezaručuje lepšiu zákaznícku skúsenosť, zotrvačník sa začne zadrhávať a nakoniec sa zastaví.

Pýtate sa, čo má toto všetko spoločné s umelou inteligenciou a obávanou budúcnosťou bez pracovných miest pre ľudí? Prezrite si nasledujúcu tabuľku zobrazujúcu nárast pracovných miest v Amazone počas troch rokov, v ktorých počet robotov v jeho skladoch vzrástol z 1400 na 45 000:

 

Spoločne s robotmi sú skrátka potrební aj ľudia. Amazon to chápe veľmi dobre. Nedávno som hovoril s jedným tamojším manažérom, ktorý má na starosti realizáciu objednávok a logistiku. Roboti podľa neho firme umožňujú uložiť do skladov viac tovaru a tak urýchľujú jeho vyzdvihnutie. Vďaka tomu ho firma zvládne zákazníkom dodať viac a rýchlejšie. Lenže Amazon očakáva, že v nasledujúcom roku a pol najme okrem robotov aj ďalších sto tisíc pracovníkov. A veľkú časť z nich umiestni práve do centier pre plnenie objednávok.

Toto číslo navyše nezahŕňa všetky osoby zapojené do doručovania. Spomínate si na časy, kedy pošta Spojených štátov amerických mlela z posledného a obmedzovala služby aj prevádzkových hodín? Ľuďom ako ja teraz chodí aj niekoľko zásielok za jeden deň a poštár s nimi občas zazvoní aj večer, pracujúc nadčas. Peer-to-peer doručovacia služba Amazon Flex (predstavte si ju ako Uber pre balíky) rastie tak rýchlo, že by mohla zosadiť Lyft z miesta druhého najväčšieho zdroja pracovných príležitostí pre vodiča na požiadanie.

Do sumy novovytvorených pracovných miest sa navyše nepočítajú miesta v prinajmenšom 100 tisícoch menších firmách, ktoré využívajú platformu Amazonu na predaj a distribúciu vlastného tovaru. Mnoho z nich by sa bez Amazonu na trh nedostalo. Môj brat je toho príkladom. Prevádzkuje malú distribučnú firmu so skladom vo Front Royal vo Virgínii a rozosiela knihy z druhej ruky, automobilové súčiastky a rôzny tovar z dovozu.

Amazon nám tak znovu a znovu pripomína, že to nie je technologický rozvoj, čo likviduje pracovné pozície – ale krátkozraké obchodné rozhodnutia využívajúce technológie iba k zníženiu nákladov a obohateniu firemných ziskov.

Toto je hlavná štruktúra návrhov pre uplatnenie technológií: Robte viac. Robte veci, ktoré boli predtým nepredstaviteľné.

Možno si myslíte, že dodávka v rovnaký deň je len krehkou barličkou, o ktorú sa opierajú sny o lepšej budúcnosti. Že je to len ďalší liek na „problém krajín rozvinutého sveta“. Revolúcia v logistike ale pomôže aj tým ľuďom, ktorí už majú všetko a ktorých najväčšou starosťou rozhodne nie je rozbitá rýchlovarná kanvica… Dobrým príkladom je Zipline, startup zaisťujúci doručovanie zásielok Dronmi. Neprepravujú ale spotrebný tovar, ale životne dôležité krvné zásoby a lieky. Preskakujú tak potrebu ciest a nemocničnú infraštruktúry 20. storočia a prinášajú životodarnú a spásnu krv na kliniky a menšie regionálne nemocnice: kdekoľvek vo Rwande ju tak dostanú do 15 až 20 minút. (Popôrodné krvácanie je jednou z hlavných príčin úmrtí v krajine, ktorá nemá peniaze na skladovanie krvi všetkých skupín v blízkom dosahu všetkých potrebných.)

Aj z ďalších signálov, ako je program Uber na rozváženie protichrípkových vakcín na vyžiadanie, môžeme vyvodiť, že sa rysuje nový systém zdravotníctva, ktorý dostane starostlivosť k potrebným, nech sú kdekoľvek. V takomto systéme nebudeme zamestnávať iba robotov, ale aj zdravotníkov preškolených k využívaniu pokročilých technológií (vrátane telemedicíny na báze senzorov, rozšírenej reality a umelej inteligencie). Budeme poskytovať lepšiu starostlivosť lacnejšie a zamestnáme obrovské množstvo ľudí v najrýchlejšie rastúcom priemyselnom odvetví 21. storočia.

Keby sa zdravotnícke služby rovnako ako Amazon zameriavali na zlepšovanie života svojich klientov, čo by mohli robiť inak? Nemocnice by technológiu nepoužívali k obyčajnému zrážaniu nákladov, nezvyšovali by ceny za prístup k najnovším medicínskym technológiám a neskracovali by čas, ktorý lekári trávia s pacientmi. Prenechali by strojom to, v čom vynikajú, čo je zvyšovanie efektivity. Ľudia by vďaka tomu mohli tráviť viac času spolu a lekárska starostlivosť by bola o to bohatšia, lepšia a humánnejšia.

Až sa dočkáme výraznejšej automatizácie logistiky a doručovacie náklady spadnú ešte nižšie, aké ďalšie druhy služieb sa zmenia? Budú si ľudia na nových pracovných miestach vzájomne robiť radosť zatiaľ netušenými výrobkami a službami?

Ľuďom presvedčeným o tom, že nás čaká budúcnosť bez pracovných miest pre ľudí, absolútne zlyháva fantázia. Tkáči, ktorí pri povstaní ludditov v roku 1811 rozbíjali tkáčske stavy, si nedokázali predstaviť, že ich potomkovia budú mať viac oblečenia ako európski králi a kráľovné. Stroje zefektívnili prácu tkáčov a rozšírili po nej dopyt, pretože znížili cenu látok, a výhodným materiálom ľudia vynašli nové využitie. Začali sa zdobiť neustále sa meniacou paletou farieb a strihov, no taktiež vyrábať chirurgické sieťky alebo vesmírne skafandre.

Kedykoľvek sa z niečoho nedostupného stane spotrebný tovar, niečo iné na hodnote zase získa. Ak využijeme nárast produktivity k vytváraniu hodnoty pre spoločnosť a postaráme sa o to, aby sa z tejto hodnoty mohlo tešiť čo najviac ľudí, budú vznikať nové a nové pracovné miesta.

Neobmedzujte sa na zrážanie nákladov. Robte toho viac!