Brusel vytiahol do boja s cielenou reklamou na webe. Príjmy z inzercie môžu klesnúť, varujú Česi

Sprísnenie pravidiel pre ochranu súkromia v elektronickej komunikácii, ktoré podporil tento týždeň Európsky parlament, môže mať negatívny dopad na ľahko dostupný bezplatný a pestrý obsah, na ktorý sú užívatelia internetu zvyknutí.

Stanovisko europoslancov je ranou obchodnému modelu, ktorý je založený na príjmoch z cielenej reklamy. Na možné negatívne dopady nariadenia ePrivacy, s ktorým na začiatku roka prišiel Brusel, na digitálny priemysel upozornili zástupcovia českého biznisu.

„Nariadenia ePrivacy v prijatej podobe znamená drastický zásah do financovania produkcie obsahu pomocou príjmov z reklamy. Možno očakávať, že dramaticky ovplyvní už tak zložitú ekonomickú situáciu rady médií a obmedzí pestrosť obsahu na internete, „upozorňuje predseda Združenia pre internetový rozvoj (SPIR) Ján Simkanič.

Európsky parlament, ktorý tento týždeň zasadal v Štrasburgu, schválil stanovisko k pripravovaným pravidlám na ochranu súkromia v elektronickej komunikácii. S ich návrhom prišla na začiatku roka Európska komisia a teraz sa k nim vyjadrujú aj ďalšie únijné inštitúcie – okrem europoslancov hľadajú spoločnú pozíciu aj členské štáty.

Jedným z kameňov úrazu celej diskusie je tzv. Ustanovenie o cookies, ktoré sa Komisia rozhodla zjednodušiť.

Nové pravidlá by podľa jej predstavy mali umožniť používateľom internetu lepšiu kontrolu ich nastavenia a v prípade rizika pre súkromie prijať alebo zamietnuť sledovanie cookies. Cookies sa dostali aj do stanoviska Európskeho parlamentu, ktoré znervózňuje český internetový biznis.

Ak by sa premietlo do finálnej podoby nových pravidiel, malo by podľa nich negatívny vplyv na celý digitálny priemysel. O čo ide? Europoslanci žiadajú, aby užívateľ zakaždým, keď inštaluje alebo prvýkrát použije softvér umožňujúci prístup k internetu, nastavil záväznú a vynútiteľnú úroveň ochrany svojho súkromia. Inými slovami vyslovil súhlas, alebo nesúhlas s použitím súborov cookies, a to na všetkých svojich zariadeniach. Poskytovatelia obsahu a služieb zároveň nesmú prístup k službám či obsahu podmieniť práve súhlasom s užitím údajov o používateľovi.

„Dáta sú základným stavebným prvkom celého digitálneho ekosystému. Sú nutné pre meranie návštevnosti a užívateľského správania, ktoré je nutné pre získanie inzercie – tá je zase nutná pre získanie prostriedkov na výrobu obsahu, „vysvetľuje Simkanič.

„Inzerenti aj užívatelia navyše dávajú prednosť reklame, ktorá vychádza v ústrety užívateľským preferenciám, a menej tak obťažuje,“ pokračuje Simkanič.

Prijatie pravidiel, ktoré navrhujú europoslanci, by podľa neho tento obchodný model dramaticky ohrozilo. Povedie to vraj k tomu, že vydavatelia nebudú schopní efektívne zacieliť na svoje publikum a nebude tiež možné dokázať, že adresáti reklamy videli.

„Taká inzercia stratí svoj zmysel, a tým aj hodnotu pre inzerentov. Dôjde k zníženiu príjmov vydavateľov a doteraz ľahko dostupný bezplatný obsah, ako ho pozná Európa teraz, bude zásadne ohrozený, „obáva sa český internetový biznis.

Ako už bolo povedané, k podobe nových pravidiel sa budú teraz vyjadrovať aj členské štáty. Ich konečná podobna bude záležať na kompromise, ktorý medzi sebou dojednajú spolu s Európskou komisiou a Európskym parlamentom.


Publikovaný

v

od

Značky: